تسخیر دنیای رنگارنگ کودکان با عروسک های سنتی / اسباب بازی های جاروبرقی را باید جبران کرد

ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۳
کد خبر: 1784122

اسباب بازی؛ ابزار شبیخون فرهنگی علیه کودکان ایرانی

اسباب بازی نقش مهمی در رشد شخصیت و هویت کودکان ما دارد اما متاسفانه این ابزار مهم برای کودکان ایرانی در انحصار دنیای غرب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; دنیای رنگارنگ کودکان، دنیای آرزوها و رویاهای آن ها با اسباب بازی هایی گره خورده است که قطعا نقشی حیاتی و تاثیرگذار بر روی آن ها ایفا می کند، ابزاری که می تواند به فرزندان ما آرامش بخشد یا آنها را به لبه پرتگاه و انحطاط اخلاقی و فرهنگی برساند. .

به همین دلیل است که انتخاب اسباب بازی مناسب برای کسانی که امروزه نقش و هویتشان در بزرگسالی توسط عروسک ها و وسایل بازی آنها شکل می گیرد بسیار مهم و حیاتی است.

اما متأسفانه در کشور ما بر اساس شواهد و آمارهای بیشتر، بازار اسباب بازی در دسترس واردکنندگان است و جهت گیری سبک و هویت فرزندان ما با اسباب بازی های آشنا به فرهنگ غربی شکل می گیرد و زمانی که کودک ایرانی از خواب بیدار می شود. اتاقی به جز عروسک های باربی، «مرد عنکبوتی»، «انگری برد»، «سوپرمن» و نمادهای فرهنگ غرب دیده نمی شود.

جذابیت این نمادهای غربی زمانی پر رنگ می شود که می بینیم حرکت دیگری پشت ورود این عروسک ها به بازار اسباب بازی ایران وجود دارد.

هر کدام از این عروسک ها با انیمیشنی همراه است که متاسفانه حتی از رسانه ملی هم پخش می شود و کودکان ایرانی را ساعت ها در روز پای جعبه جادو نگه می دارد و فرهنگ غرب را کم کم به ملکه ذهن کودکان تبدیل می کند.

ماجرا زمانی دردناکتر می شود که این موضوع مهم و تاثیرگذار برای نسل آینده کشور چندان برای مسئولان مهم نباشد و حتی اتحادیه اسباب بازی مستقلی وجود نداشته باشد.

مسئولیت اسباب بازی های وارداتی و خارجی را اتحادیه هراز و اسباب بازی های تولید داخل را اتحادیه نایلون و پلاستیک بر عهده دارد و برخی اسباب بازی ها متعلق به هیچ یک از این دو اتحادیه نیست.

b9f7ba74 aff6 4b75 8469 97f187641986 خبر خاکستری

اسباب بازی ها دروازه ورود به دنیای آموزش هستند

سحر محرابی پری، روانشناس تربیتی درباره اهمیت و نقش اسباب بازی در رشد کودکان به مرآت گفت: بازی برای کودکان نقشی حیاتی دارد و زبان ارتباط با کودکان بازی و تاریخ است و اسباب بازی فقط وسیله ای برای لذت بردن نیست. “برای آنها ورود به دنیای کسب تجربه و تحصیل است.

محرابی پری با اشاره به نظر روانشناسان اذعان می کند: در انتخاب اسباب بازی باید دقت کرد، زیرا نقش مهمی در شکل گیری تمایلات عاطفی و روانی کودکان دارد و آنها را برای نقش آینده زندگی و در نتیجه اسباب بازی آماده می کند. . ” برای کودکان با توجه به جنسیت، سن و زمینه فرهنگی آنها طراحی شود.

این روانشناس با بیان اینکه وسایل بازی گاهی از ابزاری برای کودکان فراتر می رود و تبدیل به یک دوست و همراه می شود، خاطرنشان کرد: گاهی کودکان اسباب بازی های خود را همه جا با خود حمل می کنند و حتی با خود به رختخواب می برند و با آن ها علاقه زیادی نشان می دهند و بازی می کنند. نقش و رفتار والدین در قبال عروسک هایشان که نشان دهنده اهمیت انتخاب وسایل بازی مناسب کودکان است.

5e04acb8 82fd 4a13 9c88 00b98656622b خبر خاکستری

جای خالی بازی های سنتی باید پر شود

وی خلاء بازی های گروهی و سنتی را که بسیاری از والدین در دوران کودکی انجام می دادند در شرایط امروز بسیار محسوس دانست و گفت: این گونه بازی ها در معاشرت و مشارکت کودکان در کارهای گروهی، بازی هایی مانند دزد و پلیس بسیار موثر است. باشک یا لی لی که برای خانواده ها هم هزینه چندانی ندارد، به کودک یاد می دهد که چگونه با همسالان خود ارتباط برقرار کند و هم در کار سهیم باشد و هم شاد باشد، اما متاسفانه امروزه درصد زیادی از کودکان ایرانی به بازی های سنتی می پردازند که والدینشان به عنوان فرزندان. آنها نمی دانند چه کردند

این روانشناس در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت مبنی بر اینکه اسباب بازی های غربی تا چه اندازه در شکل گیری هویت فرزندانمان تاثیر داشته است، گفت: هدف ما محدود کردن و محدود کردن کودکان نیست، اما مطمئنا وسایلی را بازی می کنیم که مخصوص کشورهای غربی طراحی شده است. تفکر و فرهنگ کشورهای خارجی است و باعث تعصب کودکان در آینده خواهد شد.

محرابی پری گفت: تولیدکنندگان داخلی برای جذب کودکان به فرهنگ و اصالت ایرانی قطعاً باید دستگاه هایی طراحی کنند که بتواند با رقبای وارداتی خود برابری کند و توجه کودکان را به خود جلب کند.

وی همچنین ادامه داد: در این راستا فضای مجازی، بازی های رایانه ای و دنیای بازی های فیزیکی کودکان باید مملو از آثار آمیخته با خاستگاه و عرق ملی و ایرانی باشد تا بتواند جایگزین اسباب بازی های غربی و فرهنگ های یادگیری شود.

6422fd82 ba3c 4a71 b37d 6ff4af7c3197 خبر خاکستری

باربی ویرانگر را از زندگی کودکان حذف کنید

این کارشناس تربیت کودک با اشاره به تاثیر مخرب عروسک باربی بر روی روح و روان کودکان از بدن آن ها خاطرنشان کرد: در مقطعی این عروسک ها باعث شد تا کودکان ایرانی ذهنیت منفی نسبت به بدن خود داشته باشند و مشکلات جسمی و غذا خوردن زیادی در آنها ایجاد شود. نشان داده شد که تأثیر مخرب عروسک های غربی بر روحیه کودکان ما.

این مربی در پاسخ به سوال خبرنگار مارات که آیا اسباب بازی های زیاد می تواند بر رشد ذهنی کودک تاثیر بگذارد، اذعان داشت: هر چه کودک با محرک های بیشتری مواجه شود، مهارت های او بیشتر می شود، اما خرید اسباب بازی برای کودکان باید تشویق شود.

محرابی پری خاطرنشان کرد: باید کودکان را برای رسیدن به خواسته های خود کمی تلاش کنید و حتی گاهی منتظر بمانید، زیرا اگر بچه ها ببینند که همه چیز به راحتی و بدون زحمت آماده می شود، در آینده نیز همین انتظار را خواهند داشت، بهتر است برای والدین بچه هایشان. آنها را با بازی هایی آشنا کنید که نه تنها باعث تشویق خلاقیت و افزایش تعامل اجتماعی می شود، بلکه روحیه مهربانی، همدلی و همکاری را در آنها تقویت می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید