نیاز به خودسازی در موقعیت های آسیب زا برای دستیابی به تاب آوری / از مسئولیت پذیری و انعطاف پذیری تا مهارت های حل مسئله


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882263

فاطمه حلوان گفت: تاب آوری یعنی مراقبت از خود در مواقع آسیب زا و البته نباید فکر کنیم که هرگز نباید رنج بکشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فاطمه حلوان در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: تاب آوری یعنی خود را در موقعیت های آسیب زا رشد دهید و البته نباید فکر کنیم که هرگز نباید آسیب ببینیم زیرا اگر صدمه نبینیم رشد نمی کنیم تا برخی ها دردهای زندگی باید ایجاد شوند تا رشد کنند.

وی افزود: در ارتباط با مشکلات اقتصادی و اجتماعی مسائلی وجود دارد که باعث ایجاد استرس و درگیری های روحی می شود، بنابراین اگر بخواهیم این شرایط را مدیریت کنیم و در خود تاب آوری ایجاد کنیم باید وارد عمل شویم.

حلوان تصریح کرد: اگر بخواهیم تاب آوری را در زندگی خود مدیریت کنیم، ضمن انجام تحقیقات در مورد خود، باید دوره های آموزشی را بگذرانیم و مهارت های زندگی را توسعه دهیم که در مشکلات بحرانی تاب آوری داشته و موفق به مدیریت چنین شرایطی شده اند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم تاب آوری را به اختصار تعریف کنیم باید بگوییم که تاب آوری توانایی مقابله با شرایط استرس زا و توانمند شدن و مدیریت چالش های موجود با ظرفیت سازی و تغییر وضعیتی است که از آن بیرون آمده ایم.

این روانشناس سلامت خاطرنشان کرد: فردی که در مواجهه با مشکلات مقاوم شده است به فردی قوی تبدیل شده و تاب آوری او در برابر مشکلات اقتصادی افزایش یافته است.

حلوان خاطرنشان کرد: زمانی که فرد مقاوم بر مشکلات غلبه می کند از وضعیت قبلی خارج می شود، قوی می شود و رشد می کند و در برابر مشکلات زندگی مقاومت زیادی نشان می دهد.

وی با بیان اینکه برای قوی تر شدن افراد در مقابل چالش های زندگی ابتدا باید ظرفیت سازی انجام شود، افزود: به عنوان مثال قرار گرفتن در ارتفاع باعث ایجاد شرایط استرس زا می شود، اما اگر بدون ظرفیت سازی و اندیشیدن به راه حل های مختلف، انجام آن در عمل می تواند منجر شود. بنابراین باید توانایی مقابله با مشکلات اقتصادی و اجتماعی و ارائه راه حل برای مشکلات را پرورش دهیم.

این روانشناس سلامت تصریح کرد: افراد تاب آور دارای مهارت حل مسئله هستند و در شرایطی که تنها هستند می توانند تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند که به حل مشکل کمک می کند، این گونه افراد دارای دید مثبت و انگیزه نسبت به آینده و همچنین تامین کننده هستند. راه حل هایی برای مسائل و مشکلات اقتصادی است و دانش مثبتی را در مورد این مسائل ایجاد می کند که انگیزه آنها را ایجاد می کند.


افراد مقاوم از آینده نمی ترسند

حلوان خاطرنشان کرد: افرادی که در برابر مسائل اقتصادی و اجتماعی مقاوم هستند ترسی از آینده ندارند، در واقع فعلاً نگران آینده نیستند، این افراد همدل هستند و نظم و ترتیب خاصی دارند، به این موضوع خوشبین هستند. توسعه این مهارت ها باعث توانمندسازی و کاهش عوامل مضر در افراد می شود.

وی با تاکید بر اینکه تاب آوری در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی به سلامت و آرامش روحی ما کمک می کند، افزود: عصبانیت، ناراحتی، استرس و اضطراب از سبک های مقابله ای هستند که زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند، بنابراین باید با این مسائل تاب آوری مواجه شویم.

خلوان خاطرنشان کرد: مدیریت خشم، غم و استرس برای مقابله با چالش های موجود ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تاب آوری سلامت و رفاه مردم را تضمین می کند، افزود: مشکلات و مسائلی که در زندگی افراد به وجود می آید بر سلامت آنها تأثیر می گذارد اما اگر افراد تاب آوری داشته باشند می توانند از زندگی خود شاد و رضایت بیشتری داشته باشند.


95904e38 b417 4fb6 a608 722f35170ac8 خبر خاکستری

این روانشناس سلامت بیان کرد: اگر در افراد این طرز فکر ایجاد شود که دنیا محل رنج و شکست است و در برابر مشکلات و مشکلات مقاومت نداشته باشند و ذاتاً خود را قوی نسازند، جایی می افتند و آسیب می بینند.

حلوان بیان می‌کند: برای ایجاد تاب‌آوری در خود، افراد باید در موقعیت‌های مختلف درباره مشکلات زندگی افکاری تولید کنند و راه‌حل‌های متفاوتی را پیشنهاد کنند و فکر کنند هر مشکلی موقتی است.

وی افزود: یکی دیگر از راه های افزایش تاب آوری در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، افزایش عزت نفس است که بستگی به شرایط و دریافت تاییدیه برای کارهای خیر دارد.

این روانشناس سلامت گفت: افراد تاب آور به طور مداوم عملکرد خود را ارزیابی می کنند و ضمن افزایش عزت نفس، همیشه صبر و حوصله زیادی دارند.

حلوان خاطرنشان کرد: افراد تاب آوری دارای ویژگی های مسئولیت پذیری و انعطاف هستند، این افراد در مواجهه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی ظرفیت و توان خود را افزایش می دهند و اگر نتوانند شرایطی را تغییر دهند آن را می پذیرند.

وی افزود: افراد تاب آور به طور مداوم نقاط قوت و ضعف خود را در موقعیت هایی که به وجود می آیند رصد می کنند و انعطاف پذیری شناختی به تاب آوری کمک می کند.

این روانشناس سلامت گفت: برای دستیابی به تاب آوری در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی اگر همیشه برای حل مشکلات از یک راه حل استفاده می کنیم باید راه های دیگری را برای رسیدن به امن ترین و کوتاه ترین راه و تنها یک راه بیابیم، به روش بسنده نکنیم.

حلوان بیان کرد: ما باید شرایط خود را در مقابل اتفاقات مختلف زندگی به گونه ای تغییر دهیم که در شرایط سخت در طرز تفکر و راهکارهای ارائه شده تغییراتی ایجاد کنیم.

وی افزود: رنج در زندگی وجود دارد اما در میان این چالش ها باید زندگی را به سمتی سوق دهیم که توان ما را افزایش دهد به امید اینکه شرایط دائمی نباشد و تغییر کند.

حلوان با اشاره به اینکه همیشه پای لنگ در زندگی وجود دارد، گفت: باید به انتظاراتی که از خود و دیگران داریم بیشتر توجه کنیم و در صورت نیاز تغییراتی در ذهن خود ایجاد کنیم و افکار خود را بیان کنیم.


پرهیز از رفتار خودخواهانه

وی گفت: هرگز نباید خودخواهانه رفتار کنیم و اگر از عملکرد خود ناراضی هستیم آن را ابراز نکنیم بلکه باید با کمترین تلاش از خود دفاع کنیم و نسبت به خود ظلم نکنیم و برای بهبود خود را دستخوش تغییرات نکنیم. ما بار منفی ایجاد می کند و برای رسیدن به اهداف مورد نظر تغییراتی ایجاد می کند.

این روانشناس سلامت خاطرنشان کرد: اگر رفتاری منفی است و باعث توهین و تحقیر ما می شود و باعث آزار و اذیت ما می شود باید جلوی آن رفتار را بگیریم، در واقع باید رفتار خود تخریبی را کاهش دهیم.

حلوان گفت: برای ایجاد تاب آوری در خود باید یاد بگیریم که احترام به خود داشته باشیم نه خود قضاوتی، قدر کارهای مهمی را که انجام می دهیم، احترام بگذاریم، با خود و خانواده خود خوب باشیم و اجازه دهیم خانواده انعطاف پذیر باشد و به آنها کمک کند. .

وی افزود: همچنین اگر چالشی در زندگی پیش آمد باید با تفکر و همدلی و با یادگیری مهارت های زندگی آن را حل کنیم. ما باید برای هر کاری که انجام می دهیم کمتر عذرخواهی کنیم، زیرا عذرخواهی بیش از حد باعث کاهش عزت نفس می شود.

حلوان خاطرنشان کرد: برای ایجاد تاب آوری در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی باید سعی کنیم شاد باشیم و احساس خوبی نسبت به خود داشته باشیم، در لحظه زندگی کنیم و همیشه راه حل های مختلفی برای حل مشکلات داشته باشیم تا عزت نفس و مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهیم. برقراری ارتباط کلامی موثر

وی بیان کرد: باید همواره به یاد داشته باشیم که برای داشتن بدنی سالم باید به پزشک مراجعه کرد و معاینات دوره ای انجام داد تا در بحبوحه مشکلات اقتصادی و اجتماعی با سلامت جسمی و روحی مقاوم بوده و بر این امر فائق آید. وضعیت.

این روانشناس سلامت تصریح کرد: قضاوت های دیگران به خودشان مربوط می شود بنابراین هر قضاوتی که درباره ما می کنند نباید روی عزت نفس و ارزش های ما تاثیر بگذارد بلکه باید همیشه احساس خوبی نسبت به خود داشته باشیم.

حلوان بیان کرد: اگر این را در نظر بگیریم، اگر فکر و ذهن خود را اصلاح کنیم، توان و توانایی های ما افزایش می یابد و در این صورت به پایداری در مسائل اقتصادی و اجتماعی دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید