مرزبانان در گذرگاه های صفر مرزی ایران و ترکیه مستقر هستند


ساعت: 15:50
تاریخ انتشار: 09/03/1401
کد خبر: 1913439

شورای امنیت ملی عراق در نشستی با حضور نظامیان و فرمانده نیروهای «پیشمرگه» از تقویت امنیت مرزها در مرزهای ایران و ترکیه خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شورای امنیت ملی عراق شامگاه چهارشنبه به ریاست محمد شیعه السودانی نخست وزیر و با حضور اعضای شورا و رئیس ستاد نیروهای پیشمرگه در خصوص بررسی حوادث مرزی در نزدیکی ایران و ترکیه تشکیل شد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، این نشست استفاده بغداد از تلاش های دیپلماتیک خود را برای توقف حملات تایید کرد. همچنین چهار مصوبه دیگر از این جلسه حاصل شد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

1- تهیه طرح استقرار مجدد نیروهای مرزی عراق برای حفظ خط صفر در مرزهای ایران و ترکیه.

2- تأمین کلیه پشتیبانی لجستیکی لازم برای فرماندهی نیروهای مرزبانی، تقویت نیروی انسانی و اعتبارات لازم و تأمین تجهیزات و … برای انجام وظایف محوله.

3- انجام مانور با نیروهای انسانی وزارت امور داخله جهت تقویت گذرگاه مرزی.

4- هماهنگی با دولت اقلیم کردستان و وزارت پیشمرگه برای اجرای موفقیت آمیز بندهای یک و دو به منظور وحدت ملی برای حفاظت و حمایت از مرزهای عراق.

این دیدار پس از آن صورت می گیرد که ترکیه به تلافی انفجار تروریستی استانبول به مواضع تروریست های پ.ک.ک در شمال عراق حمله کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز به دولت عراق و اربیل برای کنترل تروریست های تجزیه طلب در میدان هشدار داد. مواضع آنها را درهم شکست.

در همین راستا نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد مواضع کشورمان در خصوص عملیات نظامی علیه مقر تروریست ها در شمال عراق را برای اعضای شورای امنیت این سازمان تشریح کرد.

نماینده کشورمان در این موضع اظهار داشت: پس از رایزنی های متعدد جمهوری اسلامی ایران با مقامات دولت عراق و مناطق شمالی آن کشور، ایران چاره ای جز استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع در چارچوب ندارد. حقوق بین الملل برای حفظ امنیت ملی خود باقی نماند و به همین دلیل اخیرا عملیاتی را علیه گروه های تروریستی مستقر در منطقه شمال عراق انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید