طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سطح دولت ها فراتر نمی رود/ عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیت حاکمان عرب را تضمین نمی کند.


ساعت: 16:46
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877445

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اینکه تحکیم و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هرگز تضمین کننده امنیت حاکمان عرب و یا این رژیم دروغین نخواهد بود، گفت: طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهد بود. از سطح دولت ها فراتر نروید.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی گفت: اخبار مربوط به عادی سازی روابط عربی با رژیم صهیونیستی از سپتامبر 2020 که اسرائیل برای عادی سازی روابط با امارات، بحرین، مراکش و سودان به توافق رسید. تماس گرفت و سپس با سایر کشورهای بزرگ جهان اسلام مانند عربستان سعودی و اندونزی گفتگو کرد.
وی ادامه داد: اگرچه این خبر به طور ناگهانی اعلام شد، اما واقعیت این است که این اتفاق هیچ گاه خبری غافلگیرکننده نبود. از آنجایی که رژیم صهیونیستی سال هاست روابط غیررسمی با دولت های عربی و اسلامی دارد، این دولت ها اگرچه در ظاهر از حمایت خود از مردم فلسطین صحبت می کنند، اما به طور مخفیانه روابط اقتصادی و سیاسی گسترده ای با رژیم اشغالگر قدس برقرار کرده اند.
یکی از اعضای انجمن تحقیقات سیاسی حوزه علمیه کوم افزود: تنها اتفاقی که در سال های اخیر رخ داده، افشای برخی روابط پنهانی است که به دلایل مختلف در سطوح مختلف داخلی، منطقه ای و بین المللی قابل استناد است.
وی گفت: در سطح داخلی دلایل متعددی هم برای رژیم صهیونیستی و هم حاکمان عرب وجود دارد که آنها را به عادی سازی و تقویت روابط با یکدیگر سوق داد. رژیم اشغالگر قدس از یک سو ساختاری و از نظر امنیتی در بحرانی ترین دوران ننگین خود پس از اشغال فلسطین است و از سوی دیگر حاکمان عرب با جلب حمایت خارجی به دنبال تقویت مواضع خود هستند.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده افزود: آنها به اشتباه معتقدند با عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌توانند حمایت همه‌جانبه آمریکا را برای تقویت موقعیت متزلزل داخلی خود جلب کنند؛ بدون اینکه بخواهند از سرنوشت متحدان آمریکا در منطقه عبرت بگیرند. خطر
وی افزود: در سطح منطقه، آنچه رژیم صهیونیستی و حاکمان عرب را به سمت عادی سازی روابط سوق داده است، ایجاد موازنه قدرتمند در برابر ایران است که به گفته کارشناسان نظامی و سیاسی اکنون یک قدرت بزرگ منطقه ای است. برخلاف دیدگاه حاکمان عرب و تبلیغات مغرضانه غرب برای ایجاد توهم ترس از ایران، جمهوری اسلامی تنها دوست قابل اعتماد کشورهای اسلامی است نه آمریکا و رژیم صهیونیستی.
برای درک عمق خصومت آمریکا و رژیم صهیونیستی با اعراب کافی است حاکمان عرب تنها به سخنان اخیر متان کاهنا معاون وزیر امور دینی توجه کنند که گفت: اگر دکمه ای وجود داشته باشد، می تواند او باشد. همه اعراب رو زدم و پاک کردم اون دکمه رو زدم!
وی گفت: در سطح بین المللی، حضور جبهه قدرت آمریکا برای دولت های ضعیف عرب نیز مهم است. آنها به جای اینکه پایه های قدرت را در میان ملت خود جستجو کنند، اشتباهات دیگر حاکمان ظالم تاریخ معاصر مانند شاهان پهلوی ایران را تکرار می کنند و بقای خود را در برابر نیروهای بیگانه می جویند. از سوی دیگر برای آمریکا عادی سازی روابط در واقع تشکیل ائتلافی از متحدان است که زمینه را برای تداوم و تقویت نقش منطقه ای این کشور فراهم می کند.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده ادامه داد: بر خلاف تصور عاملان از روند عادی‌سازی، گسترش بحران و ناامنی و تشدید تنش‌ها در منطقه از جمله در داخل کشورهای عربی و سرزمین‌های اشغالی، بر خلاف تصور عاملان این روابط ناپایدار، لحظه‌ای مهم است. از حاکمان عرب دولت اشغالگر رو به رشد صهیونیستی متوجه خواهد شد.
وی گفت: پیش نویس قطعنامه ضد صهیونیستی روسیه در شورای امنیت در روزهای اخیر توسط کشوری که همواره از حمایت اسرائیل در نهادهای بین المللی برخوردار بوده است، یکی از نشانه های تشدید بحران برای رژیم صهیونیستی است.
یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بنابراین تحکیم و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هرگز تضمین کننده امنیت حاکمان عرب یا این رژیم دروغین نیست، بلکه باعث افزایش ناامنی در منطقه و افزایش شکاف می شود. بین دولت و مردم در آن از کشورهای اسلامی تبعیت خواهد کرد.
وی افزود: بنابراین می توان نتیجه گرفت که طرح عادی سازی روابط در خوشبینانه ترین کشور در همان سطح دولت ها باقی می ماند و هرگز به سطح ملت ها نمی رسد؛ به گفته یکی از نویسندگان غربی: «دولت های عربی. جهان با آن مواجه است و مردم بسیاری از این کشورها هرگز چشمان خود را بر مسئله فلسطین نمی بندند.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید