گردشگری نوروزی با سوغاتی های ماندگار / از هنرهای قدیمی صنایع دستی تا شیرینی های لرستانی


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1817062

گردشگری در نوروز با سوغاتی های ماندگار لذت سفر را دو چندان می کند، چرا که بسیاری از صنایع دستی و سوغات شهرستان ها برگرفته از هویت و ذائقه مردم همان منطقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، سفر به استان های مختلف در ایام نوروز و گردشگری بهترین فرصت برای بازدید از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی است تا با هویت و آداب و رسوم هر منطقه که در تاریخ همان منطقه است، آشنا شوید. هر منطقه ای است که علاوه بر آشنایی با اقوام، می توان جاذبه ها، صنایع دستی و یا سوغات این منطقه را نیز مشاهده کرد.

سوغات هر استان و شهر جزء مقاصد سفر و گردشگری محسوب می شود. سوغات این شهر که شهرت زیادی دارد، علاوه بر لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری، می‌توان به عنوان غذا یا سوغاتی، سوغاتی خوراکی یا صنایع دستی که هویت هر شهر را در آن دید، خریداری کرد.

بی شک هنر متعلق به ایرانیان است و بس، در هر شهر و استانی از کشورمان هنرمندان با ظرافت، دقت و اوج هنر برگرفته از گذشته آثاری زیبا و منحصربفرد خلق می کنند که امروزه بسیاری از آن ها زینت بخش خانه ها هستند. آثاری برگرفته از هویت هر شهر هستند که قدمت برخی از آنها به تاریخ بازمی گردد.

صنایع دستی میراث ارزشمند و یادگار افرادی است که از همان صنایع دستی در زندگی روزمره خود استفاده می کردند، اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، این اقلام عمدتاً در منازل خودنمایی می کنند و هنر کهن را به نمایش می گذارند.

لرستان با قدمتی چند هزار ساله به عنوان یکی از کهن ترین سرزمین های ایران شناخته شده است، صنایع دستی غنی و بسیار ارزشمندی توسط مردم منطقه زاگرس تهیه می شد که اگرچه امروزه رو به افول است اما هنوز زیبایی های خود را دارد.

یکی از مهم ترین قسمت های سفر ما ایرانی ها تهیه سوغاتی است که از سوغات این استان محسوب می شود.


0772b040 369b 4020 932c 826f2bb0b4fc خبر خاکستری



ورشو بروجرد، بی نظیرترین صنایع دستی

یکی از صنایع دستی استان لرستان ورشو است که مرکز تولید این هنر زیبا در بروجرد است. قدمت این هنر به بیش از دو قرن پیش باز می گردد که این شهر به عنوان شهر ملی ورشو معرفی شد و قرار است شهر جهانی ورشو باشد. شناخته شود.

در گذشته هنرمندان زیادی از این شهر با حکاکی بر روی ورشو نقوش و نقش های زیبای بسیاری را بر روی فلزات حکاکی کرده اند. امروزه کمتر هنرمندی در این رشته هنری فعالیت می کند، اما صدای چکش هنرمندان بر روی فلز همچنان در این ورشو به گوش می رسد. خانه ها را تزئین کنید و به عنوان سوغات استان لرستان به شهرهای دیگر ببرید.

فنجان، سینی، آبخوری، سماور از مهم ترین وسایل ورشو است که تهیه می شود و ورشو یکی از صنایع دستی مهم استان لرستان به شمار می رود که طرفداران خاصی دارد.

مجموعه خانه تاریخی افتخارالاسلام طباطبایی بروجردی نیز حاوی بزرگترین سماور جهان است که توسط یکی از هنرمندان بروجردی ساخته شده است.


c2662036 d6f7 4de8 9a8f 4c7c37ee12b0 خبر خاکستری



جاجیم لرستان با خلق نقش و نگارهای زیبا در بافت اصلی

لرستان در هنر جاجیم بافی به دلیل رونق دامداری، چیدن پشم گوسفند و تبدیل آن به نخ گاه رنگین و در نهایت بافت آنها توسط زنان خطه لرستان کاری بسیار زیبا و هنرمندانه است.

در گذشته از وسایل دستبافت در منازل استفاده می شد اما امروزه این هنر زیبا به عنوان سوغاتی مهم لرستان در گوشه و کنار خانه ها تزیین می شود.


ce9bb846 7861 43b4 b474 bd124ef13fec خبر خاکستری



قالی بافی هنر اصلی لرستان است

هنر قالی بافی از دیرباز در لرستان رواج زیادی داشته و رواج این هنر در بین زنان لرستانی به عنوان هنر تلقی می شود و همین فرهنگ در فرش های دستبافت نیز دیده می شود.

قدمت هنر قالی بافی در لرستان به سال‌ها قبل برمی‌گردد که با دستان این بانوان هنرمند فرش در ابعاد مختلف بافته می‌شد و امروزه برخی از فرش‌ها در اندازه‌های کوچک برای سوغات خریداری می‌شود.


8abbb752 320f 40b1 b107 731c57764233 خبر خاکستری



جواب منفی

یکی از صنایع دستی در لرستان نمد مالی است که با استفاده از رنگ و در نهایت به ساختن صنایعی مانند کلاه نمدی یا کتان ساده از پشمک بسیار ماهرانه می پیچند.

علاوه بر این با همین نمد لباس درست می کنند که از پشم گوسفندی در بازارهای سنتی این استان موجود است.


eee32944 99f7 4302 8477 273a1124aab1 خبر خاکستری



نامادری بافی

یکی دیگر از صنایع دستی استان لرستان نامادری بافی است که قدمت این هنر به صدها سال پیش می رسد و در گذشته عمدتاً برای صندلی های زمستانی یا تخت های تابیده استفاده می شده است و همچنین دارای درجه بالایی است.

امروزه از ماشته برای سفره یا از این ماده برای ساخت کیف استفاده می شود که طرفداران زیادی دارد و یکی از سوغاتی های مهم لرستان است که معمولا در بازارهای صنایع دستی عرضه می شود.


4fb1eae0 97cf 4398 8d7d 35e39bf6e7e7 خبر خاکستری



عسل، سوغاتی شیرین لرستان

آب و هوای بکر استان لرستان و کوهستانی بودن این منطقه باعث تولید محصولات کشاورزی بسیار مرغوب شده است.یکی از مهمترین محصولات کشاورزی این استان که برای کشور بی نظیر است عسل کوهی است که دارای عطر و طعم بسیار منحصر به فرد

عسل لرستان یکی از شیرین ترین سوغاتی های این استان به شمار می رود که در بسیاری از شهرهای استان یافت می شود.


737a1dab e03c 4dae b3cb 2dda5d5b86fa خبر خاکستری



روغن حیوانی

یکی دیگر از سوغاتی های استان اسن روغن حیوانی است که به دلیل رونق دامپروری در این استان با روغن مرغوب تولید می شود و شهرستان دلفان در تهیه این روغن شناخته شده و نمونه است.

روغن حیوانی نیز توسط عشایر تهیه می شود که کیفیت بالایی دارد و به جرات می توان گفت بهترین روغن حیوانی کشور مربوط به منطقه زاگرس است.


4054fce2 9e92 4df0 9703 566462bc2f16 خبر خاکستری



او تصمیم میگیرد

یکی دیگر از سوغات مهم حلوا است که در شهرستان بروجرد انواع حلوای ارده، ارده شیره، حلوای روغنی و غیره تولید می شود. این روزها مسافران نوروزی در سفر به روستاها و بروجرد باید این سوغاتی های شیرین را تهیه کنند.

حجت الله یارمحمدی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان به سفیر افلاک گفت: در سه حوزه آموزشی، بازاریابی و توسعه و ترویج اقدامات انجام می شود.

وی افزود: امسال اعزام هنرمندان به نمایشگاه صنایع دستی و آموزش و صدور مجوز و تفاهم نامه با بخش خصوصی و دولتی برای ارائه آموزش برای توسعه این مناطق در دستور کار قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: علیرغم همه محدودیت ها و شرایط کرونری طی دو سال گذشته تلاش شده تا با پروتکل های بهداشتی آموزش های لازم در زمینه صنایع دستی ارائه شود.

یارمحمدی بیان کرد: پیش بینی می شود توسعه آموزش و پرورش در سال آینده در دستور کار قرار گیرد، البته وجود نمایشگاه ها یکی از مهم ترین موضوعات است و ایجاد آن ها به میزان وام و شرایط موجود بستگی دارد.

وی گفت: در ایام نوروز نمایشگاه های صنایع دستی با 28 غرفه در قلعه طریق فلک الافلاک و نمایشگاه صنایع دستی در مرکز مرکز دیپلماسی بروجرد، البته در ورودی اکثر شهرهای استان در محل های نمایشگاهی برگزار می شود. برای عرضه سوغات و صنایع دستی استان در نظر گرفته شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه لرستان در چند حوزه فعالیت دوگانه دارد، گفت: از این رو سایر صنایع دستی ورشو بروجرد زبانزد است و هنرمندان زیادی از روستاها در زمینه چوب، فلز و سنگ های قیمتی وجود دارند. حدود هفت هزار نفر در این زمینه ها فعال هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید