جانشین فرماندهی نیروی انتظامی: در حادثه اخیر مرزی با طالبان، برج یکی از پاسگاه های ما هدف گلوله قرار گرفت و مرزبانان به خوبی پاسخ دادند. ما آماده آموزش پروتکل های مرزی به مرزبانان افغانستان هستیم

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی: در حادثه اخیر مرزی با طالبان، برج یکی از پاسگاه های ما هدف گلوله قرار گرفت و مرزبانان به خوبی پاسخ دادند.  ما آماده آموزش پروتکل های مرزی به مرزبانان افغانستان هستیم

جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: مرزهای شرقی کشورمان کاملا آرام است، مشکلی وجود ندارد، مبادلات انسانی و تجاری به روال عادی انجام می شود.

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده سپاه فرج در خصوص امنیت مرزهای شرقی کشور گفت: مرزهای شرقی کشورمان کاملا آرام است، مشکلی وجود ندارد و تبادلات انسانی و تجاری به روال عادی در جریان است.

وی افزود: ایران از شرق با پاکستان و افغانستان هم مرز است و نزدیک به دو هزار کیلومتر با آنها مرز مشترک داریم.

سردار رضایی با اشاره به معضل مواد مخدر در مرزهای شرقی کشورمان خاطرنشان کرد: مشکل جدی ما در مرزهای شرقی بحث مواد مخدر است. به دلیل کشت و تولید مواد مخدر در آن سوی مرزهای کشورمان، گاهی مرزهای ما سایه می اندازد و به همین دلیل در مرزهای شرقی با شرارت هایی مواجه می شویم. این سوال قبل از انقلاب وجود داشت و از آن زمان نیز وجود داشته است.

مشکل نیروهای میانی طالبان است که هیچ مسئولیتی در سرحدات ندارند

جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شرایط مساعد مرزی ایران و پاکستان گفت: روابط خوبی با ارتش و مرزبانان آنها در مرز با پاکستان داریم اما در زمینه مشترک با مشکل مواجه هستیم. مرز در افغانستان

وی افزود: قبل از روی کار آمدن طالبان با دولت قبل، با مقامات مرزی آنها ارتباط داشتیم و تقریباً مرز را به صورت مشترک مدیریت می کردیم و با اینکه مشکلاتی وجود داشت، پاسخ دادند. اما امروز با روی کار آمدن طالبان در تهران، کابل و سرحدات با آنها جلساتی برگزار کرده ایم، اما به دلیل پاسخ ندادن طالبان در مرز همچنان مشکل داریم. پرسنل آنها عوض شده است، آنها بی تجربه هستند و اقدامات غیر استاندارد انجام می دهند و از محل شلیک می کنند.

سردار رضایی تصریح کرد: در جلساتی که با مسئولان آنها داشتیم آنها اعتراف می کنند که نیروهایشان اشتباه کرده اند و آن را تکرار نمی کنند اما بعد از مدتی در نقطه دیگری از مرز این اتفاق می افتد.

علاقه طالبان به ایجاد امنیت مرزی

وی با اشاره به علاقه طالبان به برقراری امنیت مرزها، اذعان داشت: در این راستا آنها نیز مانند ما به دنبال ایجاد امنیت مرزها و تردد مسافران و تبادل محصولات تجاری هستند، اما آنچه در حال رخ دادن است به دلیل عدم توجه است. به برخی از دسته‌های مردمی که مرز حضور دارد. از سوی دیگر با چند قاچاقچی مسلح روبرو هستیم که در آن سوی مرز تیراندازی می کنند.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به حادثه مرزی اخیر که در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ داد، تصریح کرد: در حادثه اخیر که در مرز با طالبان رخ داد بلافاصله در مرز حضور یافتیم. در این حادثه برجک یکی از پاسگاه های ما مورد تیراندازی قرار گرفت و این تیراندازی همچنان ادامه دارد و مرزبانان نیز واکنش خوبی نشان دادند چرا که موظف به حفاظت از مرزها هستند. پس از مدتی این تیراندازی خاموش شد، اما دوباره از حوالی ساعت 12 شب با آرپی جی، خمپاره و سلاح های سبک به سمت 3 معبر شروع به تیراندازی کردند و ورود آنها به کشورمان ممنوع شد.

وی ادامه داد: پس از دو ساعت خواستار آتش بس شدند و نیروهای خود را عقب راندند که پس از برقراری صلح و اتفاق دیگری به آنها اجازه دادیم. متاسفانه در این حادثه یک شهید و 3 مجروح از دست دادیم.

سردار رضایی با اشاره به حضور خود در زمین در این حادثه گفت: روز بعد به منطقه رفتم و بازدیدی داشتم. اثرات تیراندازی مشخص بود. در دیدار با مرزبانان حتی نماز جماعت کارمندان و نیروهای مرزبانی در حیاط پاسگاه با امنیت کامل برگزار شد.

ما آماده آموزش پروتکل های مرزی به مرزبانان افغانستان هستیم

جانشین فرمانده فراجه با شناسایی ریشه مشکلات مرزی با نیروهای مرزبانی افغانستان، تاکید کرد: خود طالبان نیز از شرایط موجود در مرز ناراحت هستند و خاطرنشان کردند که این مشکل دیگر تکرار نشود. البته لازم است به تمهیدات قبلی خود عمل کنیم. بنابراین لازم است که مرزبانان طالبان یونیفورم بپوشند و به قوانین بین المللی پایبند باشند. ما حتی اعلام کرده‌ایم که آمادگی خود را برای آموزش رعایت پروتکل‌های مرزی در پایانه‌ها و نقاط شلوغ و همچنین در مناطق غیرمرزی اعلام کرده‌ایم تا در پروتکل‌ها مسلط باشند، هرچند هنوز در این دوره آموزشی شرکت نکرده‌اند.

سردار رضایی با بیان اینکه در صورت تخطی از مرزها قطعا با آن برخورد قاطع خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: طالبان در رده های میانی ممکن است تشکیلات خود را داشته باشند اما کار و تشکیلات آنها برای ما عادی نیست زیرا مرزبانان. هر دو کشور باید کنار هم بنشینند، سازماندهی کنند، مذاکره کنند و حتی گشت های همزمان و مشترک ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید