تغییر باورها هدف دشمن در جنگ شناختی است/تحریف واقعیت مهمترین هدف در عملیات روانی دشمنان انقلاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قاسم زاهدی کارشناس رسانه و معاون اطلاع رسانی بین الملل بنیاد فرهنگی صبح قریب در گفتگو با خبرنگار عصرهامون گفت: دشمن از همه امکانات خود برای جنگ شناختی و تمدنی علیه ملت ما استفاده کرده و همه را هدف قرار داده است. 80 میلیون جان ما.» البته این جنگ نیز مانند هر جنگ دیگری به ابزار خود نیاز دارد که ابزار این جنگ و امپراتوری رسانه ای دشمن، جهاد تبیین است.

وی افزود: پس از پشت سر گذاشتن و تجربه جنگ های مختلف از جنگ سنگین تا جنگ اقتصادی علیه کشور، این روزها وارد مرحله جدیدی از جنگ به نام جنگ شناختی یا جنگ ترکیبی شده ایم و تعریف جنگ شناختی مهمترین اصل در این در جریان تجربه و انتقال این جنگ است.

زاهدی تصریح کرد: مهم ترین اهداف دشمنان در جنگ نرم و عملیات روانی، تحریف واقعیت ها، ایجاد ناامیدی و یأس، نادیده گرفتن دستاوردها و پیشرفت های بزرگ انقلاب، تضعیف شور دینی و زیر سوال بردن سنت های الهی است و اینجاست. ، جایی که منظور از جهاد خنثی کردن دسیسه های دشمنان است.

وی ادامه داد: جنگ شناختی با هدف درک و تشخیص همه باورهای ریز و درشت ما است و گلوله های رزمی ترکیبی دشمن به باورهای مردم اصابت می کند و هیچ دردی در بدن احساس نمی شود، از این جنگ اصطلاح جنگ موریانه نیز اطلاق می شود. در تعاریف و تحلیل های مختلف آن.

معاون اطلاع رسانی بین الملل بنیاد فرهنگی صبح قریب با اشاره به استفاده دشمن از فنون جنگ شناختی در حوادث اخیر خاطرنشان کرد: با هوش مصنوعی در فضای شبکه های اجتماعی 5 میلیون نفر را ساماندهی و با استفاده از ربات ها آنها را به 80 نفر تبدیل کردند. میلیون هشتگ داره ویروسی میشه

این کارشناس رسانه تاکید کرد: جنگ شناختی، جنگی جدید و پیشرفته تر از جنگ نرم با تاثیر عمیق و موثر است که متاسفانه با اتکا به زیرساخت های پیشرفته فضایی و رسانه ای، اما با همان اهداف پیشبرد جنگ سخت، باورهای مردم را مورد هجمه و تخریب قرار می دهد. و در نهایت دشمن را که هدف اصلی دشمن است نابود کرده و با استفاده از روش های رسانه ای پیشرفته به هر قیمتی دشمن را از بین ببرید.

وی تاکید کرد: نکته مهم در جنگ شناختی که آن را از سایر جنگ‌های گذشته متمایز می‌کند، روش حمله، روش نفوذ و عملیات در جنگ شناختی با محورهای توهم‌زدایی، تقدیس‌زدایی، اعتماد زدایی، بی‌اعتمادی است. اعتباربخشی و مشروعیت زدایی، تخریب ارکان و سرمایه های اجتماعی در جوامع مختلف کشور است که دشمن با این چارچوب امیدوار است که بتواند مردم کشور و باورهای اساسی و اصیل مردم کشور را از خود بیگانه کند.

قاسم زاهدی ادامه داد: وقتی افراد به موضوعی می پردازند و شناخت کافی از آن موضوع ندارند، تعادل شناختی آن ها به هم می خورد و تا زمانی که به تعادل شناختی نرسند آرام نمی گیرند و بنابراین سعی می کنند پاسخ را پیدا کنند و تعادل شناختی را در آن پیدا کنند. و هر چه در فعالیت های روزمره خود با چنین مواردی مواجه شویم و از عدم تعادل به سمت تعادل حرکت کنیم، پاسخ بهتری در وجود و ذهن فعال و پرورش یافته ما پیدا می شود.

وی تصریح کرد: پیچیدگی جنگ شناختی نسبت به جنگ سخت، آن را به جنگی ترسناک و مرموز تبدیل کرده است، شاید در یک کلمه به معنای «جنگ وحشتناک» باشد، جنگی که از قبل اعلام نشده و شروع آن را نمی توان پیش بینی کرد. وقتی متوجه می شویم که درگیر این جنگ هستیم و کاری نمی توانیم بکنیم.

این کارشناس رسانه ای با بیان اینکه فضای ظاهری جنگ شناختی ترکیبی دشمن به میدان کشتار جوانان و نوجوانان و حتی زنان با محوریت اقوام تبدیل شده است، تصریح کرد: به همین دلیل جنگ شناختی را جنگی ترسناک می دانم که خسارات جانی آن به شمار می رود. کاملا قابل مقایسه با جنگ های سنگین این متفاوت و عجیب است که وقتی یک نیروی داخلی در جنگ سنگین مورد اصابت دشمن قرار می گیرد، یک نفر از نیروهای داخلی تلف می شود، اما در جنگ شناختی، زمانی که یک نیروی داخلی مورد اصابت دشمن قرار می گیرد، یک نفر از دست می دهد. نیروهای داخلی و یک نفر از دست می رود، به نیروهای دشمن اضافه می کند و شاید گروهی از نیروهای خود را به جبهه اضافه می کند.

زاهدی بیان کرد: در حال حاضر مهمترین و شاید بهترین راه برای مقابله با جنگ شناختی و اقدام در برابر این نوع جنگ، آگاهی بخشی در میان نقاط خاکستری جامعه و آگاهی عمومی است و این موضوع بر اساس گزارش اخیر از دیدگاه عمومی است. از نظر همه ما می دانیم که هنوز قانونی برای مبارزه و جلوگیری از جنگ شناختی در بسترهای فضای مجازی وجود ندارد تا کار مقابله و عدم نفوذ به دشمن را تسهیل کند.

وی تصریح کرد: راه خنثی سازی این جنگ شناختی و امثال آن، تربیت نسلی ماهر در عرصه های مختلف زندگی از طریق نظام آموزشی است، متاسفانه نظام آموزشی ما روتین و سیاسی شده است، غفلت از این مهم، اوقات مهم و سرنوشت تعلیم و تربیت. و چشم انداز رسیدن به بارگاه طیبه صرف اجرای حفظ دانش به دور از مهارت های لازم و ضروری می شود.

وی با اشاره به شرایط حساس کشور و نقش مسئولان آموزش و پرورش گفت: در شرایط اضطراری کنونی لازم است تصمیم گیران نظام آموزشی در دولت نگاهی تخصصی و اولویت دار به نظام آموزشی داشته باشند. بدون توجه به رویکرد رانت جویی و عدالت طلبی دستگاه ها، نظام تعلیم و تربیت با استفاده از ظرفیت تخصصی خود، متعهد و مقید به آرمان های ملت، برای تربیت نسلی سیاسی، اجتماعی و… مبانی دینی و فرهنگی آن مانع از نفوذ مخالفان در انحراف کودکان از این مرز و بوم شد و نسلی تربیت شد و شایسته فرهنگ ایرانی اسلامی برای ارائه به جامعه بود.

زاهدی ادامه داد: به این ترتیب می توان امیدوار بود که نگرانی از این همه پاشیدن مضر در جنگ شناختی و ترکیبی کنونی با دین، اخلاق و جامعه به حداقل برسد و به طور کلی بر ماست که از فرصت دشمن سوء استفاده نکنیم. باید در دوران جدید و تغییرات زندگی اجتماعی مراقب باشیم و در این جنگ مراقب نسل چهارم و پنجم اطرافمان باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید