آشتی آسمان با خشکسالی سیستان و بلوچستان/ ورود 140 میلیون مترمکعب آب به سدهای استان


ساعت: 14:39
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887092

پس از باران های موسمی در جنوب شرق کشور انجام شد.

بارش باران های موسمی در جنوب و مرکز سیستان و بلوچستان طی چند روز گذشته کام خشک سدهای این استان را مرطوب کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اسراحم، استان سیستان و بلوچستان سال‌هاست که از خشکسالی رنج می‌برد و خسارات زیادی به بخش کشاورزی و دامداری این استان وارد شده و باعث مهاجرت تعداد زیادی از مردم این استان شده است. شمال استان به سایر استان ها، برای آب سیستان و همچنین کمبود بارندگی در این مدت، بر شدت خشکسالی در استان افزوده است.

در روزهای گذشته بارش باران های موسمی در مناطق جنوبی و مرکزی سیستان و بلوچستان زمین های خشک این استان را سیراب کرده است، هرچند این بارندگی ها خسارات زیادی به زیرساخت ها، محصولات کشاورزی، جاده ها و منازل مردم وارد کرده است، اما پر شده اند رودخانه های فصلی و پر شدن سدها مرهمی بر درد خشکسالی سال های اخیر این استان شده و بسیاری از سدهایی که سال هاست آب زیادی ندارند پر از آب شده اند.


محمدامین بارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان حجم ورودی به سدهای استان را با توجه به سامانه بارشی موسمی 140 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: حجم آب موجود در مخازن سیستان است. و سدهای بلوچستان 29 درصد از حجم کل مخازن را تشکیل می دهند.


بارانی افزود: سد ماشکید شهرستان سراوان با ظرفیت 67 میلیون مترمکعب حجم آب مخزن این سد 42 میلیون و 450 هزار مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی نداشته است.


وی گفت: سد خیرآباد شهرستان نیکشهر با ظرفیت 27.3 میلیون مترمکعب و حجم آب موجود 17.49 میلیون مترمکعب نسبت به سال آبی گذشته هفت درصد کاهش داشته است.


بارانی گفت: سد سرباز سابق 175 میلیون مترمکعب ظرفیت و 128 میلیون و 100 هزار مترمکعب حجم آبگیری دارد که نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش نشان می دهد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: 10 میلیون و 700 هزار مترمکعب از کل ظرفیت 10 میلیون و 800 هزار مترمکعبی سد شیکلک شهرستان چابهار استخراج و ذخیره شده است که نسبت به سال قبل 73 درصد افزایش داشته است. .


وی گفت: همچنین ذخیره آب در مخزن زیردان شهرستان چابهار با ظرفیت 207 میلیون مترمکعب در حال حاضر 172 میلیون و 450 هزار مترمکعب است که نسبت به سال آبی گذشته هفت درصد افزایش داشته است.


بارانی خاطرنشان کرد: مدیریت سیلاب از طریق سدهای استان سیستان و بلوچستان به خوبی انجام شده و در حال حاضر این سدها به طور کامل و بدون خسارت به بهره برداری رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید