حوزه علمیه همگام با تحول عظیم علمی رشد نکرده است/ ایجاد تحولات اساسی در حوزه های علمیه

ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۱۸
کد خبر: 1790781

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به تغییرات عمده حوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه متناسب با تحول عظیم علمی رشد نکرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، مسئولان استان یزد و مسئولان حوزه های علمیه و نهادهای فرهنگی که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، اظهار داشت: در این راستا به دلیل عدم موفقیت در حوزه های علمیه است. در استان یزد حوزه علمیه استان یزد در سال های اخیر اتفاقات خوبی در این استان داشته است که نتایج آن را می بینیم.

وی با تاکید بر اینکه یزد استانی تربیت کننده بزرگانی است که در ایران و جهان تأثیرگذار بوده و وجود پربرکت و گسترده ای داشته اند، افزود: مرحوم بافقی از آیت الله مصباح یزدی از بزرگان خاندان مدرسی یاد کردند. ، آیت الله صدوقی و ….

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به اینکه برای اینکه حوزه های علمیه پاسخگوی نیازهای روز استان و کشور باشند، باید نکاتی را مد نظر قرار داد، افزود: حوزه های علمیه در سال های اخیر تلاش کرده اند پروژه های کلان بازسازی و بازنگری و جامع را انجام دهند. راه سخت و دشوار است.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: امروز حوزه های علمیه دارای اسناد کلان و پیشرو از جمله اسناد 20 ساله، اسناد 5 ساله و ده ها طرح هستند.

100 طرح تحول در حوزه های علمیه وجود دارد

وی با اشاره به اینکه بیش از 100 طرح مهم تحول در حوزه های علمیه اجرا می شود، ادامه داد: روند 400 تا 500 سمینار ویژه حوزه های علمیه در این طرح ها پیش بینی شده است.

آیت الله اعرافی گفت: در خصوص استان ها و شهرستان ها بر چند محور استوار هستیم، یکی اینکه استان ها اختیارات بیشتری داشته باشند. بسیاری از مسائل قم که باید در قم حل می شد باید در استان ها رسیدگی و حل می شد.

مدیر سمینارهای کشور با بیان اینکه راهبرد دوم در حال ارتقا است که به معنای توانمندسازی زیاد و برنامه ریزی در سطوح بالاتر برای رفع نیازها بدون نیاز به کوم است، افزود: رشته های تخصصی و ده ها عنوان دیگر الگوبرداری شده و در استان‌ها ایجاد می‌شود تا نهاد حوزه و روحانیت در بحث‌های علمی توسعه و ارتقا یابد.

وی گفت: از جمله راهبردهای کلان چه در حوزه مرکزی و چه در حوزه شهری، طرح ساماندهی حوزه و شناسایی کارکردهای حوزه و روحانیت را در نظر گرفتیم که 200 و 50 مورد احصاء و احصاء شد. طراحی و اجرای خارجی آغاز شد.

تولید هدفمند در حوزه های علمیه و متناسب با نیاز جامعه

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه جهت گیری در حوزه علمیه بر این است که تولید هدفمند بر اساس سند برنامه ریزی و متناسب با نیاز جامعه باشد، افزود: در این راستا 30 نهاد در نظر گرفته شد و با آنها تفاهم نامه 5- برنامه سال .

مدیر حوزه های علمیه کشور اذعان داشت: در سه سال گذشته 50 درس خارج فقه و اصول در کشور رسمی شده و در گذشته 15 رشته بوده که به 80 رشته رسیده است.

وی افزود: حوزه علمیه امروز با آنچه بود متفاوت است زیرا دنیا متفاوت است و پیشرفت امروز عظیم و متفاوت از گذشته است. به عنوان مثال نرخ باسوادی در کشور زیر 50 درصد بود اما امروز بیش از 90 درصد است و نیم قرن است که شاهد رشد جمعیت و رشد باسوادی و باسوادی هستیم که مسائل و نیازهای جدید و متنوعی را ایجاد می کند که پاسخگویی به آن دشوار است. .

آیت الله اعرافی افزود: حوزه زمانی حوزه است که به زمان نگاه کند و متناسب با زمان نیازها را برطرف کند، اما حوزه در این زمینه رشد نکرده، بلکه در جهات مختلف پیشرفت کرده است.

مدیر سمینارهای کشور اذعان داشت: یکی از نقاط ضعف این است که در راستای این پیشرفت علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ارتباطی و بین المللی که در ایران و جهان رخ داده است، نیرو تربیت نکرده ایم به ویژه در زمینه کیفیت.”

وی گفت: هم نقاط قوت و هم دستاوردهای حوزه های علمیه زیاد است و ما مشکلات و ضعف هایی داریم که باید برای رفع آنها تلاش کنیم.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه با توجه به تحولاتی که در چند دهه اخیر در یزد رخ داده، محورهای مختلفی در توسعه آن در نظر گرفته شده است که همگی مربوط به کارهای فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی است، افزود: علمی و دانشگاهی. محور یکی از این تحولات است که نمونه آن 90 هزار دانشجوی فعال در دانشگاه های این استان هستند.

حوزه علمیه در راستای تحول عظیم علمی رشد نکرده است

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: حوزه علمیه ما به تناسب تحول عظیم علمی در استان یزد رشد نکرده و مشکلات زیادی پس از رشد دانشگاه به وجود می آید.

وی با اشاره به اینکه مشکل دوم رشد صنعت و جامعه پیرامون آن است، گفت: این جامعه بزرگ صنعتی با سه هزار واحد صنعتی و جامعه چند صد هزار نفری شاغل در آن نیازمند نیازها و مشکلات مختلف است.

آیت الله اعرافی از دیگر تحولات استان یزد را اجتماعات و شهروندان غیر بومی، گردشگری و مسائل آموزشی عنوان کرد و گفت: این تحولات نیازمند کار فرهنگی و دینی و پاسخگویی به نیازها و مسائلی است که نیاز به اقدام جدی دارد.

وی با تاکید بر اینکه یزد باید به رسمیت شناخته شود، مسائل امروز و فردا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و اقدامات لازم بر اساس طرح های فرهنگی و حوزوی انجام شود، اذعان داشت: ما به عنوان نهادهای حوزوی باید این تحول را بشناسیم و تلاش خود را برای آماده سازی سند. «این مسائل بود.

استان یزد رتبه اول کمیت و کیفیت مساجد را در کشور دارد

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه استان یزد از نظر کمی و کیفی مساجد رتبه اول را در کشور دارد، اذعان داشت: شاخص هزار نفری مسجد یزد محقق شده است، اما نیازمند برنامه ریزی برای دسترسی همه مردم به مسجد است. روحانی آموزش دیده ما مسجد هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید