95 درصد استان درگیر خشکسالی است / بارندگی های اخیر توانسته تنش آبی شدید را در کوتاه مدت کاهش دهد.


ساعت: 16:34
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815820

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بارندگی های اخیر توانسته در کوتاه مدت تنش آبی شدید را کاهش دهد، اما به دلیل کم بارشی تجمعی در سال های اخیر به ویژه سال گذشته، شرایط خشکسالی در میان مدت و بلندمدت در استان به وجود آمده است. بر اساس شاخص خشکسالی یک ساله، حدود 95 درصد استان و طی یک دوره ده ساله، 85 درصد از استان تحت تأثیر خشکسالی قرار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ حمیدرضا هورشیدی صبح سه شنبه 24 اسفندماه در نشست خبری آنلاین با نگاهی به وضعیت بارندگی در استان اظهار داشت: با وجود اینکه در مناطق غربی بارندگی مطلوبی دارد و زاینده رود در فصل بهار زمستان امسال است، اما شرایط بارندگی نسبت به طولانی مدت است. این کاهش بارندگی در بیشتر نقاط استان به ویژه در نواحی مرکزی و شرقی استان قابل توجه بوده و بیش از 50 درصد مشاهده می شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در خصوص خلاصه بارش ها افزود: میانگین وزن بارندگی در سال آبی جاری از اول مهر تا 12 اسفند 1400 88 میلی متر است که حدود 15 درصد کمتر از بلند مدت است. ارزش مدت برای دوره آماری مشابه و 5 درصد از همان مقدار، درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارندگی ایستگاه کوهرنگ به عنوان ایستگاه شاخص در آبرسانی زاینده رود تا 23 اسفندماه 1112 میلی متر است که نسبت به همین میزان در سال گذشته 51 درصد بیشتر بوده و حدود 9 درصد میانگین بلندمدت آن و بیشترین میزان بارش در سال جاری به دست آمده است. زمستان


* بارندگی های اخیر توانسته است در کوتاه مدت تنش شدید آبی را کاهش دهد

وی در خصوص وضعیت خشکسالی در استان گفت: بارندگی های اخیر توانسته در کوتاه مدت تنش آبی شدید را تا حدودی کاهش دهد، اما به دلیل تجمعی کم بارندگی در سال های اخیر به ویژه سال گذشته، شرایط خشکسالی معتدل و بلند مدت است. بر اساس شاخص خشکسالی یک ساله، حدود 95 درصد استان و برای یک دوره ده ساله، 85 درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

هورشیدی در مورد وضعیت خشکسالی در استان اصفهان گزارش داد: استان اصفهان به دلیل تداوم شرایط خشکسالی در 10 سال گذشته در شرایط خشکسالی هیدرولوژیکی و اجتماعی-اقتصادی قرار دارد که یکی از سخت ترین و پیچیده ترین انواع خشکسالی بوده و زمان زیادی را می طلبد. خروج از این نوع خشکسالی گران است و سالهای بسیار مرطوبی را می طلبد.

وی در خصوص پوشش برف در استان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در دو هفته اخیر بیشترین بارش های دریافتی در مناطق غربی و منابع آبی زاینده رود به صورت نزولات جوی بوده است. پوشش برف در مناطق نسبت به بلندمدت کاهش چشمگیری داشته است و تا فصول گرم سال ذخیره مطمئنی برای تامین آب به نظر نمی رسد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وضعیت جوی تا پایان اسفند ماه سال 1400، اذعان داشت: تا روز پنجشنبه هفته جاری شرایط جوی به صورت بارش باران، برف در مناطق مرتفع و سردسیر و گاهی وزش باد شدید خواهد بود. در استان شدت بارش ها در نواحی غربی و جنوبی استان و سایر نقاط استان پراکنده خواهد بود. در نیمه شرقی استان نیز طوفان لحظه ای همراه با گرد و خاک و کاهش دید پیش بینی می شود که شدت آن در روز چهارشنبه خواهد بود.


* تداوم گرد و غبار در نیمه شرقی استان

وی در خصوص شرایط هواشناسی در روزهای آینده تاکید کرد: شرایط هواشناسی اواخر اسفند تا ابتدای فروردین در این مدت از شدت ناپایداری هوا کاسته خواهد شد. وضعیت هواشناسی در هفته دوم فروردین شدت ناپایداری جوی نسبت به هفته اول فروردین افزایش و به صورت بارش در استان به ویژه در نیمه غربی با وزش باد در جنوب و شرق پیش بینی می شود. در مناطق شرقی پدیده گرد و غبار ادامه خواهد داشت.

هورشیدی با اشاره به توصیه های کاربردی برای مدیریت بهینه مصرف آب خاطرنشان کرد: نتیجه مدل های هواشناسی شرایط بارندگی کمتر از نرمال را در استان در بهار سال 1401 به ویژه در نیمه اول بهار نشان می دهد. در نیمه دوم فروردین بهبود نسبی شرایط بارش نسبت به نیمه اول به ویژه در مناطق مرکزی و شرقی استان پیش بینی می شود. بنابراین توصیه می شود مدیریت مناسبی برای مصرف بهینه در نظر گرفته شود تا تا حد امکان از هدررفت آب جلوگیری شود.


* شرایط فعال سازی کانون های داخلی گرد و غبار مهیا است

وی در ادامه به توصیه عملی برای مقابله با گرد و غبار اشاره کرد و گفت: تحلیل های هواشناسی نشان می دهد که با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی نسبت به سال گذشته و افزایش بلندمدت در نیمه شرقی استان و وسعت مناطق خشکسالی، شرایط فعال سازی می شود. مراکز گرد و غبار موجود وزش باد و گرد و خاک و کاهش دید افقی پیش بینی می شود. از این رو آموزش ها و تمهیدات لازم برای ارائه خدمات به منظور کاهش پیامدهای این پدیده زیانبار به ویژه در حوزه حمل و نقل پیشنهاد می شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در رابطه با توصیه های عملی اعلام شده برای یخبندان گفت: از اواخر روز چهارشنبه هفته جاری با نفوذ توده هوای سرد و حفظ آن تا روز یکشنبه شرایط کاهش نسبی دما را در اکثر نقاط کشور خواهیم داشت. دمای استان در نیمه شمالی و مناطق غربی خواهد بود. این کاهش دما در نیمه غربی استان و مناطق سردسیر استان می تواند موجب سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزی شود و افزایش مصرف انرژی نیز پیش بینی می شود.

وی با اشاره به روز جهانی هواشناسی تصریح کرد: روز جهانی هواشناسی که اولین بار 23 مارس 1961 نامگذاری شده است، هر ساله با شعاری بر اساس آب و هوا و اقلیم آن سال معرفی می شود. هواشناسی و اقلیم برای کاهش خطرات و شرایط آب و هوا، آب و هوا در بسیاری از نقاط جهان در نتیجه تغییرات اقلیمی در حال افزایش و تشدید است.

هورشیدی در پایان گفت: ما بیش از هر زمان دیگری در معرض خطرات مختلف مرتبط با اقلیم هستیم که در نتیجه رشد جمعیت، شهرنشینی و تخریب محیط زیست در حال تحول است. پیش بینی آب و هوا به تنهایی کافی نیست. پیش‌بینی‌های مبتنی بر تأثیر که عموم مردم را در مورد تأثیرات آب و هوا آگاه می‌کنند، برای نجات جان و معیشت حیاتی هستند. با این حال، از هر سه نفر یک نفر هنوز به اندازه کافی تحت پوشش سیستم های هشدار اولیه قرار ندارد، که این امر مستلزم هماهنگی بیشتر بین خدمات عمومی هواشناسی و هیدرولوژیکی کارکنان مدیریت بحران و ارگان های مرتبط است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید