92 درصد استان یزد درگیر خشکسالی است


ساعت: 15:02
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885609

توکلی کارشناس اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی یزد گفت: بررسی ها نشان می دهد در سال گذشته 92 درصد استان یزد تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود توکلی در گفتگو با یزدرسا درباره وضعیت خشکسالی استان یزد اظهار داشت: تحلیل آمار بارندگی در ایستگاه های سازمان هواشناسی نشان می دهد که در سال گذشته 92 درصد استان یزد تحت تاثیر شدت خشکسالی متغیر بوده و تنها حدود 8 درصد از آن بارندگی نرمال داشتند.

کارشناس اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی اداره کل هواشناسی استان یزد ادامه داد: علاوه بر این، تحلیل آمارهای ده سال اخیر نشان می دهد که در این مدت حدود 86 درصد استان با خشکسالی و تنها 14 درصد مواجه بوده است. در سطح استان بارندگی نرمال بود.

توکلی با اشاره به وضعیت بارندگی در سال جاری بیان کرد: از نظر بارندگی در سال آبی جاری که از مهر ماه 1400 آغاز شده و تا شهریور امسال ادامه دارد، بارندگی ها نسبت به سال گذشته نزدیک به 4 درصد کاهش داشته است. به طور متوسط ​​از نظر آماری تقریباً 32.5 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: میزان بارندگی استان یزد در سال آبی جاری تقریباً 62.4 میلی متر است که در مدت مشابه سال آبی گذشته 64.8 میلی متر است و میزان بارندگی استان در بلند مدت 92.3 میلی متر است. .

کارشناس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی استان یزد گفت: بررسی ها نشان می دهد که شاخص SPI در سراسر کشور از سال 1379 منفی بوده و تقریباً در 21 سال گذشته در دوره خشکسالی مداوم بوده است و اثرات تجمعی خشکسالی در این دوره به طرق مختلف است

توکلی با بیان اینکه خشکسالی و سیل دو روی یک سکه تغییر اقلیم و گرمایش زمین هستند، گفت: افزایش تبخیر و تعرق و تداوم خشکسالی ها و افزایش کم آبی از اثرات تغییر اقلیم و گرم شدن زمین است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید