تغییر نگرش فرهنگی نسبت به ازدواج یک خطر بزرگ است


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 1401/04/15
کد خبر: 1881270

موضوع ازدواج یک موضوع مهم فرهنگی است و امروز در کشور با تغییر نگرش نسبت به این موضوع متاسفانه این ارتباط آسمانی را برای جوانان سخت کرده ایم و مسئولان دست اندرکار باید در این زمینه تلاش جهادی داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته اشرامون ازدواج و تشکیل خانواده جایگاه بسیار بالایی در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما دارد و یکی از آرزوهای مهم و گرامی هر جوان رسیدن به موقعیتی است که بتواند تحولی عمیق و گسترده در زندگی خود ایجاد کند. از طریق انتخاب شوهر. ​​آورده

پیشوایان دین، پس از ایمان به خدا، پس از ایمان به خدا، ازدواج را سودمندترین و زمینه ساز رسیدن به دینداری 2/3 دانسته و بنیان خانواده را محبوب ترین بنیان در نزد خداوند، رسالت دین، معرفی کردند. تربیت انسان صالح و شکوفا کردن استعدادهای او به کمالات معنوی و اخلاقی و رساندن او به قله سعادت واقعی.

ازدواج از منظر اسلام، بنیان مقدس خانواده، اصلی ترین و مؤثرترین زیرساخت مادی و معنوی برای تربیت انسان سالم و شایسته و به دنبال آن ساختن جامعه ای سالم و عادل است، بنابراین، بخش مهم و انحصاری فقه، توصیه های اخلاقی و تربیتی و مباحث معرفتی قرآن کریم و سیره و سیره پیامبر و ائمه اهل بیت (علیهم السلام) به موضوع ازدواج و ازدواج اختصاص دارد. خانواده.


بر اساس تحقیقات انجام شده، معیارهای اصلی ازدواج را می توان مواردی مانند سازگاری در جهان بینی، درک باورهای دینی، انعطاف پذیری مذهبی و روانی، علاقه متقابل، شخصیت مکمل، درک در سبک زندگی، درک متقابل، مقبولیت دانست. یکی به دیگری، قطعا برای کیفیت زندگی مشترک و پیشرفت آن بسیار موثر هستند.


ملاک ها و ملاک های ازدواج آسان از دیدگاه اسلام شامل مواردی است که می تواند زندگی سالم و با کیفیت را تضمین کند و فقدان هر یک از آنها می تواند زندگی را سخت کند که برخی از این معیارها و معیارها عبارتند از درک و شفافیت مشترک. اعتقادات فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و علمی، اعتقاد به ارزش های زندگی مانند نوع دوستی، اخلاق نیکو و رفتار پسندیده، دوستی، مسئولیت پذیری، فضایل اخلاقی مانند فداکاری و وفاداری، استقامت و سخت کوشی. بله، ازدواج حالت ارتباط و امنیت و احساس عزت است.


به دلیل خرده فرهنگ های نامناسب و ارزش های پوچ، ازدواج در حال رنگ باختن است و سطحی نگری و تجمل گرایی، ازدواج را به معضلی پیچیده تبدیل کرده است، بنابراین باید شرایط سخت را با نهادینه شدن فرهنگ ساده زندگی و معیارهای ازدواج آسان در خانواده جایگزین کرد. بی فایده شدن، باید آرامش را در خانواده ها ایجاد کرد.

شرکت در جلسات مشاوره رایگان قبل از ازدواج می تواند به خانواده ها کمک کند تا معیارهای مناسب برای تضمین شادی فرزندان خود را بیاموزند، خانواده ها نباید در مورد مهریه سخت گیری کنند، بلکه باید تلاش کنند، از تجملات و برخی هزینه های گزاف ازدواج بکاهند. کاهش ترس جوانان برای ایجاد زندگی مشترک.

مواردی که می تواند زمینه ساز ازدواج و پایین آوردن سن ازدواج باشد با آگاهی آسان و به موقع است اگر خانواده ها به ازدواج آسان توجه ویژه ای داشته باشند دیگر مشکلی در جامعه وجود نخواهد داشت.


موضوع عدم تمایل جوانان به ازدواج به مسائل اقتصادی و فرهنگی مربوط می شود که بر اساس تحقیقات انجام شده 35 شاخص از موانع اقتصادی و اجتماعی که باعث عدم تمایل جوانان به ازدواج شده است شناسایی شد.

این موانع عبارتند از: عقلانیت اقتصادی، آزادی روابط آزاد دختر و پسر، تغییر سبک زندگی و گسترش شبکه های مجازی، طولانی شدن دوره تحصیلی، کمال گرایی در انتخاب همسر، پرهیز از مسئولیت باعث شد تا جوانان کمتر به همسر برای انتخاب

عدم اعتماد دختر و پسر، تاکید بر ترس از ازدواج توسط خانواده ها و رسانه ها، ایجاد ترس از ازدواج و تاکید بر طلاق توسط رسانه ها و تصویر منفی از ازدواج از دیگر موانع عدم تمایل جوانان به ازدواج است. از آینده و ازدواج


خیال پردازی های غیرواقعی و بی توجهی به معیارهای صحیح، بی توجهی به عوامل مهمی مانند شناخت صحیح و کافی از شخصیت، موقعیت خانوادگی و اجتماعی همسر آینده علاقه مند و نیز موانع احتمالی مانند مخالفت خانواده، فراهم نشدن شرایط ازدواج. و زمینه هایی که منجر به فرد می شود غیر از این فکر نکنید و خواستگارانی را نپذیرید که با بهانه های مختلف می توان آنها را از راه های دیگر معرفی کرد و فرصت های ازدواج مناسب را از دست داد.

نرگس بامدی; عضو سازمان نظام روانشناسی کشور

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید