تأسیس حوزه علمیه کوم توسط آیت الله حائری یزدی یک امر بزرگ فرهنگی بود/ حوزه و دولت ایران را از ظلم نجات داد.


ساعت: 11:11
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817222

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

آیت الله سیداحمد خاتمی با تاکید بر اینکه مردم ما دیده اند که حوزه و دولت ایران را از ظلم نجات داده است، گفت: همه آمدند، اما کاری نکردند. اما حوزه، دولت و روحانیت کاری کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; امروز سوم فروردین، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی حوزه علمیه قم را تأسیس کرد. با توجه به آنچه در گذشته نوشته شده، باید به تلاش های شیخ محمدتکی بافقی برای تشکیل حوزه علمیه نوین در قم نیز اشاره کرد. به گفته شریف رضی، بافقی پس از مهاجرت به کوم در سال 1337 و اقامت در آن شهر، علمای ساکن کوم را – مانند شیخ ابوالقاسم کبیر کومی و شیخ مهدی فیلسوف و میرزا محمد ارباب – به تشکیل یک حوزه علمیه منظم تشویق کرد، اما معتقدند. که با توجه به خلق و خوی مردم کوم، تأسیس حوزه علمیه منوط به وجود و حضور یک عالم بانفوذ در خارج از شهر کوم است.

سرانجام به اصرار بافقی و قرار گرفتن بین میرزا محمد ارباب و شیخ محمدرضا شریعتمدار ساجوجی از علمای برجسته آن زمان در قم، از حاج شیخ عبدالکریم حائری دعوت شد تا از اراک به قم بیاید و حوزه علمیه را در آن زمان تأسیس کند. شهر. بدین ترتیب حائری در سال 1340 (1300 شمسی) در کوم ساکن شد و پایه های تأسیس حوزه علمیه جدیدی را در کوم پی ریزی کرد.

آیت الله سید احمد خاتمی در گفتگو با راه آرمان; وی با اشاره به اینکه سال 1301، سال تأسیس حوزه علمیه قم و البته اتمام حوزه علمیه قم توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود، گفت: بحث فرهنگ موضوع بسیار مهمی است و حتی این موضوع. مهمتر از سیاست است اگر ملتی برود قطعا دیوار سیاسی اش می لرزد و فرو می ریزد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نهضت عظیم خود را با فرهنگ آغاز کرده است، با اشاره به سوره مبارکه العلک، گفت: قلم یک قلم است. نماد فرهنگ و پیامبر اکرم (ص)) کار خود را با بعثه فرهنگی انجام داد. شروع کرد و به کار ادامه داد تا حکومتی متعادل و باشکوه تشکیل شد.

قلم نماد فرهنگ است / نگاه به فرهنگ نباید نگاه حاشیه ای باشد

این حقوقدان یکی از اعضای شورای نگهبان با اشاره به مطالب فوق ادامه داد: بر این اساس نگاه ما به فرهنگ نباید حاشیه ای باشد و دیدگاه نص مورد توجه قرار گیرد، بلکه آنچه آیت الله شیخ عبدالکریم حائری است. سوار شدم، کار استثنایی بود”

وی افزود: آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در بحبوحه حکومت رضاحانی که برای جمع آوری توده مردم آمده بود اذعان داشت که راه مقابله با این مرد زیرساختی است و این بدان معنا نیست که او نجنگیده است. بلکه آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی به شدت با قانون گشایش حجاب رضاخان مخالفت کرد و گفت که این امر دینی و شرافتی است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

امام جمعه موقت تهران گفت: کار اصلی آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، یک کار بزرگ فرهنگی است که حاصل این کار بزرگ امام راحل است؛ در حالی که امام راحل، امام خمینی (ره) را به عنوان یک کار بزرگ در اختیار ایشان قرار دادند. امامی که طاغوت را حذف کرد.

آیت الله خاتمی گفت: امام راحیل هم فرمودند کاری که آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی انجام داد کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر در زمان ما بود همان کاری را که ما انجام دادیم انجام می داد.

حوزه و دولت ایران را از استبداد نجات داد

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مردم ما دیدند که حوزه و دولت ایران را از ظلم نجات داد، خاطرنشان کرد: همه آمدند، اما کاری نکردند. اما حوزه، دولت و روحانیت کاری کردند.

حجت الاسلام والمسلمین امان الله علی مرادی در گفتگو با راه آرمان; وی با اشاره به اینکه آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه کوم بود، گفت: ایشان سال ها در حوزه های علمیه کربلا، سامره و نجف تحصیل کردند و در سال 1293 به ایران بازگشتند و در ابتدا حوزه علمیه اراک را بر عهده داشتند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیت الله حائری یزدی در سال 1301 به دعوت علمای کوم به این شهر رفت و در کوم ماندگار شد و حوزه علمیه کوم را تشکیل داد و ریاست آن را بر عهده گرفت.

وی بیان کرد: آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در دوران ریاست حوزه علمیه قم بیش از همه برای تأسیس و توسعه حوزه و تغییر روش تدریس در حوزه، تخصصی شدن ابواب فقه، برای گسترش دانش پژوهشگران برنامه ریزی دارد. در حوزه، حتی تدریس زبان خارجی و خلاصه تربیت طلاب و مجتهدان از برنامه های ایشان بود.

حوزه علمیه کوم یکی از برکات وجود آیت الله حائری یزدی است

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی تاکید کرد: حوزه علمیه قم که وجودی پربار و برگ و میوه است از برکات وجود این مرد بزرگ است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: زمانی که مرحوم آیت الله حائری یزدی وارد قم شدند، از این همه برکات خبری نبود؛ در حالی که امام خمینی (ره) به قم آمدند. نه در این شهر، نه در این کشور، نه در تمام دنیا. او حوزه علمیه را در کوم تأسیس کرد و تقریباً چهل سال بعد این حرکت را آغاز کرد و چقدر این ثمره به اصل نزدیک است

گفت: من خمینی نماینده نهال نهضت معلم نسل حاضر و آینده بشر، مرد خدا، بنده صالح، سیره انبیا را دارم، با اخلاصش چه کرده است که این دانه تا به امروز این همه میوه داده است؟ در سراسر جهان مشهود است.

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی خاطرنشان کرد: یکی از ثمرات این تلاش ها در ایران تشکیل جمهوری اسلامی با همه برکاتش و در جاهای دیگر بیداری مسلمانان بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید