عبدالرضا داوری: تیم اقتصادی دولت اصلی مثل یک شرکت سهامی است

عبدالرضا داوری: تیم اقتصادی دولت اصلی مثل یک شرکت سهامی است

روز جدید : عبدالرضا داوری فعال سیاسی و کارشناس اقتصادی نزدیک به فراکسیون اصولگرایان و از کارمندان دولت نهم و دهم به سوالات دیدارنیوز درباره ۱۰۰ روز کارنامه ۱۰۰ روزه سیدابراهیم رییسی پاسخ داد و به بررسی وضعیت اقتصادی افزایش و بررسی پرداخت. مذاکرات در وین

بیش از 100 روز از دولت سیزدهم می گذرد. برای بررسی سوابق سید ابراهیم رییسی از عبدالرز داوری پرسیدم ارزیابی شما از رئیس جمهور چیست؟ وی گفت: قبل از روی کار آمدن آقای ریسی، میانگین رشد نقدینگی 2.8 درصد بود و از سپتامبر به 3.7 درصد افزایش یافته است. یعنی نسبت به 5 ماهه اول سال قبل حدود 56 درصد رشد نقدینگی داشتیم. این نشان می دهد که دولت به طرق مختلف از بانک مرکزی وام گرفته است. بنابراین ادعاهایی که تاکنون مبنی بر عدم دریافت وام بانک مرکزی مطرح شده است نادرست است. این استقراض انجام شده و اوراق به طور گسترده منتشر شده است.

وی درباره عملکرد بورس افزود: در دوره های گذشته که قیمت ارز افزایش می یافت طبیعتاً شاخص های بورس افزایش می یافت. این روند امروز معکوس شده و با افزایش قیمت دلار، بازار سهام در مسیر نزولی قرار می گیرد که عمدتا به دلیل بدهی دولت است که گفته می شود تا سقف 90 هزار میلیارد تن عرضه شده است و به زودی گزارش آن منتشر می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: با توجه به نتایج دولت در چهار ماه گذشته به نظر نمی رسد رئیس جمهور استراتژی اقتصادی مشخصی داشته باشد. وی ادامه داد: در دولت های گذشته چه موافق و چه مخالف، چارچوب نظری اقتصادی وجود داشت، اما دولت سیزدهم چارچوب اقتصادی ندارد و روزانه برای حل مشکلات اقدام می کند. به همین دلیل ارزیابی قابل قبول اقتصادی از دولت نمی دهم.

داوری تیم اقتصادی را لیدری شبیه به یک شرکت سهامی دانست و افزود: هر یک از گروه ها و افراد مختلف اصولگرا توانستند در این دولت سهمی داشته باشند و به همین دلیل راه ها و دستورالعمل های وزارت اقتصاد با برنامه هماهنگی ندارد. -سازمان بودجه.”

وی در پاسخ به اظهارات سیدابراهیم رییسی مبنی بر اینکه عده ای می خواهند بازار ارز را برای دولت خطرناک کنند، گفت: یکی دو روز طول می کشد. در واقع روند بازار ارز دستخوش چنین دستکاری هایی نیست و این روند تحت کنترل دولت است. بزرگترین تامین کننده و همچنین کاندیدای ارز، خود دولت است.

این کارشناس اقتصادی گفت: همیشه یک توطئه وجود دارد، اما این درست نیست که توطئه های خارجی را مقصر همه چیز بدانیم. روز ریاست جمهوری آقای رییسی ۲۵۶۰۰ دلار بود و امروز به ۳۱۰۰۰ تن رسیده است که ۲۰ درصد کمتر از ارزش پول ملی در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری وی است. هیچ یک از روسای جمهور قبلی در 100 روز اول مشکل مشابهی نداشتند.

وی یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از قانون چهارم برنامه ریزی به بعد به اصول اقتصادی برنامه ها پایبند نیستیم، گفت: به عنوان مثال باید سیستم ارزی شناور مدیریت شده را در کشور پیاده می کردیم. این سیستم به ارز فیزیکی نیاز دارد. یعنی بانک مرکزی باید به اندازه کافی دلار داشته باشد. نتیجه این است که اقتصاد ایران از تحریم ها و انزوا از اقتصاد جهانی رنج می برد. بنابراین این افزایش مداوم قیمت ارز طبیعی است و ادامه خواهد داشت.

داوری درباره نقش ایران و آمریکا در شکست مذاکرات وین گفت: هر دو طرف به اندازه خودشان مقصر هستند. تاکنون در مذاکرات هیچ دستاوردی نداشته ایم. من فکر می کنم ما باید به سمت ساخت بمب اتمی حرکت کنیم. اگر جمهوری اسلامی به آن سمت نرود، در مذاکرات دست خالی می ماند. اگر ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند، این منجر به درگیری نظامی نمی شود و درگیری ایران با غرب حل می شود، زیرا در این شرایط می توانیم تجارت کنیم. کارت دیگری نداریم.

او گفت: «ما برای چه غنی سازی می خواستیم؟ اگر هدف ما غنی‌سازی با انرژی و دارو بود، از بازار بین‌المللی بسیار ارزان‌تر از محصول خود می‌گرفتیم. تمام اورانیوم موجود در ایران برای 90000 تن کافی نیست. اکنون که به این سمت رفته ایم، اجازه دهید چند کلاهک آماده کنیم و برای توافق قوی با این ابزار تلاش کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در پیش بینی خود از آینده مذاکرات گفت: ما منتظر اتفاقی در کوتاه مدت نخواهیم بود. مگر اینکه اوضاع به حدی بدتر شود که به مدل رزولوشن برسیم. دقیقاً سه هفته قبل از پذیرش قطعنامه 598، ما همچنان بر ادامه جنگ اصرار داشتیم، اما در عرض سه هفته شرایط تغییر کرد و ایران به این قطعنامه عمل کرد. حتی امروز نیز بعید است ایران در چند روز یا چند هفته تصمیم مهمی بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید