برخی از آثار آیت الله مصباح یزدی باید در اذهان جایگزین شود


ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1920975

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده آیت الله محمدتقی مصباح یزدی (رحمت الله علیه) که در 14 دی ماه 1401 انجام شد، صبح امروز در سایت یک منتشر شد. دومین همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی در تهران.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلام در دیدار اهل بیت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی (ره) که در 14 دی ماه 1401 برگزار شد، صبح امروز در محل دومین همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی در تهران منتشر شد.

متن بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با خانواده آیت الله مصباح یزدی که به مناسبت دومین سالگرد درگذشت این عالم دینی برگزار شد به این شرح است:

“به نام خدا

و سبحان الله رب العالمین و صلوات و سلام بر مولای ما ابی القاسم مستوفی محمد و آل اوست که صالح و پاک و منزه است بقیة الله در زمین.

خوش آمدی. پس از مدت ها به دیدار مردان و چند زن رفتیم. تکریم آقای مصباح از وظایف حوزه و روحانیت است، همچنان که برای ما و همگان است و گرامیداشت یاد ایشان به معنای زنده نگه داشتن مسیر و راه ایشان است.

مرحوم آقای مصباح (رضوان الله تعالی علیه) یک ویژگی منحصر به فرد داشتند که در مجموعه بزرگان برجسته قم که از قدیم می شناسیم دیدم و الان بحمدالله عنایات برخی از آنها ادامه دارد. . دانش فراوان، اندیشه نیکو و بدیع، بیان گویا و روشن، انگیزه تمام نشدنی و منحصر به فرد، خلق و خو و رفتار باوقار و برجسته، رفتار، دانش و توجه معنوی و مانند آن. مردم واقعاً نمی توانند مجموع آنها را پیدا کنند. در آقای مصباح جمع شده بودند.

به هر حال، رفتن برای همه است: تو مرده ای و تو مرده ای. راه علاج ادامه دادن به این راه است. این ابتکار و این کارهایی که کردند: این «طرح ولایت» از ابتکارات آنهاست. این تأسیس عظیم پژوهشگاه امام خمینی (2) یکی از ابتکارات است. کتاب هایی که او نوشت، چه علمی و چه اخلاقی و معنوی [برای] استعمال عمومی و مانند آن یکی از آن چیزهاست; نباید اجازه داد بسته شوند. الحمدلله اعمالش از هر جهت نیکو است; کارهای صوتی او کارهای بسیار خوبی هستند. در شب های ماه رمضان سخنرانی های ایشان در شب های ماه رمضان از تلویزیون پخش می شد. جلوی تلویزیون نشستم و گوش دادم. نمیدونم کی بود حالا غروب نشستم و گوش دادم. غروب ماه رمضان بود. به اونها گفتم؛ من گفتم اینها بسیار قابل توجه بودند، در واقع بسیار خوب. یکی می نشیند و گوش می دهد، واقعا استفاده می کند. خوب، این نباید متوقف شود. نباید سکوت کرد، نباید فراموشش کرد. آثار صوتی دارند، آثار مکتوب دارند، آثار مؤسسات و مؤسساتی دارند، مانند آن‌هایی که نام بردیم – یا شاید دیگرانی که من نمی‌شناسم – بچه‌های خوبی دارند، پسران خوبی دارند. و بسیاری از مردان و زنان؛ (3) الحمدلله; نعمت نسلی آنها هم نعمت خوبی است.

وقتی صحبت از حفظ آثار می شود، نکته این است که نگذاریم این آثار منسوخ شوند. یعنی روزی که این مؤسسه امام خمینی(ره) را راه انداختند، یک چیز جدیدی بود. آیا امروز جدید است اگر به همان روشی که راه اندازی شد اجرا شود؟ این یک سوال است؛ این به شما بستگی دارد. آقای رجبی (4) و شما آقایان ببینید برای حفظ این طراوت چه باید کرد. اولین کسی که این کار را شروع کرد، کار بسیار جدیدی بود، توجه را به خود جلب کرد. الان هم باید همینطور باشد.

یا مثلا کتاب هایش. حالا بعضی از کتابها کتاب علمی است، کتاب درسی مثلاً فلسفی است. خوب، حفظ آن باید در زمینه ای که مناسب است آموزش داده شود. اما برخی از نوشته های او آثاری هستند که باید در ذهن ها جایگزین شوند. این موضوع علم و فناوری و مانند آن نیست; در نظر گرفته شده است که؛ باید در ذهن مخاطب بنشیند. چگونه آن را قرار دهیم؟ امروزه، فقط به این دلیل که تعداد نسخه های چاپ شده یک کتاب کم یا زیاد است، مشکل تمام نشده است. یعنی این جور کتاب های فکری [این جوری حفظ نمیشود]. چرا، برخی کتاب ها هستند که وقتی تعداد و تیراژ آنها زیاد شود، موفقیت آمیز است. فرض کنید کتاب هایی که در زندگی شهدا می نویسند; خوب، هر چه مردم بیشتر بخوانند، بیشتر سود می برند. کتابهای فکری اینطور نیستند. کتابهای فکری باید در ذهن نفوذ کند. و این تنها با انتشار کتاب محقق نمی شود. ببینید غربی ها در این کارها خوب هستند، آنها را خوب می شناسند. ببینید مثلاً فلان متفکر مثلاً هگل چند کتاب نوشته است؟ افکار او را از درون این کتاب ها استخراج می کنند، آنها را خالص می کنند، خلاصه می کنند، این افکار را به عبارات مختلف، به زبان های مختلف، به روش های مختلف منتشر و منتشر می کنند. این شغل [در مورد ایشان هم] باید انجام شود

البته فکر می کنم به خود مرحوم مصباح (رحمت الله علیه) یا شاید به برخی از شاگردان ایشان در مورد ملاصدرا گفتم که کتاب ملاصدرا در حال تدریس است، اما منظور از کلام ملاصدرا چیست؟ ملاصدرا چند مشکل عمده دارد. آنها را پیدا کنید، آنها را بکشید، درباره آنها بحث کنید، روی آنها کار کنید، کتاب بنویسید، درباره آنها بحث کنید. این لازم است. در مورد خود آقای مصباح هم همین طور است و باید باشد. ببینید این جهت گیری فکری آنها چیست، این نقطه تمرکز فکری آنها، چه در مسائل فلسفی، چه در مسائل اجتماعی، چه در مسائل دینی و فکری، چه در فضای مجازی و … پخش می شود – برخی از کلمات، این باید منتشر شود، در ذهن بماند، به زبان بیاید، تکرار شود. و مانند قول صائر (5) که در زبانها تکرار می شود و باقی می ماند، این فکر باقی می ماند، معلوم شود که این اندیشه جناب مصباح است; به طوری که مردم اسم آقای مصباح را می آورند، هر که این قطعات، این نوشته ها را دیده، ذهنش به یکی از آنها می رود، یادش می ماند. مثلاً یکی از راه های نشر افکار ژرف اندیش برجسته ای مثل آقای مصباح این است.

صداش هم خیلی خوبه حالا شاید شما نیازی به پخش یک سخنرانی از ابتدا تا انتها نداشته باشید – آن را [کار] شاید این کمی تاثیر را کاهش دهد – اما در نهایت می توانید از یک ساعت یا مثلاً سه ربع ساعت صدایی دریافت کنید که مثلاً برای یک ربع ساعت شنونده را کاملاً جذب کند.

یکی از مواردی که در این جلسات در حسینیه (6) توجه من را جلب کرد این است که چه زمانی [فیلم آن را] پخش می کنند، می توان دید که شنوندگان محکم نشسته اند، همه جوان هستند، یعنی. در میان آنها ممکن است فرد مسن بالای چهل سال را نبیند. همه آنها جوان هستند. و [ثانیاً] آن ها همه یکسان هستند! خیلی مهم است. من ده ها سال است که سخنران عمومی هستم [سخنرانی کرده‌ام]من به این نکات توجه می کنم. چه زمانی گوینده احساس موفقیت می کند؟ این نگاه ها و برخوردها و به اصطلاح نمایش هایی که از رفتار شنونده وجود دارد، حقیقت را نشان می دهد; این را در صحبت هایش می توان دید، یعنی خیلی مرا جذب می کند. چه گفت که همه دل ها و چشم ها را مجذوب و مبهوت کرد؟ آن قطعات خاص را پیدا کنید، اغلب آنها را پخش کنید.

خوشبختانه صدا و سیما نگرش مثبتی نسبت به این موضوع نشان داد. الان وقت هایی پیش می آید که اهالی رسانه و امثال اینها چهره خوبی به چیزی نشان نمی دهند. [ولی] الحمدلله رادیو نگرش خوبی نسبت به آثار او و در مقاطع مختلف دارد [پخش میکند]. گاهی از آنجا می گذرم [وقتی] من نگاه می کنم و می بینم یا گاهی می نشینم و می بینم که چیزهای زیادی از آنها ساطع می کنند. این زندگی آقا مصباح است، این زندگی آقا مصباح است.

خوب، بدنش رفته بود، رقت بار، رقت بار، یعنی واقعاً وجودش مایه برکت بود، می شد آن را دید. یکی از اون آدما [بود] که ما در زندگی خود از دوران جوانی دیدیم، نه اکنون. در آن زمان ممکن بود هنوز ازدواج نکرده باشد – قبل از اینکه به قم بیایم در مشهد با او آشنا شدم. فکر کنم مثلاً 36، 37 بود – از همان موقع می شد فهمید که یک مرد متدین، متدین و متدین است. او از جمله کسانی بود که گفت: «یادک رؤیت الله» (7); دیدن آنها نیز به مردم کمک کرد، لمس کرد و خدا را یادآوری کرد. خوب، هر چه جوانی بیشتر می گذشت، بهتر می شد. اما هر چه هست مال آن دوران جوانی است. شما جوانان از این دوره قدردانی می کنید. در پایان کار، آنچه شما را آزار می دهد و به شما می چسبد و با شما می ماند، همین است [چیزی] حالا شما پیروز شده اید و دارید برنده می شوید. جوانان باید جوانی خود را گرامی بدارند.

خداوند درجات ایشان را بزرگ گرداند. بله، دو سال از مرگ آنها می گذرد. 12 دسامبر بود. خداوند به خواست خدا درجاتش را بلند و مشمول مغفرت و رحمت خود قرار دهد.

سلام بر شما و رحمت و برکات خدا

(اول سوره زمر، آیه 30؛ یقیناً شما نیز مانند آنها خواهید مرد. [نیز] خواهند مرد.”

مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).

(3) و از اینان مردان و زنان بسیاری منتشر کرد.

(4) آیت الله محمود رجبی (رئیس فعلی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره))

(5 ضرب المثل رایج و رایج در بین مردم.

(6 جلسه هفتگی درس اخلاق مرحوم آیت الله مصباح یزدی رحمه الله سال هاست که در حسینیه دفتر رهبر کبیر انقلاب در قم برگزار می شود).

(7 کافی ج 1 ص 39 )

دیدگاهتان را بنویسید