پژوهش باید کلید رفع نیازهای مردم باشد/ پژوهش محوری در آموزش باید تقویت شود


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 79 هفته چهارم آذرماه را به عنوان هفته پژوهش نامگذاری کرد و از سال 84 این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت. به عقیده بسیاری از کارشناسان، پژوهش پلی به سوی آینده افراد است که باعث تغییراتی در فعالیت های مختلف جوامع بشری می شود.


هر ساله به مناسبت هفته پژوهش از پژوهشگران برتر معرفی و تجلیل می شود.


محمد رحمانی، دانشجوی سال سوم دکتری زبان و ادبیات فارسی، از پژوهشگران برجسته استان قزوین است. دانشگاه فرهنگیان اجتماعی سراسر کشور، کسب مقام اول استانی نرم افزار در مسابقات علمی و فرهنگی، کسب عنوان دانشجو معلم پژوهشگر در سال 95 و پژوهشگر برتر استان قزوین.

5d6814c7 50fa 4062 9130 a5c1327c051f خبر خاکستری

وی از مدرسین ادبیات آموزشی استان قزوین است و هم اکنون به عنوان کارشناس مسائل فرهنگی و هنری و مشاوره آموزشی در شهرستان تاکستان فعالیت می کند. او از خانواده به عنوان بزرگترین مشوق و حامی خود در رسیدن به موفقیت یاد می کند.


رحمانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی بیان کرد: سابقه پژوهش من به سال های لیسانس برمی گردد، زیرا در دانشگاه فرهنگیان همواره درگیر نوسازی ادبیات، یعنی استفاده از علم برای توسعه فرهنگ بوده ام. تا بتوانم این رشته دیرینه را در دسترس تر و لذت بخش تر از علم مدرن کنم.


وی افزود: به همین منظور شروع به تولید اپلیکیشن طوبی کردم که در آن مفاهیم ادبی، تاریخ ادبیات و علوم و فنون ادبی و در نهایت دستور زبان فارسی را به عنوان اپلیکیشن های جانبی برای استفاده دانش آموزان آماده کردم.

b75a449d 29e5 4632 89dc e855e41deb15 خبر خاکستری

من همیشه درگیر استفاده از علم برای توسعه فرهنگ بوده ام


پژوهشگر برتر استان قزوین ادامه داد: علاوه بر این برای رونق صنعت گردشگری کشور دو برنامه رایانه ای ایجاد کردم که اولین آن با عنوان اطلس الکترونیک استان های ایران برای ارائه استان های کشور به صورت چند رسانه ای است که توسط این برنامه کشف شد. سردار صباغی و دومین اطلس الکترونیک استان «قزوین است که این استان را در قالب چند رسانه ای در حوزه های مختلف ارائه می کند.


وی گفت: با این برنامه ها توانستم به جمع دانشجویان فناوری و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور بپیوندم و آثارم را در نمایشگاه بین المللی فناوری بازار ارائه کنم.

c3486692 5016 49d8 980b 7a3e8e33ea5a خبر خاکستری


رحمانی گفت: پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی، رشته آسیب شناسی کارورزی را به عنوان یکی از مهم ترین رشته های دانشگاه فرهنگیان خواندم و در قالب مقاله ارائه کردم. مردی را پیدا کردم که به این ترتیب زبان و فرهنگ شهر تاکستان و استان قزوین را مطالعه کرد که منجر به 14 مقاله علمی و پژوهشی و پایان نامه کارشناسی ارشد شد.


وی گفت: در کنار این موارد، مطالعه موردی در موضوعات ادبی و کتاب های درسی از کتاب ادبی انجام دادم که حاصل آن ارائه 10 مقاله علمی بود و اکنون علاوه بر موارد ذکر شده، دغدغه های فرهنگی نیز دارم. و تعالی در فرهنگ و هویت اسلامی – ایرانی.

تحقیق برای رفع نیازهای مردم مهم است

این پژوهشگر برجسته استانی گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، رویکرد آموزش و پرورش از یک نظام صرفا آموزشی به یک نظام آموزشی تبدیل شده است. از این رو پژوهش به عنوان چراغ راه این تحول در پی دستیابی به این مهم است.

7e09c42e 5628 489b 9cd5 974651f53e5c خبر خاکستری


وی افزود: در سند تحول بنیادین با عنصر معلم محقق، معلم دیگر فقط یک معلم نیست، بلکه وظیفه شناسایی و رفع موانع و کمال فرهنگ را بر عهده دارد و این امکان پذیر نیست مگر با خود معلم.”


رحمانی گفت: وجود عنصر معلم محقق موجب شناخت صحیح آموزش و پرورش شده است و تغییر و توسعه متناسب با مشکلات و دلیل رفع آنهاست که همه اینها ناشی از پژوهش در نظام آموزشی است.


وی گفت: پژوهش باید برای رفع نیازهای انسان تلاش کند. بنابراین، تحقیقاتی که نیازهای افراد را برآورده می کند، مهم است.


پژوهشگر ارشد استان قزوین گفت: کشور عزیز ما ایران به دلیل سیاست حقیقت جویی و ظلم ستیزی خود همواره مورد لجاجت ابرقدرت هایی بوده است که با اعمال تحریم های سرکوبگرانه و اعمال فشار بر مردم به دنبال اعمال فشار و ایجاد مشکلات اقتصادی هستند. “از این جاده دوری کن.

9d95c043 6f8b 4ccb b963 19c00606aa92 خبر خاکستری

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی فرصت های پژوهش در کشور علاوه بر شناخت نیازهای جهانی و تلاش برای پاسخگویی مناسب به آنها، دستیابی به اهداف بلندمدت و غنی سازی کشور در شرایط تحریم ضروری است. “

لزوم ارتقای سطح تحقیقات پایه در آموزش و پرورش

رحمانی تاکید کرد: فرصت های پژوهشی باید مشکلات کشور را در حوزه های مختلف از جمله دینی و فلسفی، فرهنگی و هنری، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، فنی و مهندسی و فنی و پزشکی حل کند و به نظر من هرکس در هر جایگاهی باید جایگاه خود را داشته باشد. «اهداف تعیین شده توسط خود را می شناسد و می شناسد، موانع و مشکلات را شناسایی می کند و برای رسیدن به اهداف و حل مشکلات اقدام می کند.


وی همچنین گفت: برای رشد و تعالی پژوهش در آموزش و پرورش باید کانال مشخصی برای جذب معلم مشخص شود تا افرادی که در جایگاه معلم قرار می گیرند با این مسیر و الفبای پژوهش جذب شوند. به دلیل تدریس معلم ابتدا باید بداند پژوهش چیست و چگونه انجام می شود و شامل چه مواردی می شود تا محقق شود که دانشگاه فرهنگیان در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


پژوهشگر برتر با اشاره به لزوم ترویج پژوهش محوری در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش نیز مانند وزارت علوم باید به پژوهش اهمیت داده شود، مثلاً معلم باید حداقل یک مقاله متناسب با درس خود داشته باشد. به رتبه بعدی ارتقا یابد.بنابراین نظام آموزشی نقطه به نقطه از نظر پژوهشی خالی نیست.

e176f72a 48bf 4ed9 9797 bff9d6baf3dd خبر خاکستری


وی افزود: برای تشویق دانش آموزان به یادگیری و تحقیق، قدم اول داشتن نگاه پرسشگر و گام بعدی آگاهی از راه های دریافت پاسخ مناسب و قدم بعدی مطالعه گام به گام است. “


رحمانی در پایان با آرزوی موفقیت روزافزون برای جامعه پژوهشی کشور گفت: یکی دیگر از عوامل موثر در گرایش دانشجویان به پژوهش، معرفی الگوی مناسب است. معلمان و والدین نیز باید به پژوهش توجه کنند و از فرصت برای این کار استفاده کنند.»


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید