درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی آیا مرزبانان ایرانی اسیر شدند؟

درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی آیا مرزبانان ایرانی اسیر شدند؟

روز جدید : برخی از کاربران افغان در فضای مجازی از درگیری مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان خبر داده اند.

در پی شهادت گروهبان یکم محمد صیادی از مرزبان جمهوری اسلامی در منطقه میلک که به دست مهاجمان ناشناس در آن سوی مرز رخ داد، برخی کاربران افغان در فضای مجازی از درگیری مرزبانان ایرانی با طالبان خبر دادند.

مصرف کنندگان می گویند که دو تن از نیروهای گارد مرزی جمهوری اسلامی نیز پس از درگیری توسط طالبان دستگیر شدند.

سرپرست فرمانداری هیرمند در این رابطه گفت: در جریان درگیری مرزی در منطقه حفاظت شده هیرمند و شهادت شهید صیادی، خبری مبنی بر درگیری نیروهای طالبان با مرز جمهوری اسلامی ایران در شبکه های اجتماعی افغانستان منتشر شد. اما اندازه و هویت مهاجمان در دست بررسی است.”

در حالی که به گفته مرزبانی جمهوری اسلامی، هویت نیروهای آن سوی مرز تا برج مرزی در نقطه صفر مرزی شهرستان هیرمند و وقوع درگیری مشخص نیست، بازتابی وجود دارد. مورد نیاز است.

داده‌ها نشان می‌دهد که وقتی وقایعی مانند کمک‌های اخیر جمهوری اسلامی به زلزله‌زدگان در استان‌های شرقی افغانستان در سرفصل‌های خبرها ظاهر می‌شود و نشان از پیوند عمیق و دوستی دو ملت دارد، برخی از چهره‌ها و رسانه‌های مرتبط با غرب به دستور اتاق فرماندهی. شایعه پراکنی و ایجاد فضای تضعیف روابط دو کشور و یا انتقادی نشان دادن این روابط.

جمهوری اسلامی ایران پس از زلزله مهیب هفته گذشته که منجر به کشته شدن 1000 نفر و مجروح شدن بیش از 1500 نفر شد، اولین کشوری بود که به ولایات پکتیا، میزبان و پکتیکا کمک های بشردوستانه ارسال کرد و هلال احمر ایران در حال کمک به زلزله زدگان بود.

از سوی دیگر، پس از گذشت چهار ماه، گمرک ابونصر فراهی که یکی از بزرگ ترین پست های تجاری بین افغانستان و ایران است، بازگشایی شده است که موجب تقویت روابط اقتصادی دو کشور خواهد شد. این مشکلی است که بسیاری از غربی ها آن را نمی پسندند، در حالی که وضعیت اقتصادی مردم افغانستان به گونه ای است که نیاز به گشایش بیشتر در تجارت خود دارند.

شایان ذکر است که پس از بازگشایی حدود 3000 نفر از بیکاران در بخش های مختلف فعالیت خود را از سر گرفتند. بیشتر سوخت مورد نیاز افغانستان از طریق گمرک شیخ ابونصر فراهی در ایران وارد کشور می شود و محاصره آن مشکلات زیادی را برای تجار و مرزنشینان افغان ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید