بزرگترین استان کشور؛ ثبت تصادفات جاده ای / کشته و مجروح 1922 بر اثر ناایمن بودن جاده های سیستان و بلوچستان


ساعت: 11:20
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880447

بزرگترین استان کشور که کمترین سرانه بزرگراه را دارد، متاسفانه در 100 روز گذشته با یک هزار و 922 کشته و زخمی، کابوس تلخی را برای مردم این منطقه به ارمغان آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، سیستان و بلوچستان بزرگ ترین استان کشور است اما از بزرگراه های استاندارد محروم است و هر ساله تعداد زیادی از مردم این استان بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند که عمدتاً این تصادفات است. به دلیل جاده های نامرغوب میزبانان کشته یا مجروح می شوند.

محرومیت این استان از نظر زیرساخت ها، امکانات و خدمات بهداشتی باعث شده است که بسیاری از مجروحان تصادفات جاده ای قبل از رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست بدهند یا دست و پای خود را قطع کنند.

تقریباً روزی نیست که از یک تصادف دلخراش در جاده های این ولسوالی خبری نباشد، حتی در مواردی رکورد کشور را در تعداد کشته های یک تصادف شکسته ایم که گاه به مرز 10 نفر می رسد. . آن را در تصادفات جاده ای از دست نداده است. آمار نگران کننده ای که جاده های خطرناک و غیراستاندارد سیستان و بلوچستان خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده است.

دو طرفه بودن جاده ها، جاده های غیراستاندارد، نبود روشنایی و نبود علائم راهنمایی و رانندگی در جاده ها از مهم ترین عواملی است که جان استان ها را به طور روزانه به خطر می اندازد.

ایوب کرد مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: 19 هزار کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد که سهم استان تنها 400 کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد تصادفات در 30 کیلومتری مراکز جمعیتی شهرها رخ می دهد، افزود: اطمینان از 30 کیلومتری ورودی شهرها از اولویت های اداره کل راه و شهرسازی استان است.

این مسئول ادامه داد: 70 نقطه حادثه خیز مصوب در استان داشتیم که از این تعداد تنها 23 نقطه در شمال و 13 نقطه در جنوب استان وجود دارد.

راه های مرگ زنده است

به گفته رضا عبدی، مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان، سال گذشته 182 مورد فوتی ناشی از تصادفات جاده ای در استان هزارو رخ داد که بیشترین آمار فوتی تصادفات جاده ای در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 7 هزار مجروح در تصادفات جاده ای در استان وجود داشت، افزود: پیش بینی می شود در صورت ادامه روند تصادفات، تعداد مجروحان یک هزار و 401 نفر به 8 هزار نفر برسد.

این مسئول ادامه داد: در فروردین ماه امسال 139 فوتی و در اردیبهشت 103 فوتی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است.

محمدرضا میرادی رئیس بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) زاهدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 1900 بیمار تصادفی به این بیمارستان مراجعه کرده اند که از این تعداد 436 نفر اتباع خارجی غیرمجاز بوده اند.

22 کشته در 12 روز گذشته در جنوب سیستان و بلوچستان

مصطفی کلزاده; فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی جنوب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از ابتدای تیرماه جاری تاکنون 43 فقره تصادف در جاده های جنوب سیستان و بلوچستان رخ داده است، گفت: متاسفانه این تصادفات 22 کشته و 55 مجروح برجای گذاشته است.

وی سرعت زیاد، انحراف و سبقت غیرمجاز به چپ را از عوامل اصلی تصادفات رانندگی در این مدت در جاده های جنوب سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: بیشترین تصادفات در این مدت به دلیل سرعت زیاد و عدم توجه به جلو

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید