رهبر انقلاب: از انعطاف قهرمانانه سوء تفاهم شد / انعطاف همان معنایی را می دهد که در تقیه تعریف کردیم / یک جایی باید انعطاف وجود داشته باشد; انعطاف پذیری با اصول منافات ندارد

رهبر انقلاب: از انعطاف قهرمانانه سوء تفاهم شد / انعطاف همان معنایی را می دهد که در تقیه تعریف کردیم / یک جایی باید انعطاف وجود داشته باشد;  انعطاف پذیری با اصول منافات ندارد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفرای جمهوری اسلامی ایران، با تشریح معیارها و شاخص‌های یک سیاست خارجی موفق، «عزت» یعنی منکر و پرهیز از التماس دیپلماسی، «عقل» یعنی عاقلانه. تعاملات و فعالیت‌ها و محاسبه‌شده و «علاقه» به معنای انعطاف‌پذیری برای دور زدن موانع دشوار و ادامه راه، سه کلیدواژه اصلی در دیپلماسی کشور نامیده شد و مسئولان دیپلماسی کشور پیوسته تحولات تدریجی و رویدادهای تأثیرگذار در نظم بین‌المللی را رصد می‌کنند. ، برای دریافت جایگاه شایسته ایران عزیز در خواستار نظم آینده جهان شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سیاست خارجی خوب و نظام دیپلماسی کارآمد را رکن اصلی مدیریت موفق کشور دانستند و با اشاره به 6 قاعده الزامی در سیاست خارجی، گفتند: رعایت این شاخص‌ها نشانه یک سیاست خارجی موفق است. و اگر این قواعد رعایت نشود یا در تئوری سیاست خارجی باشد یا در عملکرد و عملیات دیپلماسی مشکل داشته باشیم.

توانایی تبیین قانع کننده منطق رویکردهای کشور به موضوعات مختلف اولین قاعده سیاست خارجی موفقی بود که رهبر انقلاب اسلامی بیان کردند.

«حضور مؤثر و هدایت‌کننده در پدیده‌ها، رویدادها و جریان‌های مختلف سیاسی-اقتصادی جهان»، «رفع و کاهش سیاست‌ها و تصمیم‌های تهدیدآمیز علیه ایران»، «تضعیف مراکز خطرناک»، «تقویت دولت‌ها و گروه‌های مرتبط با ایران و توسعه راهبردی». عمق کشور» و «توانایی شناخت لایه‌های پنهان در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات منطقه‌ای و جهانی» پنج اصل دیگری بود که وی در تشریح یک سیاست خارجی موفق و شرافتمندانه بیان کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تشریح معنای سه کلمه کلیدی «عزت، حکمت و مصلحت» در مقوله سیاست خارجی، فرمودند: «عزت»، نفی «دیپلماسی التماس در کلام و محتوا» و پرهیز از چرخش. توجه به سخنان و تصمیمات مسئولان احزاب امر دیگری است

وی با بیان اینکه بی توجهی به اصول در سیاست خارجی خلاف ناموس و موجب تردید است، افزود: در همه مسائل جهانی با صداقت عمل می کنیم و در گفتار و عمل خود بر اصول تکیه می کنیم و در مقابل عملکرد دیگران می ایستیم.

رهبر انقلاب معنای واقعی «عقل» را رفتار و گفتار عاقلانه، عاقلانه و حساب شده تعریف می کنند و می فرمایند: هر حرکتی در سیاست خارجی باید عقلانی و مدبرانه باشد و تصمیمات و اقدامات عجولانه و بدون فکر کشوری را مورد اصابت قرار داده است. بار.

وی بی اعتمادی به احزاب را از دیگر مفاهیم «عقل» برشمرد و گفت: البته نباید هر حرفی در دنیای سیاست دروغ تلقی شود. چون حرف های صادقانه و قابل قبولی وجود دارد، اما به همه حرف ها قابل اعتماد نیست.

«منفعت» به معنای انعطاف پذیری در موارد مورد نیاز برای دور زدن موانع سخت و صخره ای و ادامه راه، کلیدواژه مهم دیگری بود که رهبران به تشریح آن پرداختند.

فرمودند: حفظ اصول منافاتی با مصلحت به معنای مذکور ندارد. البته چند سال پیش که مفهوم «لطافت قهرمانانه» مطرح شد، مورد سوء تفاهم خارجی ها و برخی خودی ها قرار گرفت. زیرا مصلحت یعنی یافتن راهی برای عبور از موانع سخت و ادامه راه رسیدن به هدف.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنان خود در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفرای کشورمان، ابتکارات شخصی «خوب، به موقع و سنجیده» را به ویژه در تعامل سفرا مهم و ضروری خواندند.

موضوع «کیفیت و کمیت نیروی انسانی در وزارت امور خارجه و جذب عناصر مؤثر و قابل اعتماد» از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و فرمودند: وزارت امور خارجه باید نیروهایی را به کار گیرد که عمیق و عمیق در مبانی فکری و اعتقادی به سیاست انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشد و با انگیزه کافی، اراده قوی، تحرک و فعالیت، در برابر طوفان های فکری و تبلیغاتی بیگانگان خم نشوند.

حضرت آیت الله خامنه ای با ابراز خرسندی از برنامه وزارت امور خارجه برای جذب سربازان جوان تاکید کردند: مراقبت از انگیزه، ایمان و اراده سربازان وظیفه مهم وزارت امور خارجه است.

رهبر انقلاب در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود، نمایندگان ایران در خارج از کشور را نماینده مردم و رفتار آنها نشان‌دهنده هویت و ماهیت ملت ایران خواندند و گفتند: دیپلمات‌های ایرانی باید نماد ایمان، عشق به ایران عزیز باشند. غیرت و عزم و اراده باید پویا و مشغول باشند و گفتار و رفتارشان محترمانه مردم ایران باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مرزهای طولانی ایران با کشورهای متعدد و بعضا مهم و تأثیرگذار، سیاست دولت فعلی در رابطه با همسایگان را بسیار مهم و صحیح خواندند و افزودند: دست‌های خارجی برای ایجاد مشکل بین ایران و ایران همسایگان فعال است که نگذارند این سیاست آنها محقق شود.

وی سیاست ارتباط با کشورهای اسلامی، حتی اگر دور، و همچنین سیاست ارتباط با کشورهای همسو را مهم دانست و افزود: امروز همکاری و همسویی برخی از کشورهای بزرگ و مهم جهان با جمهوری اسلامی ایران در برخی جریان ها و خطوط اصلی سیاست بین الملل پدیده ای بی سابقه است که باید قدر این فرصت را بدانیم و روابط خود را با این کشورها تقویت کنیم.

رهبر انقلاب با اشاره به موضوع دیدار سفیران در خصوص دگرگونی نظم کنونی جهانی و تکرار مکرر این موضوع در ادبیات جهان، گفتند: تحول نظم جهانی یک فرآیند طولانی مدت و پر است. فراز و نشیب و متاثر از حوادث غیرمترقبه احتمالی و کشورهای مختلف، نظرات و رویکردهای متفاوت و متناقضی نسبت به آن دارند.

وی قرار دادن صحیح ایران در نظم جدید را با رصد و ارزیابی تحولات جهانی و شناخت دقیق کشور و کشور در پشت صحنه حوادث ضروری دانست و گفت: بر اساس این رصد و ارزیابی باید پیشنهادات عملی در این زمینه ترسیم شود. سفرا و روسای هیأت ها، به ویژه در کشورهای آسیب دیده، نقش مهمی ایفا می کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان بار دیگر بر اهمیت سیاست خارجی و نقش مهم آن در مدیریت و بهبود کشور تأکید کردند و افزودند: اگرچه در تحلیل وضعیت کنونی کشور به عوامل اقتصادی و فرهنگی توجه دارند، اما سیاست خارجی غالباً در بحث ها از عاملی غفلت می شود، در حالی که یک سیاست خارجی خوب و موفق قطعاً وضعیت کشور را بهبود می بخشد و از طرف دیگر آشفتگی و مشکلات در سیاست خارجی، وضعیت کلی کشور را دچار مشکل می کند. که نمونه های زیادی داشت.

وزیر امور خارجه در ابتدای این جلسه اقدامات، برنامه ها و اولویت های دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم برای ایجاد تحول را گزارش کرد.

آقای امیرعبداللهیان خروج از سیاست یکجانبه برجام به منظور ایجاد تعادل در سیاست خارجی، اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی، تمرکز بر توسعه صادرات غیرنفتی و ظرفیت منحصر به فرد ترانزیتی در کشور، توجه ویژه به آسیا با اولویت همسایگان و کشورهای اسلامی، حمایت از محور مقاومت، فعالیت فعال از طریق مشارکت در ائتلاف‌های مفید منطقه‌ای مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شانگهای و بریکس و پیشبرد همزمان راهبرد «خنثی‌سازی تحریم‌ها» و مذاکرات «رفع تحریم‌ها» از جمله مواردی است که مهمترین راهبردهای وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به 11 سفر خارجی رئیس جمهور و 14 سفر سران دیگر کشورها به ایران در 20 ماه گذشته، به امضای تفاهم نامه های جامع و بلندمدت با کشورهایی مانند چین، روسیه اشاره کرد. و ترکیه از جمله اقداماتی است که برای افزایش تعامل جمهوری اسلامی ایران و افزایش مبادلات تجاری کشور انجام شده است.

آقای امیرعبداللهیان با اشاره به حضور بیش از 5 میلیون ایرانی در خارج از کشور، توجه ویژه دولت سیزدهم به ارائه خدمات به این دسته از هموطنان را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه دانست.

دیدگاهتان را بنویسید