تاریخچه نوروز در مهدیشهر/ از «دختر کرم ها» تا افسانه «ادجوک و بادژوک»


ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۰
کد خبر: 1814642

نوروز در سرزمین و منطقه کویر کومس جلوه های جذابی دارد و در هر گوشه از این منطقه اقوام این آیین کهن را به شیوه خود به جا آورده اند و می دانند که خالی از لطف نیست و شهر مهدیشهر گوشه ای از این امر است. سرزمین شریف

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; نوروز هزار ساله است و حال و هوای ایران زیبا کم کم رنگ بهاری به خود می گیرد و مردم نجیب و سرافراز ایران اسلامی در هر خوابگاهی با آداب و رسوم خاص خود به استقبال بهار می روند.

و نوروز برای ما ایرانیان نمادی سرشار از فرهنگ غنی با پشتوانه فکری و عقیدتی فراوان است که باعث می شود جهانیان ایرانیان را با پیشینه چند هزار ساله و آداب و سنن تاریخی بشناسند.

اما نوروز در سرزمین و منطقه کویر کومس نیز جلوه های جذابی دارد و در گوشه و کنار جزیره اقوام این آیین باستانی را به شیوه خود انجام داده اند و می دانند که خالی از لطف نیست و می تواند سمنان را به استان مقصد تبدیل کند. تبدیل برای گردشگران

مهدیشهر با نام محلی سنگسر در شمال غربی سمنان واقع شده و یکی از مهم ترین شهرهای گردشگری استان سمنان است. این شهر قدمتی طولانی دارد و جاذبه های گردشگری فراوانی به خصوص در فصل تابستان دارد. با برخی از آداب و سنن مردمان این دیار و همچنین جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید.


نوروز خواندن

یدالله حاجالیان، مردم شناس و پژوهشگر فرهنگ سنگسری در گفتگو با خبرنگار مرآت، در مورد آداب و رسوم مردم مهدیشهر، اظهار کرد: فرهنگ مهدیشهری و اقوام سنگسر و سایر نقاط ایران آداب و رسوم و ویژگی های خاص خود را دارند.

766d4672 81db 4f59 b45e a18efaabd012 خبر خاکستری

هاجعلیان با اشاره به رسم نوروز خوانی در این منطقه از کشورمان گفت: این آیین که در گذشته متداول بوده اکنون توسط برخی از فرهنگیان مهدیشهری احیا شده و توسط برخی در مهدیشهر اجرا می شود.

وی در ادامه اذعان می کند: آیین نوروز خوانی از روز اول ماه سنگسری دهم اسفند آغاز می شود و نوجوانان در گروه های 10 تا 15 نفره در کوچه پس کوچه های شهر قدم می زنند و با رسیدن به منازل، ابتدا از خیابان قم. صاحب خانه اجازه گرفتند و سپس یک نفر ابیاتی از یک سنگسرا خواند و دیگران او را همراهی کردند.


تمیز کردن خانه

این مردم شناس خانه تکانی را شامل جارو کردن خانه، شستن فرش و قالیچه، سفیدکردن ظروف مسی و دیوارهایی می داند که یک سال است غبارروبی و تاریک شده است و بیان می کند: مهدیشهری در قدیم معتقد بودند که در لانه شیطان یا عنکبوت است. در گوشه و کنار خانه است و باید با رفتن آن را تمیز کرد و اگر این کار درست انجام نمی شد، مرد خانواده از همسرش بیزار می شد.


4ec9a88b 607d 4443 9371 0e901d69b0a3 خبر خاکستری


آتش بازی چهارشنبه

وی در خصوص دیگر آیین های سنتی ایل سنگسر عشایری گفت: مهدیشاهی ها نیز مانند سایر نقاط ایران به مدت چهار شب آیین سوری را انجام می دهند و شب گذشته مردم از هر خانه یا محله ای چندین تپه آتش افروخته و از شادی می پریدند. . وقتی از روی آتش می پرند می گویند: سرخی تو از من / یرقان من از تو است زردی من از تو / سرخی تو از من است.


دختر مرموز

این مردم شناس در خصوص برخی از آئین های سنتی مهدیشهر در سال نهیل و آغاز سال جدید گفت: طبق تقویم محلی مردم سنگسر (مهدیشهر)، اولین روز سال نو و همچنین اولین روز از سال نو. دوازده ماه را کرم می گویند و رسم است که دختر را در روز کرم به فال می گیرند و به قصد نور و نیت خیر، ظرفی را با آب به خانه ای که در آنجا دعوت شده است می برند. برای سلامتی آنها دعا می کند و آب را در اطراف خانه می ریزد و از صاحبش هدیه می گیرد.

حاجالیان با اعتقاد به سنت سنتی ورود به سال نو، افزود: تا زمانی که دختر ورمزی وارد خانه نشود، هیچکس برای عید سعید فطر وارد خانه نشود. می توانند وارد خانه شوند.

9bc1484a f232 4ad1 b11d bbf6e110afb4 خبر خاکستری

او همچنین از شیرینی ها و غذاهای سنتی عید در خانه های مهدیشهری می گوید: نان خشک یا همان نان قندی که از زنجبیل استفاده می شود و نان چرب دیگری به نام گولاچو با روغن های محلی و همچنین شیرشکلاتی به نام چیکو. مخصوص مهدادیشهر این کار را می کنند و در عید از مهمانانشان تعریف می کنند.


اسطوره ادجوک و بادژوک

در مورد اسطوره ها نیز در افسانه های قدیمی مردم این دیار آمده است: داستان روزهای آدجوک بادجوک (روزهای عجیب) نگاهی اسطوره ای به تغییرات ناگهانی آب و هوا در روزهای پایانی سال است. در تقویم سنگسری (تقویم 360 روزه باستانی) از اول تا بیست و هشتم، اسفند به ترتیب شامل روزهای هفت روز احمان، هفت روز باخمان، هفت روز ادجوک و هفت روز بادجوک است. روزهایی که هوا متغیر است و لحظاتی آفتابی و لحظاتی برف و باران است.

وی همچنین افزود: این خانه نزدیک به 200 سال قدمت دارد و این بنا متعلق به علی اکبرخان معاون ذوالفقارخان سنگسری با اشاره به عمارت خیل خان است. حاکم سمنان

994c552d 3705 4b48 914d 984261c1156c خبر خاکستری

وی همچنین در تشریح چشمه آبگرم مهدیشاه بیان کرد: آبگرم مهدیشاه یکی از مناطق گردشگری است که از نظر شیمیایی آب گوگردی است و به دلیل وجود سه چشمه مجزا که هر کدام خواص درمانی خاص خود را دارند اثرات درمانی قابل توجهی دارد. و از نظر ظاهری بی نظیر است.

f9a1b91f db9d 42d7 b3e3 02df684f12fe خبر خاکستری

این پژوهشگر و مردم شناس سنگسری با بیان اینکه گردبند دومین غار آهکی کشور است، گفت: غار 120 میلیونی دربند مهدیشهر دارای ستون های آهکی زیبا بوده و زمانی محل سکونت پیشینیان بوده و آثار مربوط به هزاره اول می باشد. دامنه کوه لر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید