کم بارندگی شدید در جنوب شرق کشور باعث افزایش تنش آبی / تامین آب و مشکل آب در 710 روستای منتظر اعتبار شده است.

ساعت: 08:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793204

95 درصد مساحت سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی است.

بارش شدید باران در سیستان و بلوچستان باعث افزایش تنش آبی در استان شده است و دولت در نظر دارد در صورت تخصیص اعتبار تا پایان سال مالی 1400 نسبت به تامین آب و تنش آبی 710 روستا اقدام کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ به گفته کارشناسان هواشناسی از ابتدای سال برداشت تاکنون 4.3 میلی متر بارندگی در سیستان و بلوچستان باریده است که نشان از کاهش 56 درصدی بارندگی در مدت مشابه در بلندمدت دارد.

بنابراین برای مدت ده سال تا پایان آبان 1400 سیستان و بلوچستان در 2/95 درصد مساحت منطقه تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفت و بارندگی در این استان تا پایان سال کمتر از حد نرمال بود.

تداوم خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی در سال جاری بدون شک پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی برای استان به همراه دارد که یکی از مهم ترین آنها افزایش تنش آبی در استانی است که روستاها و حتی شهرستان های زیادی در آن آسیب دیده اند. هستند.

کمبود بارندگی و افزایش تنش آبی

علیرضا قاسمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: به دلیل کمبود بارندگی در پاییز و زمستان سال 1399 تنش آبی در شهرها و روستاهای استان از این سال به شدت افزایش یافته است. سال پیدا شد.

برنامه ریزی بحران

وی افزود: از این رو برای عبور از بحران آب، طرح مدون ارتقای سطح بهره برداری در روستاهای فاقد شبکه و رفع تنش آبی در شهرها و روستاها تدوین شده است.

این مقام مسئول گفت: در این راستا اقداماتی به منظور خدمات رسانی مستمر از جمله احداث خطوط انتقال، شبکه های توزیع، احداث مخازن ذخیره و حفر و تجهیز چاه های جدید انجام شده است.

وی گفت: بیش از 360 کیلومتر خط لوله جدید و بیش از 115 کیلومتر بهسازی، توسعه شبکه و خطوط انتقال برای تامین آب شرب سالم و بهداشتی شهرها و روستاهای استان احداث شده است.

9ecd75e2 2abb 46dd a1f1 dafb1a4c6363 خبر خاکستری

30 هزار روستایی از نعمت آب شرب بهره مند می شوند

قاسمی اذعان داشت: از ابتدای سال 1400 تاکنون 30 هزار نفر در 110 روستای فاقد شبکه آب شرب با ورود چاه های جدید، نوسازی سیستم پمپاژ، راه اندازی خطوط انتقال جدید و یا بهسازی و گسترش شبکه در 112 روستا از آب شرب و تنش آبی بهره مند شده اند. . «آب آشامیدنی حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال مبلغ 2130 میلیارد تن وام استانی و ملی ابلاغ شده است، افزود: برنامه ریزی آبرسانی به 205 روستا از محل وام های ملی، آبرسانی به 155 روستا در قالب وام استانی، رفع تنش آبی و آبرسانی 350 روستا در قالب وام محرومیت زدایی محروم شده اند و در صورت اعطای 100 درصد وام، حجم آبرسانی و آبرسانی تا پایان سال مالی به 710 روستا خواهد رسید.

افزایش ظرفیت تولید آب در شهرهای پر استرس

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین برای شهرهایی که دچار تنش آبی هستند از جمله زاهدان و سراوان ظرفیت تولید آب را به ترتیب 150 و 50 لیتر افزایش می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: حفاری و تجهیز بیش از 100 حلقه چاه در شهرها و روستاهای بخشداری و احداث بیش از 1500 کیلومتر خط لوله برای شبکه های آبرسانی و فاضلاب برنامه ریزی شده است.

قاسمی ابراز امیدواری کرد: با همه این اقدامات بخشی از تنش آبی در شهر و روستاهای استان برطرف شود.

افزایش شاخص بهره مندی آب در روستاها به 71.5 درصد

وی با پرهیز از اقدامات و وضعیت وام های سال 99 گفت: سال گذشته در مجموع 868 میلیارد تن وام از تمامی سطوح ملی و استانی برای طرح های آبی ابلاغ شد که 476 میلیارد تن آن اعطا شد.

قاسمی افزود: علیرغم اینکه بیش از 70 درصد آنها از اسناد گنجینه اسلامی است، بیش از 920 کیلومتر لوله گذاری در استان انجام شده، 400 روستا بدون آب، 530 روستا عاری از تنش آبی و رفع شده است. 26 روستا «به شبکه آبرسانی متصل شدند و شاخص مصرف آب شرب روستاهای بخشداری از 67 به 71.5 درصد افزایش یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید