“کتاب”؛ عروسک سنتی اسفراین که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت/ ارائه هنرهای قدیمی برای احیای آیین ها و سنت های گذشته مهم است


ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821797

رقیه قره قاشلو از اهالی روستای آلست علیا شهرستان اسفراین که حضورش در روستا و استقبال از عروسک های سنتی دست ساز جانش را شعله ور کرد و حرکتی برای احیای این هنر فراموش شده به وجود آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در دنیای کسب و کار امروزی، رنگ ها و بوهای بسیار دیگری وجود دارد که باعث می شود افراد به جای کار برای کارفرمای دیگری، کسب و کار خانگی یا کسب و کار خانگی دوم خود را راه اندازی کنند. برای خودشان کار می کنند.

از این طریق می توانند از هنر خود به عنوان منبع درآمد استفاده کنند و همچنین از فرصت های دنیای مجازی بدون استرس و بدون نیاز به تردد در خیابان های شلوغ و اتلاف وقت، کسب و کار خود را اداره کنند.

کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار جدید یکی از با ارزش ترین و با ارزش ترین کارهایی است که می توانید در زندگی خود انجام دهید.

راه اندازی یک کسب و کار جدید نه تنها مزایای مادی زیادی را برای ما به ارمغان می آورد، بلکه فرصت های شغلی مختلفی را برای چندین نفر دیگر نیز فراهم می کند.

کارآفرین فردی است که ایده کسب و کار نوآورانه دارد و به ریسک تحقق ایده خود علاقه دارد و توانایی رهبری، سازماندهی و مدیریت کسب و کار را دارد و معمولاً به عنوان یک مبتکر منبع ایده های جدید برای تولید و تحویل کالا است. ، خدمات و شروع کسب و کار شناخته شده است.

فردی که می خواهد برای خود کسب و کاری راه اندازی کند باید فرآیندهای آن را بشناسد و از اصول آن آگاهی کامل داشته باشد و سپس با انجام تحقیقات لازم و تجزیه و تحلیل داده ها به ارزیابی دقیق و بر اساس نتایج به دست آمده در ارتباط با تصمیم گیری، برنامه ریزی بپردازد. و اجرا.


6acda356 1293 419a bf60 758a5cc583b3 خبر خاکستری


22 خبر خاکستری

سپس با رقیه قره‌قاشلو که توانست با هنر سنتی گذشته چیزی بیافریند و هنرهای گذشته را احیا کند، در معرفی آن به آینده نقش آفرینی کرد.

این بانوی کارآفرین و هنرمند در گفتگو با خبرنگار عصرتراک درباره چگونگی تصمیم گیری خود گفت: عروسک راش دست ساز بومی کرمانجی توسط بانوان هنرمند روستای الست علیا در خراسان شمالی اسفراین ساخته شد.

وی ادامه داد: راش یکی از عروسک های کرمانجی قدیمی است که پوشش سنتی دارد و معمولا بدون صورت ساخته می شود، این عروسک دست ساز لباس محلی می پوشد.

اسفرائنی هنرمند می گوید: در زمان های قدیم مادران و مادربزرگ ها با یک تکه چوب و لباس اضافی این عروسک ها را برای کودکان می ساختند.

کاراگشلو افزود: این عروسک ها لباس سنتی یک زن روستایی کرمانج را به طور کامل نشان می دهد و دارای پیشانی بند خاصی است که دختران در حین بازی با این عروسک ها آهنگی ملودیک را زمزمه می کنند و آنها را می چرخانند.


4edeb16f dce9 412f bc88 1bd69072b1d7 خبر خاکستری

هنرمند اسفرائنی گفت: حدود سه سال پیش گردشگرانی به روستای آلست علیا آمدند و مادرم یکی از عروسک هایی را که قبلا ساخته بود به آنها هدیه داد و مورد استقبال قرار گرفت و بعداً در یکی از برنامه های تلویزیونی عروسک. توسط گردشگران نشان داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین قبل از این اتفاق در جشنواره ای که در ورگه امیدیه برگزار شد تعدادی عروسک تهیه شده بود و در این جشنواره رتبه و مقامی داشتیم اما این اتفاق باعث شد این بار با روحیه ای مضاعف ادامه دهیم.

این کارآفرین افزود: پس از این اتفاق با گردشگران تماس گرفتم و با کمک و راهنمایی آنها توانستم صفحه ای برای ارائه و فروش محصولات آنها در فضای مجازی ایجاد کنم.

او گفت: من مادر سه پسر و خانه دار هستم.

کاراسلو گفت: با توجه به اینکه هنری که انجام می دهیم چندان حمایتی نیست، متاسفانه گاهی انگیزه ها کم می شود و برای خودم عروسک می سازم.

وی ادامه داد: اگر از این کار حمایت شود و بتوانم تولیدات بیشتری داشته باشم، قطعاً می توانم نیروی کار داشته باشم و این هنر را به دیگران آموزش دهم و برای خود و دیگران منبع درآمدی باشد.

این کارآفرین اسفراینی با اشاره به اینکه در جشنواره های متعددی شرکت کرده و مقام کسب کرده بودم، ادامه داد: برای ثبت آثارم نیز به میراث فرهنگی استان رفتم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا کار به تاخیر افتاد.


8986aea9 e1bf 45b6 8f68 75d63da308d4 خبر خاکستری

او می گوید: از کودکی عاشق ساختن عروسک هستم و مادرم برای من انواع عروسک درست می کند.

کاراگشلو افزود: یکی از اهدافم این است که بتوانم این هنر قدیمی و یادگارهای مادر و مادربزرگم را در کنار علاقه به پیشرفت حرفه ای به نسل جدید ارائه دهم.

کارآفرین اسفراینی گفت: معرفی هنرهای باستانی برای بیان آیین های باستانی و بازنمایی قومیت ها قطعا می تواند نقش مهمی در احیای این هنرها داشته باشد. امروز متاسفانه عروسک هایی که مدت هاست با این شرایط فراموش شده اند هدف من این است که بتوانم عروسک ها را به طور کامل در یک کتاب چاپ کنم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید