تحقق شعار ایجاد شغل و تولید در مزرعه کرم ابریشم ملایر + تصاویر


ساعت: 13:57
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881961

یکی از کارآفرینان ملایری با راه اندازی و توسعه مزرعه کرم ابریشم گام بلندی در جهت تحقق شعار اشتغال زایی و تولید برداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; ابریشم یکی از الیاف طبیعی است که هزاران سال است که توجه بشر را به خود جلب کرده است و دوخت لباس با ابریشم از دیرباز مورد توجه بوده است..


برای به دست آوردن الیاف ابریشم باید به سراغ موجودی شگفت انگیز با اشتهای زیاد رفت که غذای او برگ درخت توت است و با وارد شدن به پیله ای محصولی بی نظیر برای بشر تولید می کند..


پرورش کرم ابریشم در گذشته مورد توجه بشر بوده و امروزه به آن صنعت نوگان می گویند..


پرورش این کرم نیازمند آب و هوای مرطوب است و شمال ایران مرکز پرورش نوغان در کشور است و همچنین با توجه به ظرفیت ویژه تولید ابریشم، صنعت پرورش نوغان در نقاط مختلف رونق یافته است. کشور..


سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر کشاورزی در کشور در راستای رونق صنعت نوغان و تولید ابریشم، تخم مرغ نوغان را در بسته بندی های مختلف به علاقمندان عرضه می کند..


بسیج سازندگی برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال حمایت های لازم را از پرورش کرم ابریشم و تولید پیله ابریشم برای کارخانه های ریسندگی انجام داد..


رضا سلیمانی یکی از افرادی است که توانست گام موثری در زمینه پرورش کرم ابریشم و جمع آوری پیله و فروش آن به کارخانه های ریسندگی ملایر بردارد و یک واحد تولیدی مرغوب در ملایر تاسیس کرد..


در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ وی با اشاره به روند اجرای این طرح کارآفرینی گفت: چهار سال است که در صنعت کشاورزی نوغان فعالیت می کنم..


سلیمانی افزود: بذر نوگان توسط سازمان جهاد کشاورزی کشور به سازمان های استانی ارسال و سپس در اختیار دامداران قرار می گیرد..


وی بابیان اینکه پرورش کرم ابریشم باید در دما و رطوبت معینی انجام شود، تصریح کرد: برای پرورش کرم ابریشم ابتدا باید تخم نوگان در شرایط کشت و آب و هوای خاص نگهداری شود تا کرم ها از تخم خارج شوند..


این کارآفرین ملایری گفت: شش روز طول می کشد تا کرم های ابریشم از تخم هایشان بیرون بیایند و پس از آن به بستر تغذیه مناسب منتقل شوند..


وی گفت: کرم ابریشم از زمانی که از تخم بیرون می آید تا زمانی که به پیله می رود زندگی می کند. 35 آنها باید با تغذیه مناسب که برگ توت است رشد کنند.


سلیمانی بابیان اینکه پنج دوره پرورش کرم ابریشم وجود دارد، بیان کرد: هر بسته نوغان نیاز دارد. 800 یک کیلوگرم برگ توت.


وی بیان کرد: با توجه به اینکه ملایر در اقلیم خشک قرار دارد، پرورش کرم ابریشم باید در فضای سرپوشیده با دما و رطوبت مناسب انجام شود..


سلیمانی بیان کرد: پس از پایان دوره تغذیه کرم ابریشم در مدت پنج روز، کار روی پیله کرم ابریشم آغاز می شود و پس از آن فصل جمع آوری پیله کرم ابریشم است..


وی بیان کرد: پس از برداشت پیله محصول به کارخانه های ریسندگی ارسال می شود و مقدار محصول ما در هر بسته تخم مرغ نوغان بین 25 در حالی که 30 کیلو هستش.


این کارآفرین ملایری با اشاره به اینکه در این سالن 40 بسته بندی تخم مرغ نوغان پرورش می یابد، تصریح کرد: این صنعت به عنوان شغل دوم و مشاغل خانگی قابل استفاده است..


وی گفت: با توجه به شرایط جوی ملایر در دو دوره پرورش از ابتدای اردیبهشت تا پایان مرداد ماه قابل انجام است..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید