خشکسالی بهانه خوبی برای بی توجهی به کشاورزی نیست/ ضرورت راه اندازی شرکت های سهامی کشاورزی در نوار مرزی

ساعت: 11:17
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794112

در گفت و گو با یک کارشناس توسعه روستایی؛

رحیمی گفت: کشاورزی علاوه بر اینکه 35 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، اولویت اصلی توسعه استان است و نباید گفت که از آنجایی که خراسان جنوبی یک استان خشک است، کشاورزی در اولویت نیست و این یک اولویت است. اشتباه.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، توسعه و توجه ویژه به بخش کشاورزی خراسان جنوبی به لحاظ برخورداری از محصولات استراتژیک می تواند تحول عظیمی در صنعت کشاورزی ایجاد کند و منجر به تولید محصولات با کیفیت و کمیت بالاتر شود.

رحیمی مدرس و کارشناس عمران روستایی گفت: در بحث کشاورزی در استان چند موضوع به عنوان مفروضات حائز اهمیت است که استاندار باید این سه فرض را در نظر بگیرد و سپس وارد عرصه کشاورزی شود.

رحیمی افزود: فرضیه اول این است که کشاورزی علاوه بر اینکه 35 درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص می دهد، اولویت اصلی توسعه استان است و نباید گفت که از آنجایی که خراسان جنوبی استانی خشک است، کشاورزی نیز در اولویت قرار دارد. اولویت نیست. “به هیچ وجه.

این عضو هیئت علمی گفت: حدود 50 هزار هکتار جنگل در خشک ترین منطقه استان یعنی نبندان و همچنین بیابان ها و تپه های ماسه ای سربیشه و طبس نیز پایتخت هستند البته در صورت برنامه ریزی. در واقع خشکسالی دلیل خوبی برای حذف کشاورزی از توسعه نیست.

وی گفت: نکته دیگر به عنوان یک فرضیه در حوزه کشاورزی این است که اگر استاندار بخواهد بخش کشاورزی را فعال کند، ابتدا باید متولیان اصلی را حفظ کند. کشاورزان در روستاها و جلوگیری از تخلیه روستاها. در این راستا راه ها، مخابرات، پیاده روها، احداث پارک ها و …. نباید در اولویت برنامه های توسعه روستایی باشد و قنات ها باید در اولویت رونق کشاورزی باشد.

حمایت از خرده مالکان

رحیمی تاکید کرد: سیاست های حمایتی نیز باید در راستای حمایت از خرده مالکان باشد چرا که خرده مالکان اکنون در روستاها مانده اند و اگر بروند دیگر روستایی نخواهند بود.

این کارشناس توسعه روستایی افزود: در استان تجربه طرح های توسعه پایدار روستایی مانند پروژه کربن گیری را داریم که استاندار باید از این تجربه در توسعه روستایی استفاده کند.

وی گفت: فرض بعدی این است که کشاورزی تنها در تولید محصولات نباید مورد توجه قرار گیرد، بلکه کشاورزی به امنیت پایدار کمک می کند و در واقع کشاورزان می توانند در کنار نیروهای نظامی و انتظامی در 460 کیلومتری مرز با افغانستان امنیت ایجاد کنند. کشاورزی می تواند در سلامت و اقتصاد نیز نقش داشته باشد و چون مولد است می تواند بخش های دیگر را نیز جذب کند.

لزوم رسیدگی به مشکلات مالی کشاورزان

رحیمی با بیان اینکه با توجه به این سه فرض باید وارد حوزه کشاورزی خراسان جنوبی شد، گفت: برای ورود به عرصه کشاورزی اولین شرط این است که دغدغه مالی از ذهن کشاورز برداشته شود، زیرا به عنوان درآمد سرانه آن هاست. کم است، بنابراین تحمل خشکسالی برای آنها دشوار است و دریافت تسهیلات بانکی برای آنها دشوار است و این نگرانی مالی باعث می شود که کشاورزان نتوانند به موقع مواد کشاورزی را تهیه کنند و از ترس کمبود نقدینگی برای برداشت سال آینده نتوانند. آنها محصولات خود را ارزان می فروشند. در مورد تولید و فروش محصول، به همین دلیل است که حضور دلالان در روستاها نسبتاً سوء استفاده می کند.

خودکفایی مالی کشاورزان؛ سیاست اصلی آقای استاندار

این عضو هیئت علمی با بیان اینکه کشاورزان باید از نظر مالی خودکفا باشند، گفت: سیاست اصلی استاندار باید مشخص شود: در دولت نهم و دهم صندوق کمک کشاورزی ابتدا در خراسان جنوبی و سپس در سراسر کشور راه اندازی شد که یک فعالیت زیرساختی مهم است. متأسفانه بعدها در دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل سیاسی شدن کامل بخش کشاورزی، هم این بودجه ها و هم کار نرم افزاری در بخش کشاورزی مورد بی توجهی قرار گرفت. به همین دلیل است که استاندار باید سیاست زدگی در حوزه کشاورزی را لغو کند.

رحیمی تاکید کرد: رونق یا تقویت اعتبارات حمایتی از توسعه کشاورزی روستایی و شهری می تواند به خودکفایی مالی کشاورزان و تشکل ها کمک کند. در واقع اگر این صندوق های حمایتی نبودند قطعا الان خبری از کشاورزی در روستاها نبود.

وی افزود: متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به جای تکیه بر حرفه ای بودن، معیار انتخاب، سیاسی بودن بود که ضربه بزرگی به حوزه کشاورزی استان وارد شد و بازی های سیاسی جایگزین تخصص و تجربه شد.

پر کردن روستاها از تراکتور به جای هدف قرار دادن تاسیسات

این دانشکده درباره خودکفایی مالی کشاورزان نیز بیان کرد: در این راستا باید تسهیلات کشاورزی به صورت هدفمند توزیع شود اما متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم روستاها به بهانه مکانیزاسیون پر از تراکتور شدند.

وی ادامه داد: در حالی که در توزیع هدفمند تجهیزات به جای توزیع تراکتور امکان پذیر است. او با استخدام فارغ التحصیلان کشاورزی، شرکتی را برای ارائه خدمات ماشین آلات کشاورزی راه اندازی کرد که در این صورت چندین تراکتور می توانست ده ها روستا را تحت پوشش قرار دهد. در این صورت مزارع هدف کم بهره تخصیص داده می شود، فارغ التحصیلان کشاورزی جذب می شوند و خدمات مکانیزاسیون ارائه می شود، اما متاسفانه در هشت سال اخیر از این دست موارد زیاد بوده است.

متقاضیان سرمایه گذاری باید واجد شرایط باشند

رحیمی تصریح کرد: ذهنیت استاندار جدید نباید تحمیل شود که مثلا صنعت تبدیلی کمیاب است و بنابراین زعفران شرایط نامناسبی دارد. چون به اندازه کافی صنایع بسته بندی و تبدیل زعفران داریم اما باید این صنایع در اختیار مردمش قرار گیرد و فعال باشد اما متاسفانه امکاناتی گرفته شده و بعد کارخانه تعطیل شده است.

این کارشناس توسعه روستایی گفت: اگر فردی در حوزه فرآوری متقاضی است باید تخصص، تجربه و شایستگی او محک زده شود چرا که اگر فقط برای استفاده از امکانات باشد هرکسی می تواند این کار را انجام دهد.

به جای خرید تضمینی، روی صنایع ریزپردازنده تمرکز کنید

رحیمی گفت: مشکل دیگر این است که استاندار باید روی صنایع خرد تمرکز کند. اگر الان با زرشک مشکل داریم، متکی به صنایع ریزفرآوری زرشک در روستاها و مناطق با این محصول است که می تواند تقاضا را افزایش دهد و قیمت ها را افزایش دهد. ما سالها همین را گفتیم پس چرا مشکل حل نشد؟

وی با تاکید بر ایجاد صنایع خرد افزود: صنایع خرد به این معناست که فرآوری محصول در روستاها و صنایع کوچک انجام شود که خانواده بتواند آن را طبق عرف دنیا و با صنایع تبدیلی و خرد انجام دهد. ; مشکل را با تقاضا و قیمت حل کردند نه با خرید تضمینی چون خرید تضمینی و وعده یکی دو هفته ای کار کارشناسی نیست.

وی ادامه داد: ایجاد کارخانه های بزرگ هم بد نیست اما معمولا کارخانه های بزرگ با مشکلاتی مانند تسهیلات و پرداخت اقساط مواجه می شوند و پس از مدتی یا کمتر کارایی دارند یا تعطیل می شوند.

تخصیص بودجه برای بخش کشاورزی با مشاوره نفس گیر

این مدرس با اشاره به اینکه نکته بعدی وام به بخش کشاورزی است، گفت: در روستاها; در مورد اعتبارات استانی نیز 8 درصد آن برای اجرای طرح هادی در روستاها در نظر گرفته شده است اما برای تخصیص اعتبارات به بخش کشاورزی باید ده ها بار برای اخذ اعتبار و بخش کشاورزی مشورت شود. حق خود را دریافت می کند که نباید چنین باشد.

رحیمی افزود: پیشنهاد سهم وام در بخش کشاورزی بسته به نقش آن در اشتغال، سلامت، امنیت پایدار، اقتصاد و… است که متاسفانه در شورای برنامه ریزی استان این موارد رعایت نمی شود.

وی افزود: نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که سرمایه گذار واقعی وارد بخش کشاورزی می شود نه سرمایه گذاری که به دلیل زمین و ارزش افزوده آن صورت می گیرد. برخی از سرمایه گذاران همان روز بعد که تمام حمایت های رایگان زمین، آب و برق و … را دریافت می کنند، این تسهیلات را می خواهند، اما این چه نوع سرمایه گذاری است، پس پول آنها کجاست؟

این عضو هیئت علمی گفت: سرمایه گذار واقعی کسی است که گردش مالی، تجربه و تخصص داشته باشد، اما کسی که امروز به دنبال زمین است و رز بعداً به دنبال تسهیلات است و کسی که سرمایه واقعی ندارد چه تفاوتی دارد؟ به همین دلیل، سرمایه گذاران باید واجد شرایط باشند.

منابع طبیعی خراسان جنوبی از منابع شمالی ارزشمندتر است

رحیمی گفت: اتفاق بعدی که در استان افتاده این است که عده ای که توسعه را نمی شناسند در ارتباط با سرمایه گذاران می گویند: اینجا شمال نیست و زمین بی مصرف است پس باید چند صد هکتار زمین باشد. این اشتباه است زیرا شکنندگی منابع پزشکی و محیط زیست خراسان جنوبی و ارزش گیاه در این منطقه بیشتر از شمال است و حفاظت از آن اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: اما در برخی موارد زمین های وسیعی در اختیار مردم قرار می گیرد در حالی که نیازی به آن ندارند. و اکنون لازم است آقای استاندار در این زمینه و واگذاری زمین دقت لازم را داشته باشند چرا که در واقع ارزش این زمین از شمال بیشتر است نه کمتر.

کشاورزی فراساحلی گزینه خوبی برای حومه شهر است

او گفت: «مسئله دیگری که باید به آن رسیدگی شود، استفاده از کشت بیگانه در افغانستان است. با توجه به اینکه دو ولایت فراه و هرات، آب های زیرزمینی، دشت های خوب، زمین های خوب نیروی کار ارزان دارند، این یک فرصت است و می توانیم در آنجا آبزیان تولید کنیم و از مرز به خوبی و درستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه استان نرم افزاری است نه سخت افزاری، گفت: متاسفانه در سال های اخیر تنها به حوزه سخت افزاری توجه شده و وام دهی و ساخت و ساز ملاک توسعه شده است که هر دو اشتباه است. چون گرفتن وام با نرم افزار خوبه وگرنه فقط گرفتن وام. ملاک موفقیت مدیر و توسعه استان نیست.

رحیمی بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که بحث آبخیزداری، آبخوان داری، توزیع پساب و استفاده از آب های عمیق می تواند بسیاری از خشکسالی های کشور را حل کند.

لزوم ایجاد شرکت های سهامی کشاورزی در نوار مرزی

این مدرس دانشگاه با اشاره به ایجاد شرکت های سهامی و کشاورزی در دولت های نهم و دهم افزود: متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به این شرکت ها بی توجهی شد و اکنون پیشنهاد راه اندازی این شرکت ها در مرز است. به افغانستان سرازیر می شود، مانند شرکت زراعت خوشاب که با ایجاد چندین چاه از هواپیمای ناامیدی به هواپیمای امید تبدیل شده است.

وی در پایان تاکید کرد: قطعا با توسعه و کشاورزی می توان استان را نجات داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید