89 درصد استان کرمان درگیر خشکسالی شدید است/ هشدار هواشناسی تا مردم نگران نباشند

ساعت: 21:42
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796267

این خبر در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان کرمان اعلام شد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان گفت: تا امروز حدود 6.8 درصد بارندگی یک سال برداشت کامل را دریافت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان، تورج جدیدی مدیرکل هواشناسی استان کرمان در خصوص بارش های استان کرمان اظهار داشت: میزان بارش ها نسبت به مدت مشابه سال قبل. سال حدود 63 درصد است و نسبت به آمار در بلندمدت 64 درصد کاهش بارندگی داشته است.

وی تصریح کرد: تا امروز از بین روستاهای استان بیشترین بارندگی در کوهبنان با 19.6 میلی متر و کمترین بارندگی در فهرج و ریگان بوده و شهر کرمان به عنوان مرکز استان ما 10.8 میلی متر بوده است که ثبت نام کرده ایم. میزان بارندگی که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 14 میلی متر و نسبت به دوره بلندمدت مشابه 8 میلی متر کمتر است.

جدیدی با بیان اینکه استان کرمان در کل سال برداشت تاکنون حدود 6.8 درصد بارندگی داشته است، ادامه داد: لحظه ای قابل توجه و متأسفانه تا پایان بهمن ماه حدود 89 درصد از استان درگیر خشکسالی های خفیف تا شدید خواهد بود.

وی گفت: تا به امروز دمای هوای استان در آبان ماه 0.9 درجه کاهش یافته است، اما نسبت به سامانه استان، این منطقه دارای سیستم سودانی است و در استان‌های بوشهر و هرمزگان استقرار دارد و سیستان بلوچستان و کرمان است. سیستم فعال این سامانه که به سمت استان کرمان باز شد، از اواخر وقت امروز بارندگی آغاز می شود. هفته آینده بارندگی خواهیم داشت.

هشدارهای جوی باید به گونه ای باشد که مردم نگران نباشند

علی زینی وند استاندار کرمان روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: حفاظت از زیرساخت های سایبری و عملیات سایبری حائز اهمیت است و بر ضرورت پدافند شخصی تمامی دستگاه های استان در بحث حفاظت غیرعامل تاکید کرد.

وی با اشاره به وقوع سیل در سال های 98 و 99 در غرب و شرق کشور گفت: مردم از این هشدارها هراس دارند، هشدارهای هواشناسی باید به گونه ای باشد که مردم نگران نباشند.

زینی وند تصریح کرد: باید اتفاقات را پیش بینی کرد و آمادگی داشت، اما بر اساس تجربه سال های گذشته ممکن است اتفاقات آن طور که انتظار می رود رخ ندهد، اما باید برای بدترین حالت آماده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سامانه بارشی از امروز وارد استان می شود، اعضای ستاد بحران استان و شهرستان تا سه شنبه آینده حق خروج از ماموریت خود را ندارند و دهیاران و فرمانداران باید آمادگی لازم را داشته باشند تا اتفاقی در روستاها نیفتد.

وی افزود: اولویت اول ما جان مردم است و فرمانداران، بخشداری ها و دهیاری ها، شهرداری ها، هلال احمر و نیروی انتظامی و ارتش در صورت نیاز باید آمادگی لازم را داشته باشند.

وی گفت: جهاد کشاورزی همچنین باید اطلاعات دقیقی را به کشاورزانی که نیاز به مراقبت از محصول خود دارند و برای سخت‌ترین شرایط آماده می‌شوند، ارائه کند و چاله‌ای که در شهرها دیده نمی‌شود وجود نداشته باشد و مطمئن باشید. پیام های هشدار فوری را بررسی کنید و همیشه آماده باشید.

استاندار کرمان در پایان اذعان داشت: با توجه به اینکه به سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نزدیک می شویم، راهداری و نیروی انتظامی استان باید تمام عنایت به نمازگزاران مزار شهید حاج قاسم را ببینند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید