افزایش تاب آوری اقتصادی ایران علیرغم نارضایتی

افزایش تاب آوری اقتصادی ایران علیرغم نارضایتی

روز جدید : وضعیت اقتصادی بسیار بهتر از سال گذشته به نظر می رسد: تولید ناخالص داخلی 3 تا 4 درصد رشد کرد، اما این یک بهبود است، نه یک بهبود. تولید ناخالص داخلی ایران در حال حاضر نزدیک به سال های 2010 و 2011 است. از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه، نزدیک به سال های 2004 و 2005 است. در 10 سال گذشته، مردم ایران به طور قابل توجهی فقیرتر شده اند. در این شرایط تنها راهی که می توان برای بهبود سریع وضعیت اقتصادی کشور استفاده کرد احیای توافق هسته ای است.

ایران آماده است از یکی از خواسته های اصلی خود در مذاکرات هسته ای صرف نظر کند. ایران با قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی مخالف نیست، اما تنها در صورتی که تحریم ها علیه ساختارهای داخلی سپاه کاهش یابد. اگرچه این ابتکار می تواند انگیزه ای برای ادامه مذاکرات هسته ای باشد، واشنگتن به طور فزاینده ای از از سرگیری مذاکرات ناامید شده است.

در این میان ناظران تردید دارند که دولت جو بایدن که به طور غیرمستقیم در مذاکرات هسته ای ایران در وین دخالت دارد، حتی با این گزینه صلح موافقت کند. اخیرا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی وی، خاطرنشان کرد که شرکت کنندگان در مذاکرات هسته ای باید مسائل خارجی را کنار بگذارند و بر هسته اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد و احیای آن تمرکز کنند.

از بهار، زمانی که روند مذاکرات بر سر وضعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در فهرست گروه‌های تروریستی باقی مانده بود، متوقف شد، تهران گام‌های تنش‌آمیزی برداشته است که چشم‌انداز توسعه برنامه هسته‌ای این کشور را منعکس می‌کند.

در روزهای اخیر، سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات در نشستی به ابتکار تهران شرکت کرده‌اند. سپس نمایندگان پارلمان اروپا استدلال کردند که بعید است ایران با محدود کردن برنامه هسته‌ای خود موافقت کند. در درون نظام ایران، دیدگاه‌های متفاوتی درباره لزوم توافق با غرب وجود دارد.

نیکیتا ساماگین، کارشناس شورای روابط خارجی روسیه در تهران، خاطرنشان کرد که یکی از مشکلات اصلی ایران افزایش نارضایتی اجتماعی است. این تحلیلگر گفت: «در برخی موارد، اعتراضات ممکن است پراکنده باشد، اما دلایلی که معترضان به خیابان ها می آیند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. تعداد گروه های اجتماعی شرکت کننده در اعتراضات نیز در حال افزایش است. مقامات از این موضوع آگاه هستند.»

به گفته این کارشناس، وضعیت اقتصادی بسیار بهتر از سال گذشته به نظر می رسد: تولید ناخالص داخلی 3 تا 4 درصد رشد کرده است، اما این یک بهبود است نه بهبود. در حال حاضر تولید ناخالص داخلی ایران نزدیک به سال های 2010 و 2011 است و از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی نزدیک به ارقام سال های 2004 و 2005 است و در 10 سال گذشته مردم ایران به طور قابل توجهی فقیرتر شده اند. در این شرایط تنها راهی که می توان برای بهبود سریع وضعیت اقتصادی کشور استفاده کرد احیای توافق هسته ای است.

به گزارش سماگین، علیرغم اینکه آمریکا از اجرای درخواست اصلی ایران یعنی حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خودداری کرده است، اما دلیل اصلی ادامه مذاکرات گزینه سیاست داخلی ایران است. فشار داخلی از جانب محافظه کاران وجود دارد. البته باید توجه داشت که موتور اصلی مشکلات داخلی است. بنابراین ایرانی ها به تلاش های خود برای مذاکره با ایالات متحده ادامه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید