بازی هایی که روح کودکان را خراش می دهد / با بازی های رایانه ای از دنیای کودکان خارج شوید


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1819936

گزارش گردبادی که فضای مجازی را برای کودکان ویران می کند;

بازی های رایانه ای می تواند برای کودکان هم مفید و هم مضر باشد. اما اثرات منفی و مضر این بازی ها می تواند برای کودکان اعتیادآور باشد و عامل موثری در خشونت بزرگسالان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرآت، بازی و سرگرمی برای رشد خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان موثر است. طوفان فکری و بازی های استراتژی بخش های مختلف مغز را درگیر می کند و این به تقویت هوش هیجانی کودک کمک می کند. یکی دیگر از مزایای بازی و سرگرمی در دوران کودکی و نوجوانی، یادگیری کار تیمی است. در گذشته بیشتر بازی ها به صورت علنی و حضوری انجام می شد، اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی، شرایط فرق کرده است.

کودکان و نوجوانان دیگر به صورت گروهی بازی نمی کنند. آنها بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و اینترنت می گذرانند و درگیر بازی های رایانه ای و موبایلی هستند.

این هم جنبه های مثبت و هم منفی دارد. این اسباب بازی ها در صورت استفاده صحیح و در حدی که هستند مشکلی برای کودک ایجاد نمی کنند اما اگر به صورت افراطی تغییر جهت دهند خطرناک خواهد بود. البته نقش والدین در این زمینه انکارناپذیر است; یعنی اگر والدین مراقبت های لازم را انجام دهند، آسیب ها و مشکلات تا حد زیادی قابل پیشگیری است، بنابراین با چند متخصص مختلف صحبت کردیم.


9ab47326 edbe 4ae9 9acc 2f22ac943be2 خبر خاکستری


تاثیر منفی بازی های رایانه ای بر ضمیر ناخودآگاه کودک

محمدحسین شاه آبادی در گفت و گو با خبرنگار مرآت در خصوص تاثیرات منفی بازی های رایانه ای بر کودکان در گفت و گو با خبرنگار مرآت گفت: .

شاه آبادی با بیان اینکه تاثیرات منفی بازی های رایانه ای را می توان ناشی از ضربه روحی کودک دانست، افزود: زمانی که بازی وارد ذهن کودک می شود و او را به تخیل می کشاند، فرد دچار استرس و وحشت می شود که قطعا آسیب روحی شدیدی به کودک وارد می کند.

این کارشناس بازی های رایانه ای با اشاره به اینکه این بازی ها بر ضمیر ناخودآگاه افراد تأثیر زیادی خواهد داشت، تصریح کرد: زمانی که کودکان و نوجوانان تأثیرات منفی بازی را بر ضمیر ناخودآگاه خود احساس می کنند، نگاه آنها به جوامع و محیط تغییر می کند که این عامل مهمی است. تأثیر منفی زیادی بر مردم دارد.

وی با بیان اینکه این بازی علاوه بر تمام مشکلاتی که بر روح و روان ایجاد می کند، تاثیرات منفی زیادی بر بدن انسان دارد، تصریح کرد: ادامه این فعالیت باعث می شود که فرد دچار مشکلات بینایی فراوان و یا زیاد نشستن شود. آسیب شدید به اندام ها و مهره های بدن.


مقادیر هدف در بازی های رایانه ای دشمن

شاه آبادی با اشاره به اینکه علاوه بر همه تأثیرات این بازی ها، عارضه منفی دیگری نیز در افکار و باورهای کودکان ایجاد می شود، گفت: بازی های زیادی وجود دارد که علیه ایران ساخته می شود و با هدف باورهایی است که در یک در چند مرحله، برج آزادی مورد حمله قرار می گیرد یا فرماندهان ما در بازی هدایت می شوند. وقتی جوانان از این بازی استفاده کنند، دیگر مسائل ملی و میهنی برای او ارزشی نخواهد داشت.

این کارشناس بازی های رایانه ای با بیان اینکه یکی از مواردی که در بازی ها به افکار و عقاید آسیب می زند بحث حجاب است، گفت: جوانان می دانند که در جامعه ما برهنگی در مسائل دینی کار درستی نیست، اما وقتی در آن قرار می گیرند. بازی با توجه به اینکه این بازی ذهن مخاطب را درگیر می کند دیگر به این مسائل توجهی نمی کند و دشمن با این اقدام به اهداف خود می رسد.

وی با اشاره به اینکه تأثیراتی که این بازی ها بر افراد می گذارد، نگرش و سبک زندگی افراد جامعه را تغییر می دهد، خاطرنشان کرد: گیمرها تحت تأثیر تأثیرات هویتی ای که این بازی ها ایجاد می کنند، مضاعف می شوند. روابط آنها با سایر افراد جامعه و خانواده خواهد بود و دیگر نمی توانند در جامعه عادی شرکت کنند.

شاه آبادی با بیان اینکه در بحث سواد رسانه ای در آموزش و پرورش اتفاقات خوبی افتاده است، گفت: کتاب هایی که برای سال دهم تهیه می شود خوب است اما برای این اقدام دیر شده است و باید از پایین ترها شروع کنیم. اما در مقایسه با گذشته وضعیت مطلوبی است که باید در آموزش مسائل رسانه دقت بیشتری کرد.


46ca435d a40f 4b09 9fc9 55830f0b11df خبر خاکستری


بر افکار کودکان شرکت های بازی های رایانه ای تمرکز کنید

صبا اجادی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده به مرآت گفت: بازی های رایانه ای جزء لاینفک زندگی کودکان شده است. فکر و ذهن در شرایط سنی کنونی آثار جبران ناپذیری بر کودکان و نوجوانان خواهد داشت.

اجادی با اشاره به اینکه برخی از شرکت های بازی های رایانه ای با اهداف مشخص اقدام به تولید محتوا خواهند کرد خاطرنشان کرد: برخی از شرکت های بزرگ بازی های رایانه ای با تولید محتوای خاص از این طریق محتوای منفی تولید می کنند. که در دراز مدت می تواند نسل های مختلف ما را هدف قرار دهد.

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه تقسیم بندی گروه های سنی در بازی های رایانه ای نیز قابل تامل است، گفت: رعایت نکردن برخی چارچوب ها در این بازی ها می تواند پیامدهای منفی برای گروه های سنی مختلف داشته باشد و احتمال خشونت و آسیب های روانی را در بین افراد افزایش دهد.

وی با بیان اینکه استفاده از این بازی ها علاوه بر معایب فراوان بازی های رایانه ای می تواند ویژگی های مثبت و مفیدی داشته باشد، گفت: این بازی ها به دلیل مرحله ای بودن از قدرت برخوردار هستند. فرد را با شکست و یافتن راه حل های مختلف به چالش بکشید تا به مراحل بعدی برسید، بنابراین فرد باید چندین بار برای رسیدن به هدف تلاش کند.


بیان تفکر و تلاش کودک در بازی های رایانه ای

اجادی با اشاره به اینکه بازی های رایانه ای می تواند مهارت حل مسئله را در کودکان تقویت کند، افزود: زمانی که کودک برای رسیدن به مرحله بعدی تلاش می کند، برای تکمیل این مرحله به همه راه حل های مختلف فکر می کند. این باعث می شود کودک بیشتر کار کند و بیشتر فکر کند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) استفاده از بازی های رایانه ای را به عنوان اعتیاد توسط سازمان جهانی بهداشت معرفی کرده است که این یک نوع اعتیاد محسوب می شود.

وی گفت: افرادی که به این بازی ها معتاد هستند علائم متفاوتی پیدا می کنند. این افراد در حین بازی رفتارهای هیجانی زیادی خواهند داشت، اضطراب و رفتار پرخاشگرانه خواهند داشت و زندگی آنها مختل می شود. اختلالات رفتاری، اختلالات خواب و اختلالات اجتماعی بروز می کند و فرد از بی علاقگی به چیزها و زمان رنج می برد.

اسجدی با بیان اینکه بدون شک برنامه ریزی و نگرش قاطعانه نسبت به والدین و محیط کودک تاثیرات مثبتی خواهد داشت، افزود: نوجوانان و الگوسازی والدین نیز در واکنش های کودکان به این امر بسیار موثر خواهد بود.


0028ca88 887e 432c a5d8 c58dd2b53454 خبر خاکستری


عدم تعادل روانی در معتادان به بازی های رایانه ای

سحر محرابی، روانشناس درباره عدم کنترل ذهنی نوجوانان معتاد به بازی های رایانه ای به مرآت گفت: این افراد در بسیاری از موارد در زندگی بی اهمیت می شوند و تمام درآمد یا پول خود را صرف خرید آن می کنند. آنها هزینه بازی ها را می پردازند و از خانواده خود دفاع می کنند.

محرابی با بیان اینکه خانواده باید مستقیماً درگیر شود، گفت: خانواده باید بر کار کودک نظارت داشته باشند و سعی کنند برای کودک برنامه ریزی کنند تا دائماً بازی نکند تا آسیب جدی ببیند.

این روانشناس با بیان اینکه بازی های رایانه ای باعث افزایش هیجان در کودکان می شود، گفت: این بازی ها به جای ایجاد هیجان در کودکان و نوجوانان باعث ایجاد هیجانات کاذب بیشتر می شود، اما بسته به نوع بازی ها این نوع هیجان می تواند تغییر کند. اما اگر کودک با خانواده و دوستان هم سن و سال خود بازی کند، به درستی احساسات کودکان را از بین می برد.

وی با بیان اینکه بحث بازی های رایانه ای در سال های اخیر رشد زیادی داشته است، افزود: متأسفانه با وجود این همه رشد، نه خانواده و نه کودک آموزش درستی در زمینه استفاده درست ندیده اند. تحقیقات نشان می دهد که والدین با سواد بالا از وسایل و بازی های خود با برنامه بهتری استفاده کرده و از خشونت دوری کرده اند.

محرابی با بیان اینکه همه گروه ها باید برای ارائه آموزش های لازم به خانواده ها و کودکان دور هم جمع شوند، افزود: هر چه بازی های مناسب تری برای کودکان ارائه کنیم، عزت نفس آن ها نیز از تمرکز بالاتری برخوردار است.


تغییر سبک زندگی یکی از عوامل گرایش کودکان به بازی های رایانه ای است

این روانشناس با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی در خانواده یکی از عواملی است که بچه ها را به سمت بازی های رایانه ای سوق داده است، بیان کرد: وقتی سبک زندگی در جامعه تغییر کرده و این نگاه قبل و این نوع خانواده است. روابط به شکل پیشین باعث نمی شود که کودک برای تفریح ​​به سراغ این بازی ها برود که این امر نیز اثرات منفی زیادی دارد.

وی با بیان اینکه بازی های رایانه ای برای کمک به درمان بیماری ها آمده است، افزود: در بسیاری از موارد می توان از این بازی ها برای درمان های مختلف از جمله بیش فعالی، عدم تمرکز و سایر اختلالات و همچنین برای افزایش تمرکز استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید