توزیع نهاده ها کاملا عادلانه / توزیع 40 درصد نهاده های مهدیشهر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; رکود دامپروری در چند سال اخیر متأسفانه دامنگیر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شده و صنعت تولیدی که می توانست به رشد اقتصادی کشور منجر شود به صنعتی رو به زوال تبدیل شده است.

عوامل متعددی مانند خشکسالی های پی در پی، مشکلات واردات مواد اولیه دام، افزایش هزینه های سربار، تحریم ها و اثرات منفی آنها بر واردات مواد اولیه و بارش مواد اولیه در بنادر، در نتیجه کشور را با هم تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود. سر و صدا. اعتراض و نارضایتی فعالان این بخش بود.

علی عسگر جلالی مدیرکل امور عشایری استان سمنان در گفتگو با مرآت در خصوص توزیع دام در استان گفت: نیاز عشایر را تامین می کند.

جلالی افزود: دولت در بخشی از اقدامات حمایتی، سهمیه‌هایی را برای حمایت از تغذیه دام در قالب جو، ذرت و سویا اختصاص می‌دهد و موظف است از طریق سامانه‌ای به نام بازار و هر سهمیه‌ای که به این ترتیب ثبت می‌شود، این امر انجام شود. برای کشاورز تحویل داده خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه سهم استان سمنان از 530 هزار تن دام سرمایه گذاری در سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: وی با بیان اینکه در سال 1400 33 درصد است، گفت: در سال 99 بالغ بر 11 هزار تن دام سرمایه گذاری شده بین دامداران استان توزیع شد که این رقم در سال 1400 با رشد حدود 2.5 برابری به 27 هزار تن رسید.

جلالی افزود: علاوه بر توزیع منابع دامی، حدود 15 هزار تن کنسانتره بین عشایر توزیع شد.

مدیرکل امور عشایری سمنان نیز معتقد است: امسال عشایر استان برای تامین علوفه در بحران هستند، چرا که مراتع به دلیل خشکسالی شدید بد است، بنابراین ذخایر علوفه در استان بین 50 تا 80 هزار تن کاهش یافته است. و به حدود 230000 تن رسید. عاملی نیز باعث می شود که کشاورز از خوراک دستی استفاده کند.

به گفته جلالی نبود ارز ترجیحی دامداران را با مشکل مواجه کرده است و قطعا اگر واردات روند مناسبی داشته باشد در کاهش قیمت مواد اولیه دام بسیار موثر خواهد بود.

وی همچنین معتقد است راهکارهای بلندمدت از جمله استفاده از دانش بنیان برای افزایش ضریب تبدیل، افزایش صادرات دام و افزایش کارخانه های خوراک دام می تواند به رفع مشکلات موجود کمک کند.

به گفته این مقام مسئول، تصمیماتی مانند کشتار غیرمولد به تنهایی برای رفع بحران کنونی کافی نیست و افزود: استان سمنان دومین کشور در زمینه کشتار غیرمولد دام است و 17 هزار راس دام به شرکت رفاه دام فروخته شده است. تا حدودی توانسته است نیاز به مواد اولیه را کاهش دهد.

جلالی احداث کارخانه های خوراک دام را اقدامی امیدوارکننده برای حمایت و تحویل خوراک دانست و گفت: در حال حاضر دو کارخانه خوراک دام در دارجین و گرمسار وجود دارد که هر کدام حدود 40 هزار تن مواد اولیه را تامین می کنند و کارخانه خوراک دام دامغان نیز در دست ساخت است. با راه اندازی حدود 15000 تن علوفه برای دام تامین می شود.

این مقام مسئول علاوه بر مشکلات مواد اولیه، تامین آب شرب دام های عشایری را یکی دیگر از بحران های پیش روی کشاورزان می داند و می افزاید: در حال حاضر به دلیل خشکسالی حدود 30 درصد از قنات ها خشک شده و در بسیاری از مسیرهای صعب العبور کویری آن وجود دارد. انتقال آب به عشایر در کوهستان دشوار است اما با همکاری نهادها و ارگان های دولتی و اقدامات هدفمند برای تامین آب شرب عشایر این مشکل برطرف شده است.

وی از اعطای 45 میلیارد تن اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری برای رفع مشکلات عشایر خبر داد و افزود: این اعتبار نسبت به سال های گذشته حدود 8 برابر و برای رفع مشکلات عشایر در ارتباط با ناوگان آبی و تعمیرات آبرسانی افزایش یافته است. قنات ها و جاده ها پیدا شد.


مهدیشهر بیشترین سهم مواد اولیه را دارد

وی توزیع دام در استان را عادلانه و بر اساس تعداد دام در هر شهرستان دانست و گفت: دامگان 13 درصد، شاهرود 14 درصد، میامی 8 درصد، گرمسار 18 درصد و در نهایت مهدیشهر 40 درصد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید