آیا رودخانه 10 میلیارد دلاری غرب ایران در حال خشک شدن است؟

آیا رودخانه 10 میلیارد دلاری غرب ایران در حال خشک شدن است؟

صرافی های سلیمانیه و اربیل بیشترین ارز را به ایران ارسال می کنند، این صرافی ها علاقه مند به امکان همکاری با بانک مرکزی هستند، از این رو با محدودیت های جدید احتمال می رود صرافی های قوی تمایل کمتری به ارسال غیرقانونی ارز به ایران داشته باشند. البته من معتقد نیستم که ارسال ارز تحریمی از عراق به ایران کاملا مسدود شود. اما سه اتفاق می افتد، اول اینکه میزان ارز هفتگی ارسالی به ایران کاهش می یابد. دوم اینکه ارسال ارز به ایران بیشتر از طریق صرافی های غیررسمی مستقر در دو طرف مرز و در بلوک های کوچک انجام می شود، این مشکل هزینه انتقال مالی به ایران را افزایش می دهد، در واقع تجار ایرانی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در وب سایت خود، ادیموه، معاون وزیر خزانه داری آمریکا با فواد حسین معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق و علی العلاق رئیس این وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد. بانک مرکزی عراق درباره «مبارزه با پولشویی» و «تامین مالی تروریسم» بحث و تبادل نظر کرد. اما همه کارشناسان متفق القول هستند که این بازدید تنها یک هدف دارد و آن قطع رودخانه ارضی از عراق به ایران است، اتفاقی که می تواند عواقب بسیار جدی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

به گزارش آفتاب نیوز؛ جمهوری اسلامی ایران با اعمال محدودیت های شدید مبادله ای در لنگرهای ارزی مانند دوبی و مالزی، بیش از گذشته به مبادلات ارزی با عراق وابسته شده است. طبق آمارهای مختلف سالانه 10 میلیارد دلار ارز از عراق به ایران ارسال می شود. خزانه داری ایالات متحده تلاش های جدی را برای جلوگیری از ورود این حجم عظیم و موثر ارز آغاز کرد.

به نوشته روزنامه المداء، بر اساس هشدار مقامات آمریکایی به بغداد، ممکن است به زودی حداقل 15 بانک و موسسه عراقی به ظن همکاری با ایران برای دور زدن تحریم ها در فهرست تحریم ها قرار گیرند. تهدیدی که عراق را بر آن داشت تا هیئتی بلندپایه به واشنگتن بفرستد تا به این موضوع بسیار مبرم رسیدگی کند. فواد حسین در این خصوص گفت که عراق هم با ایران و هم با آمریکا روابط خوبی دارد و می خواهد این روابط را حفظ کند.

اما مواضع اقتصادی اخیر السودانی نخست وزیر عراق به ویژه در دیدار با مقامات غربی نشان داد که وزن غرب در این موازنه به وضوح سنگین تر است.

یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی و رئیس فعلی اتاق ایران و عراق همانطور که انتظار می رفت در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب نیوز مبنی بر تاثیر اقدامات جدید آمریکا بر کشورمان با خوش بینی دیپلماتیک گفت: توجه نکنید. به شایعات در این زمینه، شخصا در اتاق بازرگانی ایران و عراق در حال جمع‌آوری آخرین اطلاعات و داده‌ها در این زمینه است و به زودی در گفت‌وگوی رسانه‌ای این اطلاعات را در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهیم داد. خوشبختانه با اقدامات مثبت دولت عراق، برابری دینار در برابر دلار از 1600 به 1500 کاهش یافته است.

نوجین حسن، تحلیلگر ارز و خزانه دار سلیمانیه در این باره به آفتاب نیوز گفت: بانک مرکزی عراق دو شعبه در سلیمانیه و اربیل دارد و هر دو اداره در یک ماه گذشته تماس های مختلفی داشته اند که به نوعی به ایران مربوط می شود. پیش از این بازرگانان ایرانی و عراقی حواله های ارزی خود را با مبدا عراق یا کشورهای ثالث با استفاده از دلارهای قابل فروش به ایران ارسال می کردند و بر اساس قوانین جدید، مبدا و مقصد حواله ها باید به بانک مرکزی عراق گزارش شود.

وی در ادامه افزود: صرافی ها در عراق برخلاف ایران تاکنون شکل سنتی داشتند اما در طرح جدید باید مجوز رسمی دریافت کنند. در این طرح صرافی ها به دو کلاس A و B تقسیم می شوند که این طبقه بندی بر توانایی ارسال حواله ارزی آن ها تاثیر می گذارد. همچنین انتظار می رود سیستمی تعریف شود که مبادلات ارزی مهم به ویژه مبادلات مربوط به ایران را منعکس کند. بدیهی است که یک شورای آمریکایی یا بین المللی بر این سیستم نظارت خواهد کرد. در این صورت ارسال حواله های با تعداد زیاد و بیش از یک میلیون دلار به ایران بسیار مشکل خواهد بود. صرافی های سلیمانیه و اربیل بیشترین ارز را به ایران ارسال می کنند، این صرافی ها علاقه مند به امکان همکاری با بانک مرکزی هستند، بنابراین با محدودیت های جدید احتمال می رود صرافی های قوی تمایل کمتری به ارسال غیرقانونی ارز به ایران داشته باشند. البته من معتقد نیستم که ارسال ارز تحریمی از عراق به ایران کاملا مسدود شود. اما سه اتفاق می افتد، اول اینکه میزان ارز هفتگی ارسالی به ایران کاهش می یابد. دوم اینکه ارسال ارز به ایران بیشتر از طریق صرافی های غیررسمی مستقر در دو طرف مرز و در بلوک های کوچک انجام می شود، این مشکل هزینه انتقال مالی به ایران را افزایش می دهد، در واقع تجار ایرانی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید