انجمن حفاظت از کشاورزی در کردستان تأسیس شد / کشاورزی حفاظتی; مقررات نجات کشاورزی در شرایط خشکسالی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، اولین جلسه هماهنگی تشکیل انجمن حمایت از کشاورزی استان کردستان با حضور کشاورزان برجسته و کارشناسان شهرستان های استان برگزار شد.

ساپری با بیان اینکه 70 درصد برنامه ابلاغی کشاورزی حفاظتی در استان اجرا می شود، افزود: در طول برداشت فعلی و در راستای کشاورزی حفاظتی 62 هزار هکتار برنامه ابلاغی کم خاک ورزی داریم که 61 هزار هکتار آن تاکنون فعال است. ، خاک ورزی 28000 هکتار است که 1847 هکتار اعلام شده است.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزی حفاظتی گذر از کشاورزی «متعارف» به کشاورزی «پایدار» است، گفت: برای توسعه کشاورزی حفاظتی باید با اعتقاد و استفاده از دانش و تجربه تلاش کنیم و کشاورزان روستایی به خوبی از مزایای این کشاورزی آگاه هستند. این روش «از کشاورزی مطلع شوید.

ساپری اذعان داشت: کشاورزی پایدار باید در روستا با هر سه اصل با در نظر گرفتن اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و … اجرا شود و در نهایت منجر به تولید پایدار شود.

کشاورزی حفاظتی یک نسخه نجات بخش از کشاورزی در شرایط خشکسالی است

وی با بیان اینکه 88 درصد از اراضی قابل کشت کشور دیم است و تنها راه تامین رطوبت خاک بارندگی سالانه است گفت: کشاورزی حفاظت شده راه نجات کشاورزی در هر شرایط جوی به ویژه خشکسالی است.

وی با بیان اینکه حفظ رطوبت خاک یکی از مهمترین شرایط رشد و نمو گیاه است، تاکید کرد: در کشاورزی حفاظتی رطوبت خاک به خوبی حفظ می شود، بقایای گیاهی حفظ می شود و خاک زیر و رو نمی شود.

وی کشاورزی حفاظتی را ناجی خشکسالی استان دانست و یادآور شد: در شرایط خشکسالی بی سابقه در سال برداشت گذشته در کردستان، کشاورزانی که در اراضی خود از کشاورزی حفاظتی استفاده می کردند، هیچ کاهشی در تولید محصول نداشتند و حتی در برخی از اراضی پر باران کاهش بیشتری نداشتند. 2 تن گندم.

ساپری گفت: سه اصل و رکن کشاورزی حفاظتی یعنی پوشش دائمی سطح خاک با بقایای گیاهی، حداقل اختلال خاک و تنوع تناوب زراعی باید تا حد امکان در محصولات رعایت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ۲۴۴ دستگاه برای کشت مستقیم غلات در استان وجود دارد، تاکید کرد: پرداخت وام کشاورزان از خط مکانیزاسیون و طرح جهش تولید برای خرید ادوات ارزان قیمت انجام می شود. برای حفاظت از کشاورزی


شخم زدن شمشیر در زمین های زراعی


محمد فرید ساپری با ادعای اینکه گاوآهن شمشیر بر بدنه زمین کشاورزی بوده است، شکستن خاک و زیر و رو کردن آن را موجب از بین رفتن رطوبت خاک و از بین رفتن مواد آلی آن دانست.

ساپری اشاره کرد؛ کشاورزی حفاظتی برای حفاظت از محیط زیست و تولید پایدار و همچنین برای حفظ منابع آب و خاک برای آینده بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته ای مانند استرالیا نزدیک به 50 سال است که در زمینه کشاورزی حفاظتی فعالیت می کنند، تاکید کرد: استان کردستان پتانسیل لازم برای توسعه این روش کشاورزی را دارد و انجمن حفاظت از کشاورزی باید در این زمینه با جدیت تلاش کند.

وی با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود تاکید کرد: برای تحقق این امر مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها به همراه تشکل ها باید با همکاری گروه جهاد کشاورزی در این راستا گام بردارند.

اسپری گفت: اعضای انجمن حفاظت از کشاورزی متشکل از کشاورزان پیشرو و افرادی خواهند بود که معتقدند کشاورزی حفاظتی نسخه نجات بخش از جنگل های بارانی کشور است و در هر شرایط آب و هوایی، تولید و درآمد پایدار برای کشاورز است. پشتیبانی خواهد کرد.

وی افزود: به لطف پروژه امنیت غذایی استان توانستیم انواع غلات از جمله گندم، جو، نخود و غیره را تولید و معرفی کنیم. در روستا که در اجرای کشاورزی حفاظتی بسیار موثر خواهد بود.

در ادامه جلسه ماداچ رستمی کشاورز پیشرو در کشاورزی حفاظتی شهرستان دگولان گفت: بیش از 6 سال است که از روش ها و اصول کشاورزی حفاظتی در مزارع خود استفاده می کنم و در شرایط خشکسالی بی سابقه سال گذشته موفق به خشک کردن گندم در هکتار شدم. من بیش از 2 تن گندم تولید می کنم.

وی به استفاده از بذر و کود مناسب در کاربرد موفق کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزان باید متقاعد شوند که حذف گاوآهن‌های برگشت‌پذیر در مزارع و استفاده از ماشین‌های کاشت مستقیم می‌تواند به پایداری و افزایش عملکرد محصول کمک کند. .

انور تابناک کشاورز پیشرو شهرستان ساکز از روستای گگل آباد از توابع مرکز سرا نیز گفت: کاهش هزینه های تولید و پایداری تولید در سال جاری که کمترین بارندگی را در شهرستان داشتیم. یکی از کشاورزی های زراعی بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید