کشت چغندر؛ میانبر توسعه کشاورزی کردستان/ کمبود صنایع در حال گذار مهمترین چالش در فرآوری این محصول است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته کردتودی، شهرستان سقز برای تحقق اقتصاد مقاومتی برای کشت چغندرقند مناسب است ضمن اینکه این محصول ارزش غذایی بالایی دارد و امکان کشت مکانیزه نیز وجود دارد.

کشاورزان منطقه برای بهبود شرایط به دنبال بهره وری بهتر از امکانات موجود هستند، بنابراین کشت چغندرقند یکی از محصولاتی است که با استقبال خوب کشاورزان مواجه شده و بیش از 110 هزار تن از اراضی کشاورزی برداشت شده است. سال

با توجه به شرایط اقلیمی، کشت این محصول نیز بهره وری خوبی را به همراه داشته است، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تبدیلی، حمل و نقل به مناطق دیگر، هزینه های زیادی را بر کشاورزان تحمیل می کند، هرچند صنایع تبدیلی و اضافی بخش کشاورزی نقش مهمی در کاهش ضایعات، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی دارد و بخش خصوصی با در نظر گرفتن این عوامل می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های سودآوری انجام دهد.

بیش از 980 هکتار از اراضی کشاورزی سقز زیر کشت چغندرقند قرار گرفته است که پیش بینی می شود امسال بیش از 110 هزار تن محصول برداشت شود.

امروزه یکی از راه های خودکفایی اقتصادی کشورها در بخش کشاورزی است و با توجه به اینکه کشاورزی در ایران با توجه به شرایط اقلیمی در چهار فصل سال امکان پذیر است و این بخش قابلیت تبدیل شدن به موتور اقتصادی را دارد. چارچوب اقتصاد مقاومتی و می تواند جایگزین نفت شود، اما متاسفانه این محصول شیرین مانند سایر محصولات کشاورزی کردستان تلخی کمبود صنایع تبدیلی را تجربه می کند.


8f99ec5c 1734 41f9 9333 edca1c56d2f2 خبر خاکستری


توجه به صنایع تبدیلی چغندرقند

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس خواستار تغییر الگوی کشت، خرید تضمینی دانه های روغنی، حمایت از کشت دخانیات، افزایش کشت گیاهان کم آب، توجه به صنایع انتقالی در زمینه چغندر قند، تضمینی شد. خرید گوشت سفید، تسریع در اجرای قانون رفع موانع و بازارچه هایی برای عرضه محصولات کشاورزی ایجاد شده است.

بهزاد رحیمی در بخشی دیگر از سخنان خود با تشکر از نظارت و نظارت گروه جهاد کشاورزی بر بازار، به اجرای طرح ارتقای یارانه ها اشاره کرد و گفت: مجلس با جدیت پیگیر طرح تقویت امنیت غذایی و رفع ممنوعیت تولید است. .


431a3726 c2e8 4ff0 b263 8832febfaf03 خبر خاکستری


یک ششم محصولات کردستان در شهرستان سکز تولید می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین با بیان اینکه شهرستان سکز 500 هزار تن محصولات دامی، سبزی، زراعی و باغی از استان تولید می کند، افزود: یک ششم محصولات کردستان در شهرستان تولید می شود. ساکز.

پیمان اسکندری یکی از مشکلات اساسی در حوزه تولیدات کشاورزی در کردستان و شهرستان سکز را وجود اراضی بسیار دیم و تنها 11 درصد اراضی آبی عنوان کرد و ادامه داد: میانگین اراضی آبی در کشور 47 درصد است.


a6f86057 e1bf 4557 9e48 dd9d6abc50e8 خبر خاکستری


مشکل صنعت تولید

اگرچه نمی توان از مزایای کشت چغندرقند چشم پوشی کرد، اما نباید از نبود صنایع تبدیلی و تبدیلی در سطح شهر و حتی روستاها برای این محصول غافل شد. مشکلی که به گفته یکی از کشاورزان سگزی باید با واسطه به کارخانه های غیر همجوار فروخته شود.

این کشاورز سگزی با ابراز خرسندی از کشت این محصول که بیش از 100 تن در هکتار محصول دارد، نسبت به نبود صنایع انتقالی اعتراض کرد. وی ادامه داد: از آنجایی که در شهر و حتی روستاها صنایع تبدیلی و تبدیلی وجود ندارد، در فروش محصول با مشکل مواجه هستیم، زیرا باید چغندر قند را بارگیری کرده و با واسطه به استان های دیگر منتقل کنیم و این حمل و نقل برای مردم بسیار گران است. کشاورز.”


bf9c2262 c570 42c1 afa6 d247382861d3 خبر خاکستری

این دقیقاً همان دغدغه ای است که بارها در جلسات مختلف از سوی کشاورزان مطرح شده است که برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی باید در راستای صنایع تبدیلی اقدام شود، اما به نظر می رسد این فریادها چندان خوب نبوده است. مورد قبول مقامات

در هر صورت انتظار می رود راه اندازی صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی برای اشتغال زایی و حمایت از تولیدات ایرانی مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا رونق اقتصادی در شهرستان نه با حرف بلکه با زبان به دست بیاید. اقدامات.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید