تقویت دانش بنیان رمز بیکاری جوانان است/ اراده دولت سیزدهم برای تحقق شعار سال و ایجاد امید در بین جوانان


ساعت: 09:53
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819089

تقویت دانش بنیان رمز بیکاری جوانان است و اراده دولت سیزدهم برای تحقق شعار سال و افزایش امید در بین جوانان بسیار زیاد است و امید به تحقق شعار سال دو چندان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بیکاری یکی از مهمترین مشکلات جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است، معضلی که سال ها گریبان جوانان را گرفته است، در حالی که جوانان به عنوان نیروی انسانی یکی از سرمایه های مهم هر جامعه هستند. آنها جوانانی سرشار از تخیل و پشتکار به حساب می آیند که سال ها برای یافتن شغل مناسب دم در می ایستند.

بسیاری از جوانان سال‌ها را در دانشگاه می‌گذرانند و در ازای هزینه‌های گزاف درس می‌خوانند، به امید اینکه روزی شغل مناسبی پیدا کنند، اما پس از فارغ‌التحصیلی شغل مناسبی وجود ندارد و این آغاز همه مشکلات و گاهی بحران‌ها و بیماری‌های اجتماعی است. می تواند بر جوانان تأثیر بگذارد.

برخی از جوانان برای یافتن کار مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر می شوند. بیکاری گاهی برای جوانان به حدی است که باعث مشکلات روحی و روانی می شود و در برخی موارد جوانان برای رهایی از فکر بیکاری به معضلات اجتماعی روی می آورند. در حالی که اشتغال می تواند خط پایان تمام این مشکلات باشد.


صنایع تعطیل لرستان

در سال‌های اخیر با تعطیلی و نیمه تعطیلی صنایع، بیکاری دو برابر شده و با خاموش شدن چراغ هر کارخانه، صدها کارگر بیکار و بی‌خانمان شده‌اند که با دانش کافی نتوانسته‌اند کار کنند.


692e1946 9421 4ef1 9aa5 698f858feb4e خبر خاکستری

به گفته علی حیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال حاضر 44 درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی بیکار و 44 درصد بیکاران در همین گروه قرار دارند که نشان از ناکارآمدی نظام آموزشی دارد. در بخش اشتغال

اما برخی استان ها با وجود ظرفیت بالا و پتانسیل های موجود، نرخ بیکاری بالایی دارند که لرستان یکی از آن استان هاست، استان لرستان دارای نیروی کار توانمند و پرتلاش، ظرفیت بالقوه و غنی است، اما متاسفانه نرخ بیکاری بالایی دارد. از سوی دیگر نخبگان و فارغ التحصیلان این استان بارها و بارها به دنبال حمایت مسئولان برای به ثمر نشستن همه این افکار و اندیشه ها بوده اند اما تاکنون ناکام مانده اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال های گذشته در شعارهای سال نو بر تولید و اشتغال تاکید داشتند اما امسال رهبری در شعار سال دانش نیز توجه داشتند و نشان دادند که تولید دانش بنیان می تواند منجر به اشتغال شود. و رفع بیکاری

شرکت های دانش بنیان با حمایت و تقویت لازم می توانند گام مهمی در راستای تولید و اشتغال بردارند و در این دولت جدید که عزم راسخی برای اجرای شعار سال وجود دارد، امید جوانان به رفع بیکاری افزایش یافته است.


حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است

سیروس ابراهیمی معاون اقتصادی استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی هر ساله با شعار سال برای کشور راهبردی را تعیین می کنند که در سال های اخیر در اقتصاد بوده است. توجه به تولید می تواند منجر به اشتغال شود.

وی افزود: امسال مدیریت در شعار سال محصولات دانش بنیان را عنوان کرد و محصولات دانش بنیان قابلیت رقابت دارند و شرط رقابت محصول این مبنای علمی است که همه باید تلاش کنیم در راستای تحقق شعار گام های اساسی برداریم. از سال “.

معاون اقتصادی منطقه لرستان گفت: البته از ابتدای دولت سیزدهم سعی شده اولین واحدهایی که پرونده آنها به کارگروه انتشار تبصره 18 ارائه شده است اعم از دانش بنیان و علمی ارائه شود. مشاغل و پارک‌های فناوری برای نجات از ایجاد صنایع کم‌اشتغال و پرهزینه، باید به شرکت‌های دانش‌بنیان روی آورد و آنها را وادار به تولید محصولات رقابتی کنیم.

ابراهیمی گفت: باید تعاونی های زیادی از افراد تحصیلکرده برای شروع تولید در زمینه های مختلف تشکیل شود و البته در این راستا حمایت های لازم از جمله نگهداری از امکانات نیز به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به پیوند صنعت و دانشگاه گفت: دانش آموزان نیاز به ارتباط با صنعت دارند و زمانی که دانشجو دروس تئوری و عملی را بیاموزد قطعا می تواند در این زمینه موفق شود و این اقدام می تواند اشتغال پایدار ایجاد کند.


eb0c863b 06e8 4c14 8644 1e8637c99f26 خبر خاکستری


زیرساخت های سرمایه گذاری فراهم شده است

معاون اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به توسعه برنامه ها افزود: جهاد کشاورزی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پارک علم و فناوری، میراث فرهنگی، صمت و شهرهای صنعتی باید برنامه های خود را مشخص کنند که هر کدام چه برنامه ای را برنامه ریزی کنند. سال و اقداماتی که باید انجام شود و اینکه چقدر اشتغال خواهند داشت.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات در دستور کار تهیه بسته های سرمایه گذاری و تعیین پهنه بندی مکان هایی است که ظرفیت و پتانسیل لازم را دارند. ما به دنبال بسته هایی با مجوزهای ناشناس هستیم و «تمام زیرساخت های لازم فراهم شود و فقط نام سرمایه گذار خالی باشد تا وقتی سرمایه گذار آمد همه شرایط برای سرمایه گذاری مهیا باشد.

وی در خصوص احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل نیز گفت: تلاش می شود این واحدها به چرخه تولید بازگردند که احیای آن می تواند هزاران شغل ایجاد کند. در این راستا چندین مورد از واحدهای صنعتی بزرگ توسط استان در دست پیگیری است.«که درصدد تعیین تکلیف است.


استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها منجر به اشتغال می شود

پویان پدرام مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب امسال بر تولید با دانش تاکید کردند که در واقع تولید تولید دانش بنیان باید علم و اندیشه، صنعت و صنعت باشد. تولید رسیدن به جدولی که منجر به اشتغال می شود.

وی افزود: دانش بنیان با سازوکار خود می تواند بهره وری کالاها را افزایش دهد و فضای دانش بنیان فضایی برای اقتصاد پایدار است و حمایت های لازم از این شرکت ها می تواند به گونه ای تولید کند که با کیفیت و مبتنی بر علمی باشد.

مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی لرستان گفت: از دانشگاه ها به عنوان دوازدهمین اقمار یاد می شود و می توان تلاش کرد تا با تجاری سازی دانش بنیان بر تجاری سازی متمرکز شود.

پدرام گفت: ظرفیت سازی دانش بنیان برای جوانان به ویژه فارغ التحصیلان می تواند منجر به اشتغال شود. امسال دوباره اقدام کنید.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس معتقدیم فرهنگ هدایت آموزش و پرورش و مولفه حل مشکلات بومی در دستور کار قرار گرفته و در فرهنگ جهاد علمی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی لرستان با اشاره به نقش جوانان در گام دوم انقلاب، گفت: یکی از موضوعات مهمی که رهبری در گام دوم انقلاب بر آن تاکید داشتند، تولید علم بود. باید ساختارها راه اندازی شود و با توجه به اینکه دولت مردمی هم کار می کند، می توان با استفاده از ظرفیت نیروی جوان فعال به سمت تولید علمی حرکت کرد.

پدرام گفت: در صورت تحقق این امر می توان پلی بین علم و صنعت ایجاد کرد و به جای مهاجرت جوانان به شهرهای دیگر از ظرفیت آنها برای افزایش بهره وری و تولید استفاده کرد همچنین در راستای شعار سال بسیج. دانشجویان عنوان پیشرو در حوزه پژوهش و فناوری با همکاری متولیان علمی استان به دنبال ایجاد هماهنگی و توانمندسازی در راستای ایجاد حرکت های نرم افزاری و زیرساختی در حوزه دانش بنیان استان است.


b9d9141d c338 4025 8655 00e7810c0ab8 خبر خاکستری


تلاش برای حل مشکل بیکاری در لرستان

مهرداد ویسکرمی رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: این موضوع در دو مقوله صنعت استانی و یکی کشاورزی و دامداری نیاز به رسیدگی دارد که می تواند مایه خیر و برکت در استان ما باشد و دیگری بسیار مهم است. از ظرفیتی که به آن گردشگری می گویند، نباید غفلت کرد.

وی افزود: در صنعت دو مشکل داریم، اینکه مناطق صنعتی ما از نظر فضا اشباع شده و ظرفیت جدیدی برای ایجاد بلوک های جدید وجود ندارد، البته مشکل اصلی این است که بسیاری از بلوک های ایجاد شده فعال یا متوقف نشده اند. سرمایه ندارند تا زمانی که واحدهای تولیدی در این صنعت وجود داشتند که زمانی فعال بودند و به دلیل شرایط اقتصادی یا مدیریت ضعیف تولید نداشتند و گاه به دلیل این تعطیلی آسیب بیشتری دیدند و قبلاً اشتغال و تولید خوبی داشتند. به روز رسانی داشته اند.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: در حوزه کشاورزی یک سری زمین های متعارف داریم که در اختیار کشاورزان است و آنچه در این بخش نیاز است آموزش و ترویج کشاورزی است و در این زمینه اقدامات بدی انجام شده است. برای ایجاد اشتغال و تولید به خوبی کار می کند.

«یکی از ظرفیت های استان، گیاهان دارویی مغفول مانده است که می تواند به یک فرصت تبدیل شود. همچنین باید از بخش خصوصی در گردشگری استقبال کرد و از این ظرفیت تاکنون به خوبی استفاده نشده و گاها بد سلیقگی مدیران. ویسکرمی گفت. این امر باعث شده است که سرمایه گذار داخلی استانی با بی انگیزگی مواجه شود و در بوروکراسی اداری گرفتار شود و باید تحولی در این راستا صورت گیرد و مدیران دلسوز بیشتری به خرج دهند.


a4d64ab8 5089 4aaf 8e53 0ae2df738774 خبر خاکستری


جهش در تولید و اشتغال زایی با حمایت شرکت های دانش بنیان

وی گفت: شرکت های تعطیل شده اگر می توانند باید احیا شوند و اگر سرمایه بخواهند می توان آن را تامین کرد و ظرفیت جدیدی ایجاد کرد.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان با اشاره به حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد و تصویب شد که در قانون جدید توسط رئیس جمهور ابلاغ می شود. سال

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 6 هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، اما با توجه به شعار سال باید این تعداد افزایش یابد و یکی از راه حل های حل مشکل فارغ التحصیلان جوان تقویت شرکت های دانش بنیان است که این امر موجب خواهد شد. ویسکرمی گفت: امسال نامگذاری شده است و تاکید بر رهبری و قانون مصوب مجلس قطعا جهشی در تولید و ایجاد اشتغال خواهد داشت.

وی افزود: حرکت دانش بنیان اشتغال زایی و تولید را به همراه دارد و همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید