دامداران سیستان و بلوچستان به دلیل گرانی نهاده های دام در دام خشکسالی/ورشکستگی گرفتار شدند.


ساعت: 15:38
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907598

بلای خشکسالی از یک سو و گرانی نهاده های دامی از سوی دیگر صدای بسیاری از دامداران را به ویژه در شمال سیستان و بلوچستان درآورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، شرایط اقلیمی و جغرافیای متنوع سیستان و بلوچستان بستر مناسبی برای فعالیت های دامپروری است که کانون اصلی اشتغال و معیشت مردم استان به ویژه در شمال استان دامپروری و دامپروری.

این منطقه که در گذشته های نه چندان دور به دلیل رونق کشاورزی و دامپروری سنتی که با شروع خشکسالی های پی در پی و مهاجرت دامداران به مناطق دیگر یکی از مهمترین نقاط تامین گوشت قرمز کشور بود. شهرهای کشور، دولت برای ایجاد اشتغال از یک سو و تامین گوشت، طرف سرخ اقدام به واردات دام سبک و سنگین از کشورهای همسایه کرد.

در این میان منطقه سیستان به دلیل وجود گاو سیستانی و گوسفند بلوچی یکی از قطب های دامداری کشور به شمار می رفت اما بخت یاری نکرد و بلای خشکسالی علاوه بر خشک شدن تالاب هامون باعث شد. کمبود علوفه، از بین رفتن منابع غذایی برای احشام و خشک شدن مراتع، دامداران روستایی را در دام مشکلات قرار داد.

مشکلاتی که هر از چند گاهی پیش می آید و این بار نیز دامداران با مشکل بسیار بزرگی برای تغذیه دام های خود مواجه هستند بنابراین این مشکل دامداران را وادار به فروش دام های خود کرده و مجبورند دام های خود را یکی پس از دیگری قربانی کنند. احشام و این چنین است، در حالی که حاصل رنج کشاورزان که شیر و گوشت است، به قیمت ارزان فروخته می شود و بار دیگری بر دل کشاورزان گذاشته است.

دخل و خرج ما با هم مطابقت ندارد

به گفته یکی از دامداران، از سال گذشته هر چه در توان داشتیم برای دام ها خرج کرده ایم، حالا دستمان خالی و جیبمان خالی است، هر بار باید یک دام را برای دام دیگر قربانی کنیم.

به گفته این پرورش دهنده؛ با هدفمندی یارانه ها قیمت هر کیلو سبوس به 7 هزار تومان و کاه به 8 هزار تومان رسیده است در حالی که هزینه تغذیه یک گاو در روز حدود 200 هزار تومان است و با این وجود نمی توانیم مواد غذایی و نهاده های دامی را تامین کنیم. آنها می رسند

پیش از این کوهن یکی دیگر از دامداران شمال استان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در سال های اخیر به دلیل عدم توانایی در تهیه علوفه و مواد اولیه دام، گاوهای خود را در مزرعه فروخته و اکنون 50 گاو دارد، اظهار داشت: -60 راس از گاوها تنها 10 راس برای وی باقی مانده است، وی گفت: هر گاو به سه وعده غذا در روز نیاز دارد و 45 کیلوگرم سهمیه برای 2 تا 3 روز گاو کافی است، ادامه این وضعیت برای دامداران سودی ندارد.

این دامدار در ادامه اظهار داشت که سهل انگاری در نظارت موجب گرسنگی دام ها و ورشکستگی دامداران شده است. در این شرایط کشاورز توان خرید کنسانتره را ندارد و همین امر باعث شده است که هر گاو که برای دادن 35 کیلوگرم شیر باید روزانه 14 کیلوگرم کنسانتره بخورد، دچار کاهش شدید شیر شده و بیشتر از کشاورزان این منطقه دام های خود را فروخته اند و شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند و حتی در حال حاضر تعداد زیادی از دامداری ها تعطیل شده اند.

بیان این گلایه از سوی پرورش دهندگان این است که سیستان یکی از قطب های اصلی تامین گوشت در جنوب شرق کشور است که به دلیل خشکسالی; تامین رایانه ای و حتی رایگان نهاده های دامی می تواند از انقراض دام در این منطقه جلوگیری کند چرا که دامداری یکی از مشاغل اصلی مردم این منطقه است.

ارز برای تامین مواد اولیه دام در نظر گرفته نمی شود


محمد سرگزی نماینده زابل چندی پیش در گفت و گو با اشرامون با اشاره به اینکه دولت نهاده های دامی را از سبد حمایتی خود حذف کرده و این امر باعث افزایش قیمت نهاده های دامی شده است، گفت: متاسفانه تامین سرمایه گذاری دولت در دامپروری برای هیچ نقطه ای از کشور ارز محسوب نمی شود.


وی با اشاره به شرایط خاص آب و هوایی، خشکسالی چند دهه اخیر و کمبود بارندگی در استان و مشکلات حوزه کشاورزی و دامپروری افزود: دولت باید توجه ویژه ای به استان داشته باشد اما متاسفانه به نظر می رسد دولت اهمیت این استان را درک نمی کند. تذکرات مکرر به نمایندگان برای آنها بی اثر بوده است.


به گفته سرغزی؛ در روستاها علوفه ای کشت نمی شود چون آب نداریم و هزینه تولید گوشت به دلیل استرس های اقلیمی از سایر نقاط کشور بیشتر است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید