روزنامه جمهوری اسلامی: مسئولان باید مثل مردم عادی زندگی کنند تا ببینند نارضایتی در جامعه زیاد است/ چرا به معترضان انعطاف نشان نمی دهند؟

روزنامه جمهوری اسلامی: مسئولان باید مثل مردم عادی زندگی کنند تا ببینند نارضایتی در جامعه زیاد است/ چرا به معترضان انعطاف نشان نمی دهند؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در بحبوحه ناآرامی هایی که همچنان در برخی نقاط کشور ادامه دارد، از حاکمان ما انتظار می رفت با اقدامات عملی به معترضان انعطاف نشان دهند و زمینه را برای رفع مشکلات موجود فراهم کنند. آیا دولتی که انعطاف کمی از خود نشان می دهد می تواند جلوی ناآرامی های بیشتر را بگیرد؟!

درست است که اغتشاشات را باید جدا از اعتراض دانست، اما آیا نباید به سخنان معترضان توجه کرد؟ اگر قرار است صف معترضان از صف اغتشاش گران جدا شود، راه حل اصلی تامین خواسته های برحق آنهاست. چگونه می توان انفعال برای حل برخی مشکلات اقتصادی را گوش فرا دادن به معترضان دانست؟ مردم می خواهند زندگی کنند. حتی اگر مسائل سیاسی، حقوق شهروندی و بسیاری از مطالبات دیگر را کنار بگذارند، نمی توانند آنچه را که روی میزشان است نادیده بگیرند. چرا به این واقعیت خاص معیشت مردم توجه نمی شود؟ چرا مانند کرامت مردم و توصیه های قرآن با معترضان با زبان نرم صحبت نمی کنید؟

دشمن بر این باور است که استفاده از نارضایتی بهترین وسیله برای ایجاد هرج و مرج است. تصور اینکه معترضان محدود به جوانانی هستند که تحت تأثیر تلقینات دشمن قرار گرفته اند، چیزی جز نادیده گرفتن واقعیت های کنونی زندگی مردم نیست. گرانی، بیکاری، فقر، تبعیض و سوء مدیریت معضلاتی هستند که ارتباط مستقیمی با زندگی و معیشت مردم دارند. زمینه نارضایتی می شوند و دشمن از آن زمین استفاده می کند و با شروع موج سوار بر آن موج می شود و برای رسیدن به اهدافش تلاش می کند.

مدیریت بد عامل دیگری است. اگر مسئولان عاقلانه و درایت عمل کنند و عملکردشان مطابق قول و قولشان باشد، قطعاً عوامل دیگری به وجود نمی آید و زمینه نارضایتی وجود نخواهد داشت. چرا به جای اعتراف به ضعف و اصلاح خط مشی خود، بر درستی مسیر خود پافشاری می کنیم و بر ادامه آن پافشاری می کنیم؟ در مورد مرگ مهسا امینی، درست است که اعلام نظر پزشکی قانونی محل صحبت است، اما با توجه به این تشخیص، با توجه به اینکه این حادثه در زمان حضور وی تحت فرماندهی گشت ارشاد رخ داده است، مسئولان امر وظایف شرعی و شرعی دارند و عذرخواهی یکی از آنهاست، باید به این تعهدات عمل کنند اما انجام نداده اند. این عیب قابل قبول نیست، حتی اگر ناشی از سهل انگاری باشد. انجام این وظایف در قبال خانواده و جامعه امینی، اگرچه کار سختی نیست، اما آثار مهمی دارد که یکی از آن ها بهره برداری از فرصت برای ایجاد مزاحمت برای یاغیان است.

نکته بسیار مهمی که مسئولان باید به آن توجه جدی داشته باشند این است که مردم ایران دارای ویژگی های خاصی هستند که دشمن هرگز نمی تواند از آنها به نفع خود بهره برداری کند. اگر گاهی اوقات دشمن فرصت بهره برداری پیدا می کند به این دلیل است که ما زمینه را برای او فراهم می کنیم. مردم به اسلام وفادار هستند، از مسئولان دلسوز و دلسوز حمایت می کنند، قانون را رعایت می کنند و حتی با متخلفان برخورد می کنند و آنها را طرد می کنند.

این مربوط به زمانی است که کارمندان دولت به وظایف خود عمل می کنند و شرایط عادی زندگی را برای آنها فراهم می کنند و زمینه را برای زندگی آبرومندانه محدود نمی کنند. هر چند از صحبت های این روزهای مسئولان اینگونه برداشت می شود که از نظر آنها همه چیز آنگونه است که باید باشد و هیچ مشکلی برای زندگی مجلل وجود ندارد، اما واقعیت این نیست. اگر آقایان از اتاق های دربسته تصمیم گیری بیرون بیایند و از حقوق و امتیازات خاص خود بگذرند و در بین مردم و در حد مردم درآمد کسب کنند و به عنوان مردم عادی بدون رانت و سمت مسئولیت به دفاتر نزدیک شوند. آنها متوجه خواهند شد که نارضایتی در جامعه به وفور وجود دارد.

دشمن این را می داند و با استفاده از این نارضایتی اهداف شوم خود را دنبال می کند. حتی فضای مجازی را می توان از دشمن گرفت، مشروط بر اینکه مردم چیزی جز صداقت، خدمت، عدالت و یکدستی از سوی مسئولان نبینند و فشارهای اقتصادی جانشان را تنگ نکند. اگر مردم چنین رفتاری را از مسئولان ببینند به آنها اعتماد می کنند و در همه عرصه ها حتی در فضای مجازی بدون نیاز به فیلترینگ عرصه را بر دشمن تنگ می کنند. شما مردم را دارید، مردم دشمن را فیلتر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید