ابراز نگرانی مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از خشکسالی / 92 درصد استان درگیر خشکسالی است


ساعت: 10:09
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834781

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از خشکسالی در این استان ابراز نگرانی کرد.

تداوم خشکسالی در سیستان و بلوچستان به ویژه در منطقه سیستان به عنوان قطب کشاورزی استان در سال های اخیر به اوج خود رسیده است و به پایان عمر هزاران ساله کشاورزی و پیامدهای آن از جمله افزایش مهاجرت رسیده است. این حوزه ارائه خواهد شد.

به گفته کارشناسان، خشکسالی طولانی مدت در این استان اثرات مخرب بسیاری در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی از جمله کاهش منابع آبی، افزایش کانون های بحرانی ریزگردها و شور شدن زمین های کشاورزی، از بین رفتن مراتع و محصولات پوششی داشته است. منطقه، مهاجرت و پیدایش حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ و خشک شدن ذخایر آب های زیرزمینی و قنات ها از جمله این مشکلات است.


60 درصد استان از خشکسالی شدید رنج می برد

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با ابراز نگرانی از خشکسالی در این استان گفت: بر اساس شاخص استاندارد بارش، تبخیر و تعرق (SPEI) در بازه زمانی یک ساله تا پایان اسفند 1400، 92.1 درصد است. سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفتند که این میزان در سیستان 98.7 درصد و در بلوچستان 91 درصد بود.

وی با ابراز نگرانی از ادامه روند خشکسالی در استان گفت: در مدت یکساله مذکور تقریبا 60 درصد از مناطق خشکسالی استان دچار خشکسالی های بسیار شدید و شدید بوده است.

این کارمند از کاهش 40 درصدی بارندگی در برداشت فعلی نسبت به مدت مشابه در بلندمدت خبر داد و افزود: در سال برداشت گذشته تنها 48 میلی متر بارش از ایستگاه های هواشناسی و با وجود بیش از 7 ماه ثبت شده است. میزان بارندگی در سال آبی جاری

حیدری میانگین دمای استان را از ابتدای برداشت تاکنون 19.6 درجه سانتیگراد اعلام کرد و از افزایش 1.3 درجه ای دما در استان نسبت به مدت مشابه در دراز مدت خبر داد.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان به طور میانگین در هر دهه 10 میلی متر کاهش بارندگی در استان را شاهد هستیم و ادامه این روند ممکن است تبعات منفی برای منطقه داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید