حاطب زاده: اتفاقی که در مرز با افغانستان افتاد به دلیل بی اطلاعی مرزبانان نقطه صفر مرزی طالبان است.

حاطب زاده: اتفاقی که در مرز با افغانستان افتاد به دلیل بی اطلاعی مرزبانان نقطه صفر مرزی طالبان است.

روز جدید حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره وضعیت افغانستان و اتفاقات مرز ایران و افغانستان و همچنین وضعیت مردم افغانستان گفت: در برخی از نقاط مرزی با افغانستان دیوارهایی برای جلوگیری از قاچاقچیان داریم که برخی از آنها ساخته شده است. چند صد متری ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که آینده افغانستان باید بر اساس خواست مردم این کشور تعیین شود.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در دیدار با خبرنگاران به بررسی تحولات اخیر سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا سالگرد روز دانشجو را گرامی داشت و گفت: روز دانشجو، روز بلند کردن صدای مستقل دانشجویان در برابر استبداد و دخالت های بیگانگان است و نگاه قهرمانانه دخالت آمریکا در ایران در سال 1332 را یادآور می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پیامی میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار را تبریک گفت.

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره وضعیت افغانستان و آنچه در مرز ایران و افغانستان رخ داد و همچنین وضعیت مردم افغانستان گفت: آنچه در مرز ما رخ داد ناآگاهی از مرزبانان حاکم طالبان بود. در برخی از نقاط مرزی با افغانستان دیوارهایی برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان داریم که برخی از آنها چند صد متری به داخل ایران کشیده شده است. طالبانی که مرز را اداره می کردند از نقطه صفر مرزی بی خبر بودند و بر اساس این سوءتفاهم تعدادی از شهروندان ایرانی مورد تیراندازی قرار گرفتند که مرزبانان ما را مجبور به واکنش فوری کردند و سپس هر دو طرف در ایران و افغانستان اقدام به این کار کردند. از درک بیشتر

یک دیپلمات ارشد ایرانی گفت: خطوط ارتباطی مستقیم بین دو کشور ایجاد کرده ایم تا در صورت وجود چنین مواردی صحبت کنند.

وی گفت: آینده افغانستان باید بر اساس خواست مردم آن کشور تعیین شود. یقیناً هیچ حکومتی که فراگیر باشد و ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان را منعکس نکند، نمی تواند آینده روشنی را برای افغانستان تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید