توضیحات مفصل واکسن طبیعی تاج در اراک / واکسن دارای انعطاف پذیری در برابر بیماری های ویروسی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر حمیدرضا مهاجرانی، رئیس مرکز علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص تهیه واکسن کراون از این مرکز گفت: برنامه مرکز بیماری تاج این بود که واکسنی بر اساس سیستم طبیعی تهیه کند که عوارض جدی برای انسان نداشته باشد. در این راستا به سراغ باکتری هایی رفتیم که به طور طبیعی زنده وارد دستگاه گوارش انسان می شوند و میکرو فلورا محسوب می شوند.

وی افزود: میکرو فلور حاوی باکتری های مفیدی به نام پروبیوتیک است و در مواد غذایی مانند لبنیات نیز وجود دارد و ما از این باکتری ها برای ساخت واکسن و وارد کردن ژن خاص کرونا در ژنوم این باکتری استفاده کردیم. «به همین دلیل است.

مهاجرانی گفت: بر اساس طرحی که به تصویب معاونت فناوری ریاست جمهوری رسیده و بودجه ای برای آن در نظر گرفته شده، این طرح را اجرا کرده ایم و در حال آماده شدن برای تکمیل آزمایشات حیوانی هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک افزود: زیرا این آزمایشات باید بر روی سه گونه مختلف حیوانی برای تایید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت انجام شود که یکی از آنها میمون است و به دلیل برای تامین محدودیت ها مشکلات بودجه ای دیگری نیز وجود دارد، از سوی دیگر در حال رایزنی برای ارائه تسهیلات لازم در این مرحله هستیم.

وی با اشاره به هزینه های عملیاتی این پروژه گفت: برآورد من حدود ده میلیارد تومان برای فاز حیوانی نیاز است که هنوز تامین نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با اشاره به فواید این واکسن گفت: فواید این واکسن بسیار زیاد است، جدای از استفاده از سیستم های زنده طبیعی، به اصطلاح. واکسن زنده گفته می شود مزیت مهم آن خوراکی بودن آن است، بنابراین تعیین دوز برای او آسان است و خانواده و شهروند در منزل می توانند از این واکسن استفاده کنند که البته باید طبق دستور پزشک باشد.

وی افزود: به عنوان مثال می توان از آن به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد و بر این اساس نیازی به مراجعه به مراکز واکسیناسیون نیست و صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه در این زمینه خواهد داشت.

واکسن طبیعی تاج به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود

مهاجرانی یکی دیگر از مزایای واکسن را مفید بودن واکسن برای تقویت سیستم ایمنی دانست و گفت: علاوه بر واکسن بودن، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن محسوب می شود.

وی ادامه داد: اگر چنین واکسنی به صورت خوراکی و از طریق ارتباط بین دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی تهیه شود، سیستم ایمنی دستگاه تنفسی را نیز فعال کرده و این مزیت را خواهد داشت که فردی که این واکسن را دریافت کرده است، این واکسن را دریافت نخواهد کرد. تا زمانی که واکسن های موجود این عملکرد را نداشته باشند و فردی که واکسینه شده است می تواند دیگران را آلوده کند، ویروس نخواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک تاکید کرد: به طور خلاصه می توان گفت که این واکسن می تواند قسمت های مختلف دستگاه تنفسی را از شر این ویروس خلاص کند یا عفونت ویروسی را به حداقل برساند.

این واکسن در برابر بیماری های ویروسی مقاوم است

وی افزود: علاوه بر این، این واکسن خاص بیماری مانند کووید 19 نیست و می‌توان امیدوار بود که همه ما از همه‌گیری خارج شویم و واکسن به گونه‌ای طراحی شده است که اگر ویروس جدیدی برخلاف میل همه انسان‌ها دوباره ایجاد شود یا شروع شود. یک بیماری همه‌گیر با سایر ویروس‌های موجود، می‌توان ژن ویروسی دیگری را در ژنوم این باکتری وارد کرد و واکسن جدید دیگری را می‌توان به راحتی طراحی و ساخت و شرایطی را فراهم کرد که این بستر انعطاف‌پذیری برای تولید واکسن‌های دیگر را داشته باشد و سایر بیماری های ویروسی

وی با اشاره به یکی دیگر از مزایای مهم این واکسن گفت: پروبیوتیک ها در واقع به عنوان ناقل ژن ویروسی وارد بدن نمی شوند. پس از بیان ژن، تنها پروتئین متصل‌کننده به ویروس توسط سیستم ایمنی تشخیص داده می‌شود و از آنجایی که این باکتری‌های پروبیوتیک در روده یافت می‌شوند و مأموریت آن‌ها تولید پروتئین ویروسی است، پس از این مأموریت و سپس پروتئین اتصال‌دهنده وارد روده می‌شود. سیستم ایمنی، باکتری ها از بدن دفع می شوند و وارد بدن نمی شوند، در حالی که در سایر موارد محتوای کامل واکسن وارد بدن می شود و می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

رئیس مرکز علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با اشاره به حمایت های انجام شده از اجرای این طرح افزود: حمایت های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با طرح کسب و کار مناسب انجام خواهد شد. این طرح آماده است و بر اساس این طرح در نهایت شورای اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی در مورد حمایت یا عدم حمایت از این واکسن تصمیم گیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فرصت حمایت و مذاکره با سایر ارگان ها را دارد و احتمال حمایت از این طرح وجود دارد.

شش ماه قبل از تهیه واکسن تاج خوراکی در اراک

مهاجرانی با اشاره به زمان تقریبی نهایی شدن این واکسن گفت: با توجه به اولین عرضه این واکسن که در حال تامین اعتبار است، فاز حیوانی این طرح حدود دو ماه به طول می انجامد و با پایان پروژه دام و تایید آن از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به فاز انسانی می رسیم که در مواقع ضروری به طور متوسط ​​سه تا چهار ماه طول می کشد. بنابراین برای رسیدن به نتیجه حدود 6 ماه دیگر زمان نیاز است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این واکسن نمونه خارجی دارد یا خیر، گفت: این پلتفرم نمونه خارجی این چنینی ندارد، اما اگر به این معنی است که برای واکسن از پروبیوتیک استفاده شده است، حداقل یک کشور این کار را انجام داده است و استرالیا هم دارد. که استرالیا به مرحله انسانی رسیده است و تقریبا سه ماه از ما جلوتر است.

رئیس مرکز علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: امیدواریم این بیماری از حالت همه گیر خارج شود. اما در جاهای دیگر این روش واکسیناسیون راه خوبی برای پیشگیری از بیماری نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید