نقش راهبردی خوزستان در اجرای شعار سال / رمز مشکلات کشور تکیه بر علوم دانش بنیان است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، امروزه با پیشرفت علوم انسانی، کاربرد دانش در زندگی بشر در تمامی زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش یافته و علم مبتنی بر علم یکی از معضلات جدید و نوظهور در حوزه های مختلف است. در کشور ما نیز پس از اعلام شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، گذار به اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از اهداف مهم دولت در دستور کار قرار گرفت.

همانطور که بررسی شعارهای سال در دهه اخیر نشان می دهد که موضوع تولید همواره یکی از دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب برای توسعه و تعالی کشور به ویژه از منظر اقتصادی بوده است. به ویژه در چند سال اخیر و سیاست های ابلاغی در موضوع اقتصاد مقاومتی نیز موید اهمیت این حوزه از دیدگاه رهبری انقلاب است.

استان خوزستان با ویژگی های خاصی مانند منابع عظیم نفت و گاز، تاسیسات فولاد و آهن، کشت و صنعت های مختلف و رودخانه های پرآب که آن را به قطب کشاورزی تبدیل کرده است و از این قبیل ویژگی ها در چندین استان کشور موجود است. همانند گذشته فرصت های خوبی را برای ایفای نقش مهم در «تولید، دانش بنیان و اشتغال» فراهم کرده است.


تحقق شعار سال نیازمند اراده جمعی همگان است

دکتر مجتبی علوی فاضل دبیر اجرایی و عضو کمیته علمی همایش فرصت ها و چالش های استان خوزستان در اجرای شعار 1401 در گفت و گو با خبرنگار رهیاب اظهار داشت: لذا برای اجرای بیانات مقام معظم رهبری در بر اساس شعار سال باید همه دستگاه های اجرایی را همراه با مردم، راه آهن اقتصادی در شرکت ها و طرح های دانش بنیان برای ایجاد فرصت های شغلی در دستور کار قرار دهیم.

همچنین محمد رضی جلالی رئیس پارک علم و فناوری خوزستان به خبرنگار ما گفت: خوزستان از نظر توانمندی ها و فرصت ها در حوزه اقتصاد و اشتغال تقریباً منحصر به فرد است چرا که همه صنایع کشور به نوعی در ته فعال هستند. و دارای مجموعه بسیار متنوع و قوی از نظر کمی و کیفی در خوزستان هستند، اما تناسبی بین این ظرفیت ها با اشتغال، امکانات اجتماعی، شرایط اقلیمی و مشکلات اجتماعی وجود ندارد.

وی افزود: خوزستان قادر به ارائه ظرفیت های مختلف در داخل استان برای توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نیست و این تفاوت احساس می شود که طبیعتا گروه های مختلف می توانند این موارد را رصد و رصد کنند.

وی گفت: در کنار توانمندی های منحصر به فرد و استثنایی استان خوزستان، مشکلات و چالش ها به اندازه ظرفیت خوزستان است.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان رمز مشکلات کشور را تکیه بر مردم مبتنی بر دانش دانست و گفت: با توجه به مأموریتی که مقام معظم رهبری بر عهده ما گذاشته اند؛ در این راستا باید به مردمی برسند. وظیفه همه این است که تا جایی که می توانیم این شعار و فرمان را اجرا کنیم تا کشور این مراحل سختی را که با آن دست و پنجه نرم می کند طی کند. با سلامتی و با اقتدار و سربلندی بگذریم.


موتور اصلی رشد اقتصادی

نقش دانش در اقتصاد به دلیل بهبود و افزایش بهره وری عوامل تولید، در گذشته مورد توجه بوده و جایگاه آن به عنوان یک عامل درونزا در رشد اقتصادی برجسته شده است.

با توجه به اینکه در اقتصاد دانش بنیان، تولید، انتشار و به کارگیری دانش، محرک های اصلی رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال در فعالیت های اقتصادی است، فرآیندهای ایجاد، ذخیره، اشتراک و به کارگیری دانش باید به دقت برنامه ریزی شود تا اطمینان حاصل شود. پیشرفت اقتصاد دانش بنیان همچنین برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان باید شرایط لازم برای نوآوری و نوآوری فراهم شود تا ایده ها از طریق سرمایه گذاری به محصول تبدیل شوند و محصولات جدید تولید شود.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با بیان اینکه توسعه دنیا مبتنی بر دانش است، نیازمند تولید محصولات دانش بنیان هستیم، گفت: این موضوع در دستور کار کشور و دولت است و البته در استان خوزستان این بار پیگیری شود تا بتوانیم از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها حمایت کنیم.

استاندار خوزستان تولید دانش بنیان را یکی از موضوعات مهمی است که باید در ایجاد اشتغال به آن توجه کرد و گفت: در این راستا بخشنامه ای را به بهترین نحو به تمامی صنایع، فعالیت ها و شرکت ها ارسال کرده ایم. شرکت های دانش بنیان «شکل مورد استفاده.


ابزاری برای ایجاد شغل و شرکت مبتنی بر دانش

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولی عصر(عج) خوزستان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را «تولید» نامیدند؛ بر اساس دانش «اشتغال» با هوشیاری و آینده نگری ویژه در گفتگو با رهیاب اظهار داشت: خوزستان مرکز انرژی کشور و صنعت بسیار پیشرفته ای است.

وی افزود: در این راستا به منظور ایجاد ارتباط بین مجتمع های صنعتی و دانشگاه و همچنین تقویت شرکت های دانش بنیان، تلاش شد تا همایشی با موضوع «فرصت ها و چالش های خوزستان» برگزار شود. شعار سال محقق شد

فرمانده سپاه ولی عصر(عج) خوزستان گفت: گروه های اقتصادی نیز باید تلاش کنند تا تسهیلاتی را برای ایجاد اشتغال برای شرکت های دانش بنیان فراهم کنند تا این اقوام با اجرای ایده های جدید ضمن افزایش بهره وری به سمت تولیدات جدید بروند. .

اقتصاد یکی از مسائل مهم کشور در سال های اخیر بوده است، یکی از مشکلاتی که برای مردم و کشور مشکل ایجاد می کند، مسئله مشکلات اقتصادی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی آن را ناشی از بی توجهی دولتمردان قبلی به آن می دانند. توان و تولید داخلی و توجه بیش از حد آنها به مذاکرات هسته ای ایجاد شده است.

بنابراین تنها راه رسیدن به این هدف این است که همه وزرا و نیز ارکان مختلف دولت به میدان بیایند تا منویات رهبر معظم انقلاب که هدف کوچکی را در نامگذاری سال بیان کردند، امسال قابل تحقق است. .

نکته مهم دیگر انباشته شدن چالش های اقتصادی در کشور طی ده سال اخیر است. البته این موضوع به گفته کارشناسان اقتصادی ناشی از ناکارآمدی کارکنان دولت یازدهم و دوازدهم و همین بی توجهی به تولید داخلی است.


اقتصاد دانش بنیان؛ عامل اصلاح و رشد اقتصاد کشور

رهبر معظم انقلاب در جلسات نخبگان، پژوهشگران و دانشگاهیان همواره به بحث دانش بنیان ها و نقش آن در اقتصاد کشور اشاره می کردند و در سخنان اخیر خود تاکید داشتند که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح اقتصادی آن. مسائل، ما باید به سمت اقتصاد حرکت کنیم.

شرکت های دانش بنیان در هر حوزه ای که فعال بوده اند نشان داده اند که می توانند گره های بزرگی را در بحث تولید باز کنند، این شرکت ها در حوزه داروسازی و صنایع مختلف به تمایزات بزرگی دست یافته اند اما حوزه کشاورزی یکی از حوزه هاست. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب بر لزوم استخدام شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی تاکید فراوان داشتند.


کشاورزی دانش بنیان راه دستیابی به امنیت غذایی است

البته با ورود شرکت های دانش بنیان به حوزه کشاورزی، بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند؛ در حال حاضر در سال 1380 به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات حوزه کشاورزی مطرح شده است. حل خواهد شد.

بدون شک با ادامه روند رشد جمعیت و نیاز مبرم به محصولات کشاورزی در آینده نزدیک، نیازهای غذایی این جمعیت از زمین و بخش کشاورزی باید چندین برابر تامین شود. با توجه به بحران غذایی کنونی در جهان، توسعه کشاورزی دانش بنیان با تکیه بر فناوری های روز ضروری است.

کارشناسان کشاورزی بر این باورند که با تغییر مدل کشت و تولید محصولات با بهره وری بالاتر و آب کمتر، استفاده از دانش نوین و راهبردهای موثر شرکت های دانش بنیان می تواند از چالش بزرگ بحران غذایی خارج شده و آینده بهتری را برای مردم جهان رقم بزند. بخش کشاورزی در کشور اختراع شد.

این حرکت راهبردی علاوه بر دستیابی به امنیت غذایی، نقش ویژه ای در ایجاد ثروت، ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری، افزایش درآمد و رشد اقتصادی در نقاط مختلف کشور خواهد داشت.

هدرهم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تا رسیدن به هدف اصلی که تامین امنیت غذایی است راه درازی در پیش است و بنابراین باید مسیر تحول را طی کنیم. کم آبی و خشکسالی کشاورزان خوزستانی را نگران کرده است. کشاورزی که در این شرایط سخت اقتصادی تنها منبع درآمد محصولات کشاورزی است، با شرایط بسیار سختی مواجه است، از این رو شناخت کشاورزی ایران یک ضرورت امروزی است.


مطالبه مهم رهبر انقلاب از مسئولان برای رشد اقتصاد کشور

اینکه رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال و در قسمت اول بیانات خود به موضوع اقتصاد و دانش بنیان اشاره کردند قطعاً نشان از اهمیت این حوزه دارد. بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند شرکت های دانش بنیان می توانند جهش بزرگی در اقتصاد کشور داشته باشند.

بر این اساس یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود، افزایش شرکت های دانش بنیان است، شرکت هایی که می توان بر اساس نیازهای روز جامعه ایجاد کرد و این امر قطعا تاثیر بسزایی در رفع مشکل اشتغال و به عنوان مقام معظم رهبری تاکید کردند که ایشان استخدام خواهند شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید