راه اندازی بازارچه صنایع دستی در نقطه صفر مرزی افغانستان و پاکستان


ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: 21.07.1401
کد خبر: 1903026

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان از راه اندازی بازارچه صنایع دستی در نقطه صفر مرزی ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، سیستان و بلوچستان سرزمین اسطوره ای صنایع دستی است و در گوشه و کنار این سرزمین رنگ و بوی خاصی از صنایع دستی بکر و جذاب را خواهید دید.


صنایع دستی سیستان و بلوچستان یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین صنایع دستی به شمار می رود که قدمت برخی از آنها به هزاران سال پیش می رسد و صنایع دستی سیستان و بلوچستان حاصل دست مردان و زنان خون گرم این سرزمین اصیل است. اکثر آنها در سطح ملی و بین المللی ثبت شده اند.


صنایع دستی از گذشته های بسیار دور در استان سیستان و بلوچستان جایگاه ممتازی داشته است، آثار یافت شده از صنایع دستی در شهر سوخته نشان از قدمت صنایع دستی این منطقه دارد.


امروزه صنايع دستي جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده است و زنان روستايي علاوه بر كارهاي خانه به ساخت انواع صنايع دستي نيز مي پردازند.صنايع دستي مردم روستا عبارتند از: قالي بافي، قالي بافي، چادر بافي، سفره بافي، حصير بافي. بافندگی، نمد مالی، سوزن دوزی، سکه دوزی، سفالگری، تراشکاری و زبانه سازی.



بازارچه های مرزی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد و معیشت مناطق روستایی دارد


معتبی زرگر کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر بازارچه های مرزی بر تولیدات بومی صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: نقش گسترش اقتصاد صنایع دستی به عنوان مهمترین منبع توسعه اقتصادی در روستاها و مناطق مرزی بسیار مهم است.


وی افزود: عمده صادرات اقتصاد صنایع دستی نویدبخش توسعه اقتصادی در مناطق روستایی و مرزی است.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به سهم صنایع دستی سیستان و بلوچستان در بازارهای جهانی تصریح کرد: صنایع دستی به عنوان بخشی از اقتصاد کشور می تواند سهم بسزایی در بازارهای جهانی و وجود ظرفیت هایی مانند سوزن دوزی، سفال کلپورگان و قالی بافی در سطح ملی داشته باشد. و سطح بین المللی وارد شده است.


زرگر گفت: صنایع دستی علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری، تبلور فرهنگ و هنر بومی مردم است و می تواند عامل مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن و جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.



صنایع دستی سیستان و بلوچستان باید به دنیا عرضه شود


علیرضا جلال زایی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه صنایع دستی استان باید به دنیا عرضه شود، گفت: صنایع دستی سیستان و بلوچستان قابل ارائه به کشورهای آسیایی، آفریقایی و برخی اروپایی است. کشورهای حوزه، و هنر سوزن دوزی در کشورهای حوزه خلیج فارس معروف به فارس، امارات و قطر است.


وی در خصوص تجارت فرامرزی صنایع دستی افزود: با راه اندازی بازارچه مرزی صنایع دستی این تجارت شکل قانونی تری به خود می گیرد.


مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با بیان اینکه بازارچه های مرزی یکی از شاهراه های مهم و اصلی صادرات صنایع دستی کشور است، تصریح کرد: کار پیمایش احداث بازارچه صنایع دستی در مرز ایران است. پاکستان و افغانستان تکمیل شده و اکنون در مرحله جایابی است.


جلال زایی با بیان اینکه تجاری سازی صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کمک پارک علم و فناوری انجام شد، گفت: صادرات صنایع دستی از گمرک انجام می شود.


وی با بیان اینکه زیرساخت ها برای جهانی شدن صنایع دستی در استان در حال ایجاد است، کارگاه آموزشی نیز فراهم شده است.


به گفته این مسئول، این بازارچه ها تاثیر مستقیمی بر بازاریابی و فروش محصولات، اقتصاد و معیشت دارند و هر چه تعداد این بازارچه ها بیشتر باشد بهتر است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید