معاون وزیر کشور نسبت به کاهش تاب آوری مردم و تغییر نگرش نسبت به حاکمیت دینی هشدار داد

معاون وزیر کشور نسبت به کاهش تاب آوری مردم و تغییر نگرش نسبت به حاکمیت دینی هشدار داد

روز جدید معاون وزیر کشور و رئیس سازمان اجتماعی وضعیت مصرف «الکل» در کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی گفت: شیوع مشروبات الکلی در کشور بین 9 تا 10 درصد افراد بالای 15 تا 64 سال است. سالخورده است، بنابراین از هر پنج میلیون نفر در کشور بیشتر الکل مصرف می کنند.

تقی رستموندی در دومین همایش ملی مقابله با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام که با همکاری دانشگاه شاهد و وزارت کشور برگزار شد، به بیان آمار آسیب های اجتماعی بر اساس تحقیقات و بررسی وضعیت مصرف مشروبات الکلی پرداخت. در کشور لازم به ذکر است که رسانه های ما جرات تغییر نگرش مردم به الکل را ندارند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند مصرف الکل به صفر برسد، تاکید کرد: باید به مصرف الکل در کشور توجه شود.

رئیس سازمان اجتماعی با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور، اعتیاد را بحث «مرگ» و «زندگی» تعریف کرد و تصریح کرد: سالانه بین 50 تا 60 هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند. فرهنگ عمومی باید کاهش مصرف دخانیات در کشور را بپذیرد.

27 درصد مردم نسبت به مصرف مواد نگرش مثبت دارند

به گفته رستموندی، 27 درصد مردم نسبت به مصرف مواد نگرش مثبت دارند.

معاون وزیر کشور همچنین با اشاره به مصرف 500 ساله “تریاک” به عنوان ماده مخدر در جامعه ایران، گفت: اکنون آسیب های ناشی از مصرف این مواد به عنوان اولین ماده مخدر در کشور بسیار زیاد است.

سالانه 100 هزار نفر در کشور خودکشی می کنند

وی با اشاره به آسیب های خودکشی، گفت: اسلام یکی از مهمترین پایگاه های پیشگیری از خودکشی است، اما اگر این روند صعودی کنترل نشود، در آینده نزدیک در زمره کشورهایی قرار می گیریم که آمار خودکشی نگران کننده است.

50 درصد مردم معتقدند که درصد «عدالت» و برابری در جامعه کم است

رستم وندی با اشاره به نتایج این نظرسنجی ادامه داد: حدود 40 تا 45 درصد مردم گفتند نه خود مردم و نه مسئولان قانون را رعایت نمی کنند و ظاهراً در جامعه ای که 40 درصد مردم چنین فکر می کنند، بحث تخلف از آن را مطرح می کنند. از سوی دیگر، حدود 50 درصد مردم فکر می‌کنند که سطح عدالت و برابری در جامعه پایین است و اگر افکار عمومی این باشد که در جامعه برابری وجود ندارد و عدالت رعایت نمی‌شود، مردم برای احقاق حقوق خود انگیزه پیدا می‌کنند.

ضرورت ساماندهی 11 تا 13 میلیون نفر از ساکنان سکونتگاه های غیررسمی

معاون وزیر کشور همچنین به موضوع حاشیه نشینی به عنوان یک آسیب اجتماعی اشاره کرد و با بیان اینکه باید 11 تا 13 میلیون نفر در سکونتگاه های غیررسمی ساماندهی شوند، گفت: بعد از گذشت چهار یا پنج سال تاکید بر رهبری و وجود قوانین ویژه برای ساماندهی حاشیه نشینی صورت گرفت. مناطقی در کشور متاسفانه در برخی از مجامع و حتی در حضور مدیران عالی کشور این سوال مطرح می شود که چرا باید حاشیه نشینی انجام شود و چرا نباید توسعه روستایی را فعال کرد؟ در واقع به دلایل معرفتی هنوز نمی توانیم از اهمیت این موضوع غافل شویم، زیرا گاهی اوقات نیروهای جهادی ما نیز در این موضوع دچار تردید می شوند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت رهبری در معماری و شهرسازی اسلامی تاکید کرد: با این حال مسئولان شهرسازی ما به هیچ وجه موازین شهری اسلامی را رعایت نمی کنند، بنابراین شهرهای ما در راس قرار دارند. پایین شهر. «شکل گرفتند.

300 تا 400 هزار، آمار سالانه سقط جنین غیرقانونی

رئیس سازمان اجتماعی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آمارهای موجود در خصوص سقط جنین نیز خاطرنشان کرد: طبق آمار موجود در وزارت بهداشت سالانه 230 هزار سقط و بر اساس برخی بررسی ها 300 تا 400 هزار سقط جنایی یا غیرقانونی است. در سالی که باید از آن مراقبت کنند ساخته شده است.

فرمولاسیون، گسترش آسیب در فضای مجازی

وی با اشاره به اینکه الگوهای ازدواج آسیب جدی در فضای مجازی است، به موضوع فضای مجازی اشاره کرد و تاکید کرد: فضای مجازی به عنوان آسیب در حال گسترش است و باید نسبت به این موضوع حساس باشیم تا از مفاهیم دینی عدول نکنیم.

ترویج عفاف و حجاب مستلزم شکستن کلیشه های سنتی است

رستموندی معتقد است اقدامات در حوزه حجاب و عفاف باید سرلوحه تلاش ها باشد و نوآوری در الگوهای موثر عفاف و حجاب شکل گیرد.

به گفته وی، باید بر کلیشه ها و روش های سنتی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج الگوی عفاف و حجاب غلبه کرد و به نوآوری دست یافت.

رستم وندی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی را نباید محدود به دایره آسیب های اجتماعی کرد، بلکه باید به طور دقیق و جامع تری مورد توجه قرار گیرد، گفت: نباید در این موضوع ساده انگارانه و تقلیل گرا بود و آسیب های اجتماعی را تنها معطوف به حوزه اجتماعی دانست. .

لزوم توجه به «اعتراض» در قالب رفتار متخلفانه

کاهش تاب آوری مردم در سال های اخیر

معاون وزیر کشور با اشاره به بررسی انجام شده ادامه داد: در سال های اخیر به شاخص هایی دست یافته ایم که بسیار نگران کننده است. یکی از این شاخص ها میل به مهاجرت است که می تواند برای ما شاخص روشنگری تلقی شود. دلایل زیادی برای مهاجرت افراد از کشور وجود دارد، اما این شاخص مهاجرت در واقع نشانه ای از مطلوبیت یا مهربانی یک جامعه به حساب می آید.

رئیس سازمان اجتماعی تمایل به تغییرات اساسی در کشور را در حال افزایش دانست و توضیح داد: یک شاخص مهم، شاخص تمایل به اعتراض است. این اعتراض می تواند به صورت تخلف یا رفتار نادرست باشد. از سوی دیگر در سال های اخیر با افزایش فشارهای اقتصادی و معیشتی، تاب آوری مردم کاهش یافته است.

وی با اشاره به گرایش به الگوهای حکمرانی مانند حکمرانی سکولار، گفت: او می تواند مشکلات کشور را حل کند، آن وقت زنگ خطر برای ما به صدا در می آید.

در حوزه اعتیاد ما فاقد نظریه پردازی با رویکرد دینی اسلامی هستیم

رستموندی قانون، حقوق، آزادی و عدالت، برابری، اخلاق اجتماعی، نشاط اجتماعی، امید اجتماعی و امنیت اجتماعی را از شاخص های حوزه سلامت اجتماعی می داند و توضیح می دهد: در حوزه نظریه پردازی آسیب های اجتماعی یک سری نظریه های کلان داریم، اما اگر این بحث های کلان را کنار بگذاریم به موارد عینی و عملی می رسیم. یکی از این موارد «اعتیاد» است. در حوزه اعتیاد به عنوان یک رفتار انحرافی، فاقد نظریه پردازی با رویکرد دینی و اسلامی هستیم. در تمام دنیا در مواجهه با اعتیاد، استعمال دخانیات به اشکال مختلف اولین قدم محسوب می شود. اما ما این قانون را اجرا نمی کنیم، هرچند قانون جامعی برای کاهش مصرف دخانیات داریم. این قانون به هیچ وجه اعمال نمی شود و فرهنگ عمومی زمینه را برای تصویب این قانون فراهم نمی کند، در حالی که مثلاً در نیویورک سن فروش دخانیات از 18 سال به 20 سال افزایش یافته است، اما در کشور ما این موارد است. مواد به سادگی پرداخت می شود، کودکان در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید