افزایش تاب‌آوری فرهنگ بومی محلی راهی برای مقابله با آسیب‌های گسترش بی‌رویه فضای مجازی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ همایش آنلاین «فضای مجازی و چالش‌های خانواده» یکی از سلسله نشست‌های علمی با رویکرد پایداری و کارآمدی خانواده بود که توسط پژوهشکده الهیات و مطالعات خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

سخنران ویژه این نشست سهیلا صادقی فسایی، عضو هیأت علمی و دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود که به بررسی تغییرات بنیان خانواده با رشد فضای مجازی، چالش ها و راهکارهای حفظ خانواده در برابر مشکلات پرداخت. .


* توسعه خانواده در جهان در حال تغییر

وی در ابتدای سخنان خود از تغییراتی که خانواده را تحت تأثیر حوادث اجتماعی در جهان قرار داده است، بیان کرد، در این راستا انقلاب صنعتی اروپا را نام برد و در مورد تفاوت خانواده ها در جوامع پیش از صنعت، جوامع صنعتی صحبت کرد. جوامع و جوامع فراصنعتی.

صادقی تغییر در روابط و مراودات خانوادگی، تغییرات جنسی، قوانین ازدواج و روابط خانوادگی را از جمله تغییراتی دانست که در این زمینه رخ داده است.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، جهانی شدن را با گسترش فضای مجازی پس از صنعتی شدن و مدرن شدن از دیگر مفاهیمی دانست که باعث تحول در خانواده شده است و می گوید: برخلاف تصوری که جهانی شدن تنها به عنوان یکپارچگی اقتصادی تعریف می شود، این مفهوم به معنای غرب است. ابعاد اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف.

این جامعه شناس می افزاید: در جهانی شدن فرهنگ جوامع دیگر کشته می شوند و فرهنگ وارداتی غربی حاکم می شود و افراد این جوامع به شهروند درجه دو تبدیل می شوند و این جهانی شدن که با ابزار فضای مجازی انجام می شود به نوعی تخریب خلاق برای انسان.» شگفت زده می شود و با زیبایی هایی که در فضای مجازی ارائه می شود، بشریت را به سمت خود کشانده و در نهایت باعث نابودی آن می شود.

وی همچنین در دیدار اساتید دانشگاه با رهبر معظم انقلاب در پرونده کاری خود با ذکر مصادیق و چالش های ناشی از گسترش فضای مجازی به ایراد سخنرانی پرداخت.


* چالش های خانوادگی به دلیل گسترش بی رویه فضای مجازی

صادقی «بحران هویت» را یکی از چالش های فضای مجازی عنوان کرد و گفت: جوامع سنتی به دلیل به هم پیوستگی انسان ها با عنوان مشکلی ندارند. وی همچنین به نقش زمان و مکان فرد در این زمینه پرداخت و گفت: فضای مجازی با تغییر این سه پارامتر افراد را در چالش هویت تغییر داده است.

این استاد دانشگاه به درهم تنیدگی کار و خانواده به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی گسترش فضای مجازی اشاره کرد که در دو سال اخیر به ویژه با شیوع ویروس کرونا و بی خانمانی بیشتر نمایان شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: انتقال فضای کار به فضای خانواده و تسلط بر فضای کار بر فضای خانه باعث اختلال در تعاملات خانوادگی و ایجاد تنش های زیادی می شود، به ویژه اینکه تعداد زیادی از افراد مبتلا به سندرم شغلی هستند و علاقه مند هستند. تا حد امکان و چون این فضا توسط ابزارهای فضای مجازی در منزل فراهم می شود، در خانه نیز کار می کنند.

این دانشجوی دکترای جامعه شناسی «فردگرایی صفحه» را یکی دیگر از مشکلات رشد بی رویه فضای مجازی می داند و می گوید: در سبک جدید زندگی، هر یک از اعضای خانواده موبایل، تبلت یا رایانه مخصوص به خود را دارند و به صفحه ابزار مجازی خود وابسته هستند. او با خانواده اش تنهاست.

صادقی این را «فرهنگ اتاق خواب» نامید و توضیح داد: در این شرایط اعضای خانواده به جای اینکه در کنار یکدیگر مثلاً در اتاق نشیمن بایستند و با یکدیگر و برای یکدیگر وقت بگذرانند، در اتاق خواب خود در فضا زندگی می کنند. ” مجازی

حضور بدون محدودیت کودکان در فضای مجازی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مجازی به آن پرداخته شد و سخنران این وبینار در این خصوص با اشاره به دسترسی کودک به محتوای نامتناسب با سن خود مانند سایت های پورنو روانشناسی است. ضربه روحی و روانی به کودکان بگویید که افسردگی، اختلال عملکرد جنسی و غیره. می تواند آسیب زا باشد

وی آسیب پذیرترین قشر دنیای جدید را سالمندان می داند که به دلیل عدم حضور در فضای مجازی یا عدم تمایل به انتقال از زندگی واقعی به زندگی مجازی پس از چندین دهه زندگی در فضای واقعی، کمتر به این فضا توجه می کنند جوامعی که همگی به این فضا مشغول هستند طبیعتا منزوی خواهند شد.

* راهکار مصونیت در برابر آسیب های جهانی شدن با فضای مجازی

این کارشناس مسائل اجتماعی تاکید کرد: همه جوامع و کشورها به یک اندازه در این جهانی شدن غوطه ور نیستند و برخی کشورها این روند را مدیریت کرده و از ابزارهای جدیدی که در دنیا به وجود آمده است ماهرانه استفاده می کنند.

صادقی گفت: این جهانی شدن با خانواده مواجه است و می خواهد آن را پایمال کند تا زمانی که افراد خارج از وابستگی های عاطفی خود زندگی کنند، بنابراین باید از این تضاد استفاده کرد و بر خانواده تمرکز کرد و بنیان خانواده را تقویت کرد. جهانی شدن با ابزار فضای مجازی.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از نقش شناسایی فرهنگ های بومی و افزایش مقاومت این فرهنگ ها در برابر تهاجم فرهنگی غرب و افزایش هویت فردی و اجتماعی افراد در برابر تغییرات جهانی شدن برای مصون ماندن از اثرات منفی آن می گوید. وی بر مزایای فضای مجازی تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید