حوزه های علمیه آیت الله مصباح یزدی را فیلسوفی درخشان و مبتکر می شناسند.


ساعت: 14:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1921108

حجت الاسلام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در دومین کنگره بین المللی سالگرد رحلت علامه اندیشمند آیت الله مصباح یزدی سخنرانی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در دومین کنگره بین المللی سالگرد رحلت علامه اندیشمند آیت الله مصباح یزدی سخنرانی کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

به نام خدا

سبحان الله رب العالمین و درود و صلوات بر او و انبیا و رسولان و محمد و آل او باد.

بیت شریف حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی «قدس سره»;

سروران گرامی به مناسبت سالروز آیت الله مصباح یزدی «قدس سره»؛
شرکت کنندگان گرامی کنگره بین المللی بزرگداشت دومین سالگرد وفات علامه اندیشمند آیت الله مصباح یزدی «رضوان الله علیه»

سلام بر شما و رحمت و برکات خدا

«الَّذینَ أَبْلُونَ رَسَلِ اللَّهِ وَ بَغْضُهُ وَ الَّذِینَ بَغْضُهُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ كَفْفَةُ اللَّهِ» (احزاب، آیه 39);

«کسانی که رسالت های خدا را می رسانند و از او می ترسند و جز از خدا نمی ترسند. و خداوند برای حسابرسی کافی است».

دومین سالگرد وفات علامه اعظم آیت الله شیخ محمدتقی مصباح یزدی رضی الله عنه نزدیک است. اما حس دلتنگی برای او سنگین است و جای خالی اش آنقدر خالی است که به هیچ وجه نمی توان آن را پر کرد. دریای دانش او همتا ندارد و نه بصیرت بزرگ او.

او زندگی خود را بر اساس خواست خدا برنامه ریزی کرد و از این رو وجود خود را در راه خدا صرف کرد. کلام خدا را ترویج کرد و آهنگ خود را به زبان جاری ساخت و به سوی او هدایت کرد. و چون خداوند برای هر که بخواهد چند برابر می کند، این مقام بزرگ را به آنها عطا فرمود; چه اینکه او در جهان اسلام فردی نادر و استثنایی بود.

حوزه های علمیه و محافل علمی او را به عنوان فقیهی بزرگ و فیلسوفی درخشان و مبتکر می شناسند که انقلاب علمی و محصول فرهنگی سازنده ای را در عرصه اندیشه، کانون های معرفت و معرفت و فرهیختگان حقیقت طلب و در روشنفکران مختلف معاصر ارائه کرد. وی پیشگام در دفاع از اسلام و انقلاب بود.

و در مسائل مختلف پاسخ های مناسبی تهیه کرد که جویندگان حقیقت را از آب اندیشه ژرف و بیان صحیح خود پر کرد و به ندرت ملتی می تواند فردی با دانش و اندیشه والای او در عرصه نظریه پردازی در حوزه مفاهیم اسلامی داشته باشد. و ایده ها

خداوند متعال این نعمت بزرگ را به برادران ما در حزب الله، فرماندهان، علما، کادر و مجاهدین عنایت فرماید که از فیض وجودش بهره مند گردند و در محضر او شرفمند گردند و از روح صلح آمیز او الهام گرفته و سرشار از حیات باشند. شهوتش ارضا شود. همچنین برادران ما در دهه های گذشته و در سفرهای متعدد خود به جمهوری اسلامی همواره مشتاق حضور ایشان و بهره مندی از درایت و عنایت و سیره ایشان بوده اند.

او به راستی در همه امور فکری و دینی و اخلاقی پناهگاه و قبله و مقصد بود و از سر دلسوزی به دیدار ما در لبنان آمد و با علما و مجاهدان و خانواده های ما دیدار کرد. او سرسختانه به پاسگاه های مرزی رفت و پای صحبت نیروهای مقاومت نشست و مفتخریم که در نماز و اعتکاف همیشه مشمول دعای او بوده و مورد قدردانی و احترام قرار گرفته ایم.

بی گمان او مردی الهی بود که رسالتش تقویت و تعمیق و اصالت بخشیدن به ایمان بود و پیوسته ایمان و یقین و اطاعت را بر ایمان می افزود.

ارتباط عاطفی او با حزب الله به قدری عمیق بود که در مواضع مثبت و سخنان پر سر و صدا در مورد حزب الله منعکس می شد به گونه ای که معتقد بود صمیمیت و ارتباط عمیق حزب الله با ولی فقیه باعث این مواضع شده است و به همین دلیل حداکثر حمایت و کمک را از حزب الله انجام می داد. حق مقاومت

اندیشه ژرف و آگاهی و بصیرت و شناخت وسیع وی نسبت به اسلام باعث شد که ارتباط عمیقی با ولایت داشته باشد و از این رو دژی مستحکم در خط مقدم دفاع از ولایت از ولایت فقیه و رهبری امام خمینی (قدس سره) بود. امام خامنه ای (دام ظله) و در خط ولایت استوار و تأثیرگذار باقی ماندند و نیروهای متخصص برای مشارکت در گسترش این اندیشه که خط فکری نبوت و بسط آن است، تربیت کردند.

لذا تمام تلاش و حرکت ایشان در راستای گسترش ریشه های این راه برکت یافت. او (رضي الله عنه) به اين حقيقت رسيده بود كه پايبندي به راه ولايت و همنشيني با آن و اطاعت از آن مايه بقاي امت و فراهم كننده محور وحدت و سرچشمه قوت و راه است. برای پیروزی امت بلکه حتی اطاعت از ولی شرعی شرط رسیدن به رضای خداوند است.

امروز بیش از هر زمان دیگری باید از میراث عظیم این مسافر بزرگ مانند اندیشه و سیر و سلوک و پایداری و زهد و اخلاص نهایت استفاده را کرد و به راستی که مرگ او ضایعه بزرگی برای امت و اندیشه دینی و انسانی است. و به انقلاب اسلامی ایران و سمینارها و بدون شک در حزب الله یک فکر درخشان و جذاب، یک دوستی ارزشمند، یک دست یاری و یک دعای خالصانه را از دست داده ایم.

ما با خدای متعال پیمان می بندیم که سعی کنیم از خواست او پیروی کنیم و دیگران را به پیروی از آن دعوت کنیم. دلالت بر اخلاص الهی، پایداری در پیمودن این راه و استواری در راه ملکوت دارد.

منزه است خدایی که پروردگار جهانیان است.

دیدگاهتان را بنویسید