رفع تنش کم آبی با تامین آب در جنوب شرق


ساعت: 12:39
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909192

یکی دیگر از تحقق های دولت سیزدهم در بزرگ ترین استان کشور؛

جهاد ابررسانی یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی شهرستان قصرقند در سیستان و بلوچستان و یکی از پروژه های مهمی است که برای کاهش تنش آبی در روستاها در حال اجراست و سال گذشته 56 روستا آب پایدار گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، وضعیت منابع آبی به دلیل کاهش بارندگی و برداشت بی رویه در اکثر مناطق پرجمعیت نامطلوب است، اما شرایط در جنوب شرق به ویژه سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه بحرانی شده است.

ماجرای تنش آبی در سیستان و بلوچستان حکایت غم انگیزی بود که در دولت سیزدهم با توجه ویژه رئیس جمهور تدبیر دیگری برای رفع این مشکل اندیشیده شد و طرح جهاد تامین آب آغاز شد و همچنان در حال پیگیری است. به طور جدی .


با پیگیری های وزارت نیرو، طرح جهاد آبرسانی به عنوان یک ضرورت در کشور اجرایی شد و بیشترین تعداد روستاهای این طرح به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.


تامین آب پایدار در روستاهای قصرقند با تکمیل ساخت خط انتقال محقق می شود و با اجرای خطوط انتقال باقی مانده بیش از 23 روستای منطقه تلنگ از نعمت آب شرب پایدار بهره مند می شوند.



23 روستا در آینده نزدیک در قالب طرح آبرسانی تلنگ به سد زیردان متصل می شود

مصطفی سیاسر رئیس طرح های آبرسانی و آبگیری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به آبرسانی به روستاهای شهرستان کسرکند گفت: این روستاها در دو قسمت هستند که یک قسمت در حاشیه شهرستان کسرکند و در حاشیه شهرستان کسرکند است. رودخانه کاشو که به منطقه ای می رسد که نام حمیری را ادامه می دهد و به صورت مجموعه آبرسانی سازماندهی می شود.


وی افزود: روستاهای حاشیه شهر کسرکند در گذشته دارای شبکه توزیع بوده که در حال حاضر فرسوده شده و از محل اعتبارات ملی در اختیار شرکت آب استان و بهسازی و توسعه برای 23 روستا مجتمع آبرسانی در نظر گرفته شده است. خطوط انتقال طبق اطلاعیه ها در حال انجام است.


مدیر طرح های جهاد آبفای و محرومیت زدایی استان گفت: در بخش تلنگ کسراخند سال گذشته 56 روستا به سد زیردان متصل شدند و از آبرسانی پایدار برخوردار شدند.


وی ادامه داد: در بخش تلنگ نیز در آینده نزدیک 23 روستا در قالب طرح آبرسانی به سد زیردان متصل می شود و گاهی این روستاها از چشمه ها یا چاه ها آب می گیرند و فاقد منابع هستند و در صورت اتصال به سد زیردان، آب خواهند شد. آب پایدار داشته باشد


سیاسر اذعان داشت: مجتمع آبرسانی در منطقه فضل الهی نصب شده، قسمت کوچکی از انتقال آب انجام شده است و تا پایان امسال با انتخاب پیمانکار باید نزدیک به 30 کیلومتر خط لوله انجام شود. نصب شده و تحت اعتبار ابلاغ شده انجام خواهد شد.


وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 60 کیلومتر خط لوله در منطقه تلنگ نصب شده است، تصریح کرد: تعدادی از شهروندان در روستاها از خرید انشعاب و مصرف آب رایگان خودداری می کنند و شرکت آبفا نمی تواند مصرف آب را کنترل کند. بدون صرفه جویی


مدیر طرح های آبفای جهادی استان استقبال نکردن مردم از خرید انشعاب را بیان کرد و گفت: مردم با مراجعه به شرکت آب و فاضلاب کسرکند در منطقه تلنگ نسبت به دریافت آب و فاضلاب اقدام کنند تا این شرکت بتواند بهتر تامین کند. ارائه خدمات


وی خاطرنشان کرد: در بیش از 20 روستا کنتور نصب شده است و در صورت استقبال مردم از این طرح، آبرسانی خدمات بهتری به اهالی ارائه می کند و امکاناتی در روستاها ایجاد می شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید