ارتقای کیفیت انتشار کتب علمی و علمی ضروری است/ راه موفقیت در عرصه پژوهش علمی برنامه ریزی بلندمدت و آموزش با کیفیت است.


ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918243

پژوهشگر منتخب دستگاه های اجرایی استان کرمان تاکید کرد؛

محمد کرمی نیا گفت: جوانان و پژوهشگران نباید در علم، آموزش و پژوهش به دنبال میانبر باشند و در حوزه علمی چنین چیزی وجود ندارد. تنها راه موفقیت تحصیلی برنامه ریزی بلندمدت و آموزش و آموزش با کیفیت بالاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; محمد کرمینی دارای مدرک کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی، گرایش فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه کاشان و دانشجوی دکتری الهیات و معارف اسلامی، گرایش الهیات امامیه در دانشگاه قرآن و حدیث قم است. در سال جاری به عنوان بهترین پژوهشگر خوب دستگاه های اجرایی استان کرمان شناخته شد.

کرمینیا در گفتگو با را آرمند; وی در خصوص سوابق علمی و پژوهشی خود گفت: عضو رسمی بنیاد ملی نخبگان به عنوان نخبگان مستعد، برجسته و ارشد کشور در حوزه الهیات و معارف اسلامی، دریافت کننده نشان شهید صیاد شیرازی از نخبگان ملی. بنیاد، پژوهشگر برتر دانشگاه‌ها در حوزه معارف اسلامی کشور، نویسنده کتاب «تحلیل تاکتیک‌های مبارزه با جنگ نرم از دیدگاه قرآن کریم» و انتخاب آن به عنوان اثر برجسته کشور، کارشناس قرآن و شبکه آموزشی جمهوری اسلامی ایران، دبیر علمی همایش های ملی قرآن پژوهی و صاحب بیش از چهل مقاله، کتاب و پروژه تحقیقاتی پراستناد هستم.

این پژوهشگر برگزیده از سوی مسئولان اجرایی استان کرمان در خصوص فعالیت های پژوهشی خود ادامه داد: آغاز فعالیت پژوهشی و پژوهشی اینجانب به اواسط سال 1395 در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برمی گردد. در آن زمان من در مقطع لیسانس بودم و مقاله ای بسیار پیش پا افتاده و ساده نوشتم و این مقاله سرآغاز سفر من در این وادی بود که بحمدالله از همان ترم های اول، زمینه خوبی برای تحقیق در زمینه معارف اسلامی فراهم کرد. از دوره کارشناسی. من شروع کردم

وی با بیان اینکه خود را موفق نمی دانم گفت: آیا هرکسی می تواند محقق خوبی باشد؟ آیا محققان دارای ویژگی های استثنایی هستند که آنها را در یک زمینه علمی خاص موفق می کند؟ این در حالی است که به همه اهالی دانشگاه و حوزه فرصت داده می شود تا متوجه شوند و کشف کنند. اما همه آنها نمی توانند چنین کاری را انجام دهند. مگر اینکه ویژگی های لازم یک کاوشگر را داشته باشند.




کارایی علم مقوله مهمی در دنیاست

کرمی نیا ضمن اشاره به مطلب فوق تصریح می کند: از عوامل موفقیت علمای برجسته می توان به عنایت خداوند متعال و ائمه اطهار (ع)، دعای خیر پدران، مادران و معلمان، نگاه عمیق، دقیق و کنجکاو اشاره کرد. توانایی تحلیل مسائل مختلف و داشتن پشتکار قوی و تسلیم نشدن نشان داده شد.

این پژوهشگر منتخب دستگاه های اجرایی استان کرمان درباره اینکه یک محقق چگونه می تواند در کار خود به کمال برسد، گفت: امروزه تأثیر علم و حد کمال آن به تعبیر شما بحث مهمی در دنیاست. و شاخص های مختلفی برای اثربخشی علم معرفی شده است. اثربخشی و تعالی علم می تواند درونی یا بیرونی باشد.

وی افزود: محقق ممکن است در بسیاری از موارد به بالاترین حد کمال نرسد، اما به آن نزدیک و نزدیکتر شود; نزدیکی به کمال زمانی اتفاق می افتد که از نتایج یک مطالعه منتشر شده توسط یک محقق در جامعه استفاده شود. هر چه یک مطالعه بیشتر استناد شود، کار برای جامعه اهمیت بیشتری دارد.

کرمی نیا تصریح کرد: به عنوان مثال اگر از نتایج تحقیقات فیلم، آثار هنری و سایر آثار بسازند و کارگاهی برگزار کنند و یا بودجه و حمایت مالی بیشتری از پژوهش جذب کنند، نشان دهنده اهمیت و تأثیرگذاری بیشتر این کار است. همچنین شرکت و دریافت جوایز از جشنواره های مختلف نشان می دهد که نتیجه این پژوهش با استقبال بیشتری از سوی نخبگان مواجه شده است.




لزوم پرداختن به برنامه محوری در حوزه تحقیقات علمی / لزوم ارتقای کیفیت منشورها در حوزه علمی و پژوهشی

این پژوهشگر منتخب دستگاه های اجرایی استان کرمان بیان کرد: اثربخشی یک مطالعه در زمینه های مختلف تعریف مشخصی دارد. کارآمدی در عرصه اقتصاد، سیاست و… هر کدام تعریف خاصی دارد; اگر یک مطالعه بتواند بر افکار، نگرش ها و رفتار افراد تأثیر بگذارد، به این معنی است که کار موفق بوده است. بنابراین، اثربخشی کار پژوهشی باید به صورت موردی بررسی شود و دامنه و انتظارات کار از ابتدا و در برنامه پژوهشی محقق بیان شود و از محقق خواسته شود که این کار را پیش ببرد. دستاوردهای محقق در این حوزه پژوهشی و با توجه به ویژگی های هر حوزه، انتظار تأثیر دستاوردها را دارد و پژوهش را در هر تحقیق تعریف می کند.

وی در پاسخ به این سوال که برای بهبود کار و فعالیت پژوهشگران از دیدگاه شما چه اقداماتی باید انجام شود؟ وی بیان کرد: در راستای ارتقای فعالیت پژوهشگران، نکات خروجی پژوهش، خدمات پژوهشی و حوزه آموزش حائز اهمیت است.

کرمی نیا در خصوص تولیدات پژوهشی تصریح کرد: پژوهشگران تاکنون کارهای بزرگ و ارزشمندی انجام داده اند، اما نیاز به ارائه دستور کار پژوهشی محوری است و هر گروه پژوهشی و رشته های مختلف، دستور کار مشخص و هدفمندی دارند. در واقع هر گروه علمی با توجه به اسناد بالادستی باید مشخص کند که به دنبال چه اهدافی است و چه برند و پروژه فکری را دنبال می کند.

این پژوهشگر منتخب دستگاه های اجرایی استان کرمان با اشاره به خدمات پژوهشی اظهار داشت: در این حوزه به طور مثال باید کتابخانه به روز شود و کتابخانه دیجیتالی تشکیل شود. همچنین باید وضعیت نشریات و کیفیت بروشورها ارتقاء یابد و روند توزیع آثار بهبود یابد. همچنین برای بهره مندی حداکثری برای محققین و دانشجویان، مراکز و پایگاه های اطلاعاتی بیشتری باید عضو شوند.


پژوهش موتور توسعه و پیشرفت جامعه است

وی در خصوص حوزه آموزش و پرورش گفت: رهبری در یکی از سخنان ایشان به یاد دارم; آنها آموزش همراه با تحقیقات علمی را راه حلی برای رفع نیازهای اساسی کشور می دانند. بنابراین لازم است این قسمت ها با یکدیگر تعامل داشته باشند; بنابراین تقویت آموزش در کنار پژوهش یکی از موضوعات مهمی است که باید دنبال شود.

کرمی نیا ادامه داد: بحث بعدی ساماندهی پژوهش های دانشجویی است که ظرفیت بالایی در این زمینه داریم، پایان نامه های دکتری پژوهش های علمی و روشی هستند که اگر خوب مدیریت شوند می توانند به پژوهش های معتبر تبدیل شوند.

این پژوهشگر منتخب مسئولان اجرایی استان کرمان در پاسخ به این سوال که چه خلأها و مشکلاتی در حوزه پژوهش علمی وجود دارد که باید برطرف شود؟ وی گفت: پژوهش را می توان موتور توسعه و پیشرفت هر جامعه دانست. اگر فعالیت های پژوهشی در مسیر درست و متناسب با مشکلات باشد، می تواند راه حل باشد. اما آیا این اتفاق در کشور ما می افتد؟ متاسفانه، پاسخ به این سوال منفی است؛ در بیشتر موارد، تحقیقات متناسب با نیازهای جامعه انجام نمی شود.


وی بیان کرد: از جمله مشکلات حوزه پژوهش علمی که بررسی آن از سوی متولیان امر ضروری است، عدم آشنایی با اصول تحقیق، پژوهش، نگارش مقاله و پایان نامه، عدم آشنایی با یکی از زبان های دنیاست. عدم دسترسی به منابع در برخی از دانشگاه ها، شهرستان ها و استان ها به کمبود امکانات تحقیقاتی در دانشگاه ها و کمبود آزمایشگاه های تحقیقاتی علوم پایه اشاره کرد.

کرمی نیا افزود: زمان کافی نیست; اکثر اساتید دانشگاه ها مدرس و محقق هستند، در حالی که در سایر نقاط جهان فقط اساتید محققی داریم که فرصت های بیشتری دارند و می توانند دانشجوی پژوهشگر برجسته تربیت کنند. البته روش جذب استاد صرفا پژوهشی نیز در برخی از دانشگاه های کشورمان انجام شده است; مشکل دیگر رشته تحصیلی است.




راه موفقیت در پژوهش برنامه ریزی بلندمدت و آموزش با کیفیت است

وی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به نسل جوان و پژوهشگران چیست؟ وی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «پیشرفت علمی باید در درجه اول خودباوری باشد. امید موفقیت، دوم؛ نهضت جهادگونه، سوم; همراهی شود. به نظر من این عبارت بهترین و مفیدترین توصیه برای نسل جوان و پژوهشگران نوپا است.

وی تصریح کرد: جوانان و پژوهشگران نباید در علم، آموزش و پژوهش علمی به دنبال میانبر باشند و در حوزه علمی چنین چیزی وجود ندارد. تنها راه موفقیت تحصیلی برنامه ریزی بلندمدت و آموزش و آموزش با کیفیت بالاست.

کرمی نیا ادامه داد: برنامه ریزی کوتاه مدت لازم است اما البته در کوتاه مدت نمی توان موفق شد. اگر هدف تبدیل شدن به یک محقق یا دانشمند در سطح جهانی است. بنابراین دیدگاه فرد باید تغییر کند و زمان خود را در این راه اختصاص دهد.

این پژوهشگر منتخب دستگاه های اجرایی استان کرمان ضمن اشاره به مطلب فوق خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در این زمینه مانند کلاس های کنکور و کلاس های تقویتی و سایر کلاس ها و دروسی که هر روز شاهد تبلیغات آن هستیم. ممکن است کسی بله هیچ راهی کوتاه مدت برای گذراندن چند دوره و سپس موفقیت وجود ندارد. بنابراین برای پیشرفت در این راه باید عمر خود را در کتابخانه ها سپری کرد و راهی جز این وجود ندارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید