تغییر نگرش کودکان هدف دشمن در تهاجم فرهنگی است/ چرا بازار اسباب بازی در اختیار بیگانگان است؟


ساعت: 08:56
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886973

وقتی اسباب بازی با فرهنگ ایرانی تطابق پیدا کند، سدی در برابر تهاجم فرهنگی می شود.

سال هاست که در بازار اسباب بازی ها شاهد عرضه اقلام خارجی هستیم که چند شخصیت خاص را در میان کودکان اسطوره کرده و کودکان مشتاقانه به دنبال آن ها می گردند، در حالی که این شخصیت ها هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارند و فرهنگ بیگانه را منتقل می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر افلاک، کودکی یکی از طلایی ترین دوران زندگی انسان است، در این سن شخصیت فرد شکل می گیرد.کودکان با بازی و استفاده از اسباب بازی هایی که دارند دنیایی را برای خود می سازند و اسباب بازی جزء جدایی ناپذیر از زندگی یک فرد. بچه ها

اما اسباب بازی ها در انتقال فرهنگ و نشان دادن شخصیت ها و شخصیت ها به کودکان بسیار موثر هستند، بنابراین روانشناسان تاکید دارند که والدین باید اسباب بازی های متناسب با فرهنگ و سن کودکان تهیه کنند تا کودکان در حد توان خود از این اسباب بازی ها استفاده کنند.

سال هاست که در بازار اسباب بازی فروشی ها شاهد عرضه اقلام خارجی هستیم که چندین شخصیت خاص را در بین کودکان افسانه ای کرده است مانند بت من، باربی، مرد عنکبوتی و دیگر اسباب بازی هایی که در فروشگاه ها به وفور یافت می شود و بچه ها مشتاق هستند. به دنبال تو باشند، در حالی که این شخصیت ها هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارند و به فرهنگ بیگانه خیانت می کنند.


b067b879 de3c 41d0 961f 3f46ae3a07b1 خبر خاکستری



صنعت اسباب بازی توسط بیگانگان کنترل می شود

گاهی اوقات لباس یا رفتار این عروسک‌های بازی می‌تواند شخصیت کودک را تغییر دهد، به‌طوری‌که دختر بچه‌ها مدل خود را باربی می‌شناسند و هر رفتار و لباسی را با آن عروسک هماهنگ می‌کنند، یا پسرانی که الگوی آنها بت‌ها و آدم‌های من هستند، عنکبوت می‌شوند و رفتاری شبیه به آن دارند. این شخصیت در زندگی روزمره آنها

درصد بالایی از اسباب بازی های موجود در بازار مربوط به کشورهای خارجی است که برخی از آنها کیفیت لازم را ندارند اما به خوبی عرضه می شوند، در حالی که در کشور ما قهرمانان و اسطوره های زیادی وجود دارند که می توانند الگوی کودکان باشند. در مجموع به نظر می رسد صنعت اسباب بازی در کشور برای موفقیت در این زمینه بیش از گذشته نیازمند تحول است.

چند سال پیش تولید اسباب بازی ها و عروسک هایی به نام دارا و سارا که از نظر فرهنگ و لباس مناسب فرهنگ ایرانی است وارد بازار شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت، اما طولی نکشید که عرضه آنها به تدریج کاهش یافت و در هر فروشگاه اسباب بازی و مغازه ها به خوبی نشان می دهد که بازار اسباب بازی در انحصار عرضه های خارجی است و کمتر اسباب بازی تولید داخل می توان یافت.

بدون شک تولیدکنندگان اسباب بازی و طراحان عروسک و لوازم جانبی در این زمینه می توانند در بازار حرفی برای گفتن داشته باشند و تنها حمایت لازم این است که ثابت کنند هنرمندان ایرانی در این زمینه نیز بسیار موفق هستند و می توانند از تولیدکنندگان در راستای فرهنگ و شخصیت کودکان حمایت کنند. قدم برداشته اند

گردش مالی سالانه صنعت اسباب بازی 300 میلیون دلار است و تنها 30 تا 35 درصد از این بازار بزرگ مربوط به تولید داخل است و مابقی بازار از واردات رسمی یا غیر رسمی تامین می شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال های اخیر با حضور در مجامع بین المللی در زمینه فیلم و کتاب، علاوه بر آن وارد عرصه اسباب بازی های بین المللی نیز شده است که هدف آن معرفی صنعت ملی اسباب بازی ایران به دنیاست. رستا 105 برند اسباب بازی را در جشنواره ها به نمایش گذاشته است.


اسباب بازی ها نقش مهمی در شخصیت کودکان دارند

حامد پرچی، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: هر جامعه ای باورها، باورها و ارزش های خود مانند فرهنگ، آداب و رسوم، بایدها و نبایدها و باورها را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند. این فرهنگ ها نهادینه شده اند و برای اینکه این معنا در اندیشه ایجاد شود و مردم جامعه شوند، جامعه ابزارهای مختلفی برای انتقال فرهنگ ها و ارزش ها دارد.

وی افزود: یکی از مسائلی که ارزش ها و فرهنگ را منتقل می کند آموزش است که روش دارد. وقتی کودکی در یک جامعه به دنیا می آید از کودکی نمی توان توضیح داد که چه آداب و رسوم و آداب و فرهنگ داریم، اما از همان روز اول تربیتی بر اساس یک سری بازی هایی که در کودکی آموخته می شود و بخشی از بازی کودک برای درک است. فرهنگ و انتقال ارزش ها

این جامعه شناس تصریح کرد: یکی از عناصر مهم در بازی کودکان اسباب بازی است که معانی مهمی دارد. گاهی ممکن است اسباب بازی به نظر برسد اما در خفا فرهنگ ها و باورهای بسیاری را در خود جای دهد و اگر اسباب بازی درست و جنبه انتخاب نشود، اگر به آموزش توجه نشود، بین انتقال ارزش ها و ارزش ها فاصله ایجاد می شود. باورها و فرد در جامعه پذیری خود دچار مشکل می شود.

پرچی بیان کرد: برخی از اسباب بازی ها معرف و نماد آداب و رسوم هستند اما چنین ابزاری برای نهادینه سازی باورها و باورها نداریم در حالی که در جوامع دیگر در این زمینه مانور زیادی می دهند چرا که صنعت اسباب بازی صنعتی است. مهم این است که با پشتوانه فرهنگ، شخصیت و اسطوره سازی کنند و آداب، هنجارها و باورهای خود را از این طریق منتقل کنند.


1d3e3bb6 825a 46b2 85d4 043d2129db09 خبر خاکستری



اسباب بازی ابزاری برای انتقال فرهنگ است

وی با بیان اینکه بسیاری از اسباب بازی هایی که امروزه فرزندان ما استفاده می کنند برگرفته از تفکرات مردم کشورهای دیگر است، تصریح کرد: آنها برای این کار برنامه داشتند و یکی از جنبه هایی که فرهنگ و نفوذ فرهنگی را منتقل می کند همین ابزارهایی است که می گویند انتقال می دهد. که یکی از این چیزها همان اسباب بازی هایی است که غرب از آن استفاده می کند و وارد کشور ما می شود و بچه های ایرانی در حساس ترین زمان زندگی خود با این مسائل و فرهنگ ها مواجه هستند.

این جامعه شناس تصریح کرد: نماد مرد عنکبوتی یا قهرمانان دیگر ابتدا در غرب است که ابتدا فیلم خود را می سازند و سپس خود را به عنوان شخصیت اسباب بازی خود مطرح می کنند که در کشور ما نیز رایج است. در واقع این شخصیت ها و اسباب بازی ها فرهنگی هستند. این ربطی به فرهنگ ما ندارد، اما چرا از قهرمانان و اسطوره های خودمان تشکیل نشده است، در حالی که ما به یک صنعت اسباب بازی قوی نیاز داریم که تفکر پشت آن باشد و کشور ما در طول تاریخ قهرمانان مهمی داشته است که هر کدام از آنها می تواند اسطوره باشد


8a935a91 af0b 408b a574 936a4cfbc290 خبر خاکستری


بازی، اسباب بازی و بازی مشارکتی سه ضلع بازی کودکان است

علیرضا روحان روانشاس گفت: بازی، اسباب بازی و بازی مشارکتی سه جنبه مهم بازی کودکان است. اولین بازی کودک از چند ماهگی شروع می شود، اما او تا دو تا سه سالگی درک درستی از وسایل بازی ندارد تا زمانی که خود را در آن سن می بیند و اسباب بازی وسیله ای برای ارتباط کودک می شود. با دیگران.

وی افزود: با توجه به سیر تکاملی کودکان، در ابتدا کودکان با خود با همراهان رویایی خود بازی می کنند اما در این زمان است که اسباب بازی ها جزئی از بازی آنها محسوب می شود که در سال های اخیر با رواج موبایل و تبلت برخی از کودکان به بازی های مجازی رفته اند در صورتی که این نوع بازی ها برای کودکان مناسب نیست و کودکان نیاز به بازی در فضای واقعی دارند.

این روانشناس بیان کرد: کودکان با توجه به علاقه خود از اسباب بازی های فکری، ترکیبی، عروسکی یا ماشین استفاده می کنند و می توانند در شخصیت کودکان موثر باشند، زیرا گاهی کودک به نوعی از وسایل بازی وابسته می شود.

روحشان خاطرنشان کرد: تصویرسازی ها و انیمیشن ها نقش مهمی در اسباب بازی ها دارند و شخصیت ها در انیمیشن ها می توانند برای کودکان جذاب باشند تا جایی که اگر شخصیت این انیمیشن ها تبدیل به عروسک یا اسباب بازی شد، از آن به عنوان بازی استفاده کنید.

وی با بیان اینکه می توانیم در این عرصه توانایی رقابت داشته باشیم، گفت: برای رسیدن به این نقطه و پیشروی در عرصه انیمیشن و مسابقه باید دید واقع بینانه داشت و شخصیت های جذاب را متناسب با ذائقه و سلیقه کودکان در نظر گرفت. فرزندان.

این روانشناس بیان کرد: امروزه بسیاری از شخصیت های کارتونی جای خود را در بین کودکان باز کرده اند و قطعا با برنامه ریزی، تولید انیمیشن با شخصیت های کودک و بررسی تاثیر این موارد در شخصیت کودکان می توانیم در این زمینه موفق باشیم.

رخشان بیان کرد: اگرچه اسباب بازی می تواند در شخصیت کودک تاثیرگذار باشد اما نقش خانواده و فرهنگ خانواده و جامعه در شکل گیری شخصیت کودکان بسیار موثرتر از اسباب بازی است.


95d2fb69 0d44 4a3a 9a15 b5ed72e9729a خبر خاکستری



استقبال زیادی از اسباب بازی های ساخت کشور وجود دارد

مرتضی موسیوند رئیس اتحادیه هرازی و پوشاک در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: استقبال از اسباب بازی های ساخت داخل کشور افزایش یافته است و با توجه به اینکه ظرفیت تولیدات ایرانی برای تصاحب بازار اسباب بازی وجود دارد، از تولیدکنندگان در این زمینه حمایت می کنیم. منطقه در افزایش تولید بسیار موثر است.

وی افزود: زمانی که محصولات ایرانی با کیفیت خوب و قیمت بهتر نسبت به محصولات خارجی وارد بازار شود، نه تنها تولیدکننده تمایل به تولید بیشتر دارد، بلکه مصرف کننده نیز تمایل به خرید این اسباب بازی ها دارد.

رئیس اتحادیه خرازی و پوشاک گفت: خوشبختانه تولیدکنندگان به سمت رقابت رفته اند و محصولات داخلی که وارد بازار می شوند کیفیت خوبی دارند. ما خواهیم بود

موسیوند گفت: اسباب بازی های تولید داخل با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان می رسد و امروزه درصد زیادی از اسباب بازی ها از جمله بازی های فکری، عروسک، ماشین و سایر اسباب بازی ها تولید داخل است.

با تمام این تفاسیر نیاز است که صنعت اسباب بازی متحول شود و با تولید انواع اسباب بازی برای همه سنین، کودکان را با اسباب بازی های خانگی متناسب با فرهنگ و اعتقادات ما آشنا کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید