سیاست های راهبردی دولت سیزدهم توافق با قطب های اقتصادی است/ فروش ویلاهای لوکس دولتی موجب توزیع عادلانه بودجه می شود.

ساعت: 12:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800597

یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست راهبردی دولت سیزدهم در روابط بین الملل، روابط نزدیک و همه جانبه با کشورهای همسایه و توافق با قطب های اقتصادی است، بنابراین طبیعی است که کشور مقابل مانند چین، شرایط جدیدی را برای توافق ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد رضایی امروز در گفتگو با خبرنگار گلستان ما در خصوص اجرای توافق ایران و چین گفت: با تغییر دولت رویکردها، رویه ها و انواع همکاری ها تغییر می کند. در مبادلات، معاملات و قراردادهای بین المللی، طرفین به دنبال نتایج سودآور هستند. بنابراین هر چیزی که می تواند منجر به این نتیجه شود توافق شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی توافقات زمان بندی شده و در مقاطع خاصی معتبر است و نیازمند تصویب است، تاکید کرد: سیاست های راهبردی دولت سیزدهم در روابط بین الملل، روابط نزدیک و همه جانبه با کشورهای همسایه و توافق با قطب های اقتصادی است. بنابراین طبیعی است که کشورهای مخالف، مانند چین، شرایط جدیدی را بر این توافق تحمیل کنند.

آغاز فرسایش تحریم ها

این کارشناس اقتصادی افزود: دیدگاه و رویکرد کارمندان ما و اینکه از کدام بخش معتقدند اعتبار اقتصادی به آنها بستگی دارد برای طرفین توافق مهم است. در دولت سیزدهم برجام بخشی از اعتبار بخشی دولت و اتکا به برنامه های اقتصادی «به نظر می رسد تحریم ها بعد از این دوره فرسایشی اثر نهایی خود را گذاشته است.

رضایی با اشاره به اینکه در برنامه های دولت برای افزایش رشد اقتصادی 8 درصد بیش از 50 درصد از سهم رشد را به افزایش بهره وری اختصاص می دهد، گفت: بهره وری در سیستم مدیریتی ما به ویژه در دولت ها مهم ترین مقوله برای اصلاح ساختار است. توزیع منابع استفاده بهینه از منابعی مانند فضای فیزیکی و ساختمان ها ضروری است.

وی در خصوص فروش ویلاهای لوکس ریاست جمهوری در منطقه تفریحی کشم و کیش گفت: وجود چنین ساختمان های بلااستفاده یا ناکارآمد در سیستم های دولتی ما بسیار رایج است.

در انتقال و فروش اموال دولتی اجاره یا سوء استفاده نکنید

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در صورت گسترش فروش و بهینه سازی استفاده از ساختمان های عمومی، علاوه بر افزایش درآمدها، هزینه های نگهداری و تعمیر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در عین حال، بخش خصوصی شرایط بهتری برای سرمایه گذاری و ارائه خدمات به دولت خواهد داشت.

رضایی با اشاره به اینکه تصرف زیرساخت های کم بهره وری توسط دولت ظلم به بیت المال است، گفت:

وی تصریح کرد: نکته مهم عدم رانت و سوء استفاده در واگذاری و فروش اموال دولتی است، برندگان در درون دستگاه ها و همراه با مدیران تصمیم گیری می کنند.

رسانه ها تیم تحلیلی قوی ندارند/ نباید سوار امواج خبری و سلیقه های روز شد

این اقتصاددان؛ وی نقش رسانه ها را در انعکاس اقدامات مثبت دولت مهم خواند و گفت: رسانه ها باید دانش داشته باشند. دانش نیاز به اطلاعات دارد. برای دسترسی به اطلاعات باید در دولت سیزدهم به رسانه های مرتبط خود اطلاع رسانی کند

رضایی با تاکید بر اینکه دو ویژگی اصلی رسانه وجود تیم تحلیلی و ارتباط قوی است، افزود: برای داشتن تیم تحلیلی باید از توان متخصصان استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این بخش به نظر می رسد رسانه ها چنین تیمی ندارند. از سوی دیگر رسانه ها باید با مردم صادق باشند، حقایق را پوشش دهند و به دنبال حقیقت باشند. آنها نباید دنبال امواج خبری و سلیقه های جاری باشند. رسانه ها باید امید و آرامش را در جامعه احیا و تقویت کنند.

در حوزه رسانه، دولت راهبرد خاصی ندارد

این کارشناس اقتصادی گفت: متأسفانه دولت در حوزه مردم داری روی رسانه ها سرمایه گذاری نمی کند و همین موضوع باعث می شود که رسانه ها به ماموریت ها و برنامه های دولت توجهی نداشته باشند. تولید اخبار و تحلیل مشکلات هزینه بر است. دولت باید این هزینه ها را بپردازد. همگرایی و انسجام در رسانه های حامی دولت نیاز به حاکمیت و توجه بیشتری دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: در حوزه رسانه دولت راهبرد خاصی ندارد. پیشنهاد می کنم جلسات رسانه ای ماهانه با رهبری عالی استان برگزار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید