بسته بندی و فرآوری محصولات؛ تصمیم برای افزایش تولید / حمایت از سرمایه گذار باید در اولویت دولت باشد

ساعت: 11:25
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784693

تاریخ سیستان و بلوچستان معلوم اما ناشناخته است.

این در حالی است که سیستان و بلوچستان رتبه دوم را در زمینه کشت و تولید خرما در بین استان های کشور دارد که نیاز به ایجاد واحدهای فرآوری و بسته بندی خرما برای افزایش تولید و اشتغال را دوچندان کرده است.

بر اساس آمار سازمان خواربار جهانی در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 353 هزار هکتار نخلستان در جهان وجود دارد که سالانه حدود هشت میلیارد و 460 هزار تن خرما از این نخلستان ها جمع آوری و روانه بازارها می شود. چند برابر می شود.

این در حالی است که این محصول در 15 استان ایران کشت می شود و ادعا می شود بیش از 250 هزار هکتار نخلستان وجود دارد که بیش از 99 درصد خرمای کشور را تولید می کند در بین استان های تولید کننده خرما، پنج استان سیستان و بلوچستان، خوزستان. ، بوشهر، فارس و جنوب کرمان.

سیستان و بلوچستان از نظر سطح زیر کشت و تولید خرما در رتبه دوم استان های کشور قرار دارد، به طوری که 41 درصد از سطح محصولات باغی این منطقه به کشت خرما اختصاص دارد.

به گفته مسئولان استانی مربوطه، از 62 هزار و 914 هکتار جنگل های منطقه، 49 هزار و 718 هکتار بارور و سالانه بیش از 250 هزار و 898 تن خرما در استان تولید و مصرف می شود.

کمبود تجهیزات و بسته بندی نامناسب باعث ناشناس ماندن محصول می شود

d77770b8 6861 45ca 9e0a 02f6f1cf642a خبر خاکستری

در این تفاسیر نکته مهم این است که نام خرمای سیستان و بلوچستان آنطور که باید و شاید در بازارهای داخلی و خارجی شنیده نمی شود، اما در واقع تاریخ های شناخته شده آن ناشناخته مانده است.

اگرچه بهترین خرمای دنیا در سیستان و بلوچستان تولید می شود، اما کمبود امکانات و بسته بندی نامناسب در این استان باعث گمنامی آن شده است.

بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی باعث افزایش اشتغال می شود

در همین راستا میتبی شجاعی مدیر دلگان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص بسته بندی خرما و حمایت از سرمایه گذاران در این حوزه گفت: یکی از مشکلات حوزه محصولات کشاورزی تحویل آن به بازار مصرف و سپس بسته بندی، برندسازی و تجاری سازی.

وی افزود: در شهرستان دلگان حدود 9 هزار هکتار از مزارع خرما کشت می شود که 5 هزار و 500 هکتار آن بارور و انواع مضافتی، ربیع، زاهدی، مجول، پرم و خلیله تولید می شود و حدود 36 تن خرما برداشت می شود. سالانه مصرف کنید.

این مقام مسئول با بیان اینکه بزرگترین مجتمع کشت و صنعت استان در منطقه جلگه چاه هاشم راه اندازی شد، گفت: با راه اندازی این مجتمع، هم محصولات این مجتمع و هم محصولات خریداری شده توسط کشاورزان با بسته بندی های ویژه در این منطقه. و مجتمع بازار; برای شناسایی این برند در بازار به زمان نیاز داریم.

4e0cf90f 70fa 4b42 9920 c256eb4693f3 خبر خاکستری

وی با اشاره به اینکه چندین سال است که رهبر معظم انقلاب شعار سال حمایت و رونق تولید را مطرح می کنند، ادامه داد: بسته ای که تاکنون دو مورد در شهرستان های هش و سراوان شناسایی شده است.

رونق اشتغال با بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی

شجاعی اذعان داشت: با توجه به میزان برداشت خرما در این منطقه باید دو یا سه واحد فرآوری و بسته بندی خرما در استان ایجاد شود تا در استان اشتغال زایی و سود حاصل شود نه جای دیگر. ; «در این زمینه انواع شکلات و خرما قابل تولید و صادرات است و دیگر محصول در پای درختان از بین نرفته است.

سرمایه گذاران حمایت می شوند

وی گفت: دولت آمادگی دارد از هر سرمایه گذاری که بخواهد در این بخش و سایر بخش ها مانند شیلات، دامپروری یا صنایع دستی سرمایه گذاری کند و بخواهد از محل صندوق ملی توسعه تسهیلات روستایی عشایری و ایجاد اشتغال ایجاد کند، حمایت کند. مجوزها.” تسریع. همانند سه سال گذشته بیش از 120 میلیارد تن تسهیلات از طریق بنیاد برکت و صندوق توسعه ملی در حمایت از بخش کشاورزی به بنگاه های کوچک منطقه دلگان توزیع شده است.

fe47e063 1135 4038 a26c 363147d52bed خبر خاکستری

فرماندار دلگان نیز با بیان اینکه این منطقه از نظر تولید خرما رتبه نخست را در استان دارد، گفت: برای بهره وری بهتر و مطلوب تر محصول خرما از سامانه های نوین آبیاری در مزارع استفاده کردیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید