ناپایداری آب بزرگترین استان کشور به دلیل خشکسالی/ مشکل آب در سیستان و بلوچستان به یک معضل ملی تبدیل شده است.

ساعت: 12:33
تاریخ انتشار: 14/10/10
کد خبر: 1796586

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور؛

شاهین پاکروح گفت: موضوع آب سیستان و بلوچستان به یک دغدغه ملی تبدیل شده است به همین دلیل طرح انتقال آب از دریای عمان بلافاصله در مجلس تصویب شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ شاهین پاکروح معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب در حاشیه سفر به سیستان و بلوچستان برای بازدید و بررسی وضعیت آب و پروژه های مهم آبرسانی شهرستان های هش، میرجاوه و تفتان و با حضور محمدرضا رضایی کچویی و اسماعیل حسین زهی رئیس و نایب رئیس کمیسیون اتباع مجلس گفت: با توجه به اینکه تامین آب خاش از کارواندر در مراحل نهایی انتخاب پیمانکار قرار دارد، مقرر شد کمیسیون مدنی مجی و نماینده مردم هش در دستور کار قرار گیرند. در مجلس شوراي اسلامي تامين مالي اين طرح طبق اصل 56 قانون بودجه از طرف بانك مسكن جهت همكاري و مساعدت انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین مقرر شد در سال جاری عملیات اجرایی 83 مجتمع روستایی در حومه شهر هش یا شهید هیابانیان از محل وام های ملی و محرومیت زدایی آغاز شود و در این راستا کمیسیون عمران مساعدت ویژه ای در این زمینه انجام خواهد داد. تخصیص بودجه در سال 1401.

پاکروح با اشاره به تامین اعتبار پروژه آبرسانی روستای دشت آبخان گفت: برای تکمیل این پروژه از سوی کمیسیون عمران مجلس قول تامین اعتبار کافی در سال 1401 داده شد.

وی گفت: به منظور ارائه خدمات آبرسانی در شهرستان تفتان مقرر شد فاز اول مجتمع آبرسانی چاه احمد تا پایان سال تکمیل و تمامی 31 روستا تحت پوشش آب قرار گیرند و عملیات اجرایی فاز دوم مجتمع چاه احمد با 35 روستا از محل محرومیت های زیر پوشش آغاز می شود.

معاون مهندسی و توسعه آبفای وزیر کشور گفت: در جلسه پایانی تسریع در تکمیل پروژه های آبرسانی دهپابید و اسکل آباد از شهر تفتان تا پایان سال 1401 مورد تاکید قرار گرفت و کمیسیون عمران مجلس قول تامین اعتبار را داد. در بودجه 1401 .

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت اضافی روستا در طرح آبرسانی روستایی کشور، تعدادی از روستاهای فاقد شبکه در مناطق میرجاوه، هش، تفتان و کورین و نصرت آباد شهرستان زاهدان که مطالعات آن انجام شده و تامین آب آن در پروژه دریافت شده است.

پاکروح گفت: موضوع آب در سیستان و بلوچستان به یک دغدغه ملی تبدیل شده است به همین دلیل طرح انتقال آب از دریای عمان بلافاصله در مجلس تصویب شد.

وی با بیان اینکه منابع آبی استان به دلیل خشکسالی ها ناپایدار شده و تنش ایجاد کرده است، افزود: مطالعات طرح های آبرسانی در شهرستان های هش، تفتان و میرجاوه در کوتاه مدت و میان مدت و با یک هزار و 100 میلیارد تن اعتبار امروز انجام شده است. در این مناطق هزینه شده است.

پاکروه افزود: از سال 93 با حمایت مجلس دستور ملی اعطای وام آبفای روستایی ایجاد شد و از ابتدای امسال تا پایان سال گذشته بالغ بر 80 میلیارد تن منابع مالی از محل توسعه ملی است. صندوق و ردیف در خاش، میرجاوه، تفتان و بخشی «کورین و نصرت آباد زاهدان هزینه شده است.

معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب کشور به بیان ثمرات و دستاوردهای این سفر پرداخت و تصریح کرد: آبرسانی استان به اتمام رسیده، نتایج خوبی حاصل شده است.

913803d4 3e29 4c29 a78c 733e9f0b219c خبر خاکستری

لزوم تخصیص اعتبار در بودجه سال آینده برای حوضه آبریز هش

علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز گفت: آب شرب هش با حدود 130 هزار نفر جمعیت از دشت کلچات و دوربان تامین می شود و منبع آبی در هش ندارد.

وی با بیان اینکه تاکنون تمام برنامه ریزی ها بر اساس دو منبع موجود انجام شده است، گفت: برای مدیریت تنش آبی در هش تقریبا هر ساله یک چاه در کلکته حفر و تجهیز می شود و هم اکنون تامین آب در هش انجام شده است. تکمیل شد. ظرفیت کل 260 لیتر در ثانیه است.

این مقام مسئول طرح آبرسانی کاروان هش را سومین منبع تامین آب عنوان کرد و گفت: در سال های گذشته اعتبار قابل توجهی برای این پروژه اعطا نشده است. امسال به منظور تسریع در اجرا، تامین مالی از سایت ماده 56 با مشارکت بانک مسکن به مبلغ 200 میلیارد تن انجام شد و طی مراحل لازم، انتخاب پیمانکار در حال حاضر در مرحله نهایی و اجراست. این پروژه با مساعدت های لازم قبل از سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی اجرای این پروژه را 12 ماه به طول انجامید و افزود: با توجه به کمبود موجود و کاهش سطح سفره های زیرزمینی مجاور، مجلس باید در بودجه 1401 وام ویژه ای برای آبرسانی به شهرستان هش در نظر بگیرد.

قاسمی افزود: در صورت تقویت ردیف بودجه این پروژه، همزمان با اجرای خطوط انتقال توسط پیمانکار، ایستگاه های پمپاژ و مخزن ذخیره توسط این شرکت ساخته می شود و آرزوی دیرینه مردم خاش تکمیل است. این پروژه و بهره مندی از آب شرب پایدار و با کیفیت.

مدیر عامل طرح آبفای سیستان و بلوچستان شهید خیابانیان خاش گفت: طرح آبرسانی به 83 روستای حومه خاش، 28.8 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی و رفع محرومیت امسال ابلاغ شده است. فاز اول این پروژه اجرا خواهد شد.

قاسمی با اشاره به وضعیت پروژه دیگر این شهرستان به نام پروژه آبرسانی 48 مجتمع روستایی دشت آبهان گفت: 11 روستای این مجتمع به شبکه آبرسانی وصل شده و 8 روستای دیگر نیز به شبکه آبرسانی متصل خواهند شد. آب از پایان سال مالی تامین می شود.

وی درباره دو پروژه آبرسانی این شرکت در تفتان بیان کرد: فاز اول پروژه آبرسانی چاه احمد با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و سال گذشته 25 روستا در مجموعه 31 روستا به بهره برداری رسید. راه اندازی فاز دوم طرح 35 روستا نیز در قالب وام محرومیت زدایی در حال بررسی است.

قاسمی با اشاره به پروژه های آبرسانی نوک آباد افزود: در صورت تخصیص اعتبارات لازم، آبرسانی شهرستان های اسکل آباد و دهپابید از نوک آباد تکمیل می شود.

وی گفت: در صورت در نظر گرفتن ردیف اعتباری در بخش ویژه روستایی، تمامی طرح های اجرا شده توسط این شرکت اجرایی می شود و شاخص مصرف آب روستایی استان به بالای 90 درصد می رسد.

باید بگویم؛ در این سفر از روستای لادیز بازدید و از وضعیت آبرسانی روستاهای این روستا، پروژه آبرسانی هش و روستاهای منطقه پستکوه دوربان بازدید و از پروژه آبرسانی مجتمع شهید هیابانیان بازدید کردیم. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید