درباره «استعفای حقوقی – سیاسی» آیت الله حائری

«آقای سیدکاظم خیری (متولد ۱۳۱۷) امروز (۱ صفر) با صدور بیانیه ای از مرجعیت تقلید شیعیان عراق استعفا داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: روشن است که سلامت جسمانی و توانایی پیگیری امور مربوط به امت اسلامی برای انجام این مسئولیت بزرگ ضروری است، اما امروز سلامتی من به دلیل بیماری و کهولت سن مناسب نیست. احساس می کنم که من را از انجام این کار باز می دارد.” وظایفی که بر عهده من است. بدین وسیله اعلام می کنم که از این پس به این مسئولیت و کلیه اختیارات و اختیارات خود یا دفاترم و حق دریافت هرگونه حقوق شرعی توسط وکلا ادامه نخواهم داد. و نمایندگان از طرف من ابطال می شوند.

آقای خیری که از روحانیون سیاسی عراق و از نزدیکان جمهوری اسلامی به شمار می رود با دستور اطاعت [در امور سیاسی] وی به آیت الله خامنه ای، حشدالشعبی با صفت «مقدس» اشاره کرد و از رفتار اخیر مقتدی صدر انتقاد کرد. به نظر می رسد برخی از بندهای بیانیه به طور ضمنی به آیت الله سیستانی نیز اشاره دارد.

در هر صورت صرف نظر از انگیزه، زمینه و دلایل سیاسی این اقدام که در آینده مشخص خواهد شد، استعفای داوطلبانه یک مرجع تقلید به دلیل ناتوانی در انجام وظایف مرتبط با این سمت اقدام شایسته ای است که می تواند اگر به عمل و سنت تبدیل شود، تداوم وجود و حضور نهاد قدرت تأثیر مثبتی خواهد داشت».

دیدگاهتان را بنویسید