جزئیات جدید دیدار مقامات ایرانی و طالبان/ اعلام سیاست طالبان در مسائل مرزی


ساعت: 18:29
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834677

معاون سفیر ایران در کابل در دیدار با رئیس کارگروه وزارت دفاع افغانستان بر حل مسائل مرزی از طریق گفتگو و مذاکره تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید حسن مرتضوی معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کابل روز سه شنبه با مولوی شبیر احمد رئیس کارگروه وزارت دفاع و رئیس شورای رهبری طالبان در ساماندهی مسایل مرزی با جمهوری اسلامی دیدار کرد.

شبیر احمد با اشاره به فضای همکاری دو دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت موقت در افغانستان، از رفع برخی سوءتفاهمات مرزی گفت: بر اساس دستور رهبری طالبان جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل شرایط همکاری مرزی بین دو کشور

وی همچنین به صراحت اعلام کرد: سیاست ما در قبال کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که میزبان میلیون ها افغان است، پرهیز از هرگونه جنگ و درگیری و حرکت به سمت همکاری فرامرزی فرامرزی است.

مولوی شبیر احمد در خصوص حضور برخی از نیروهای طالبان در مرز با ایران گفت: مقامات دولتی به ویژه وزیر دفاع دستور داده اند که اجازه کوچکترین درگیری در مرزهای جمهوری اسلامی و قراردادهای نظامی به کسی داده نشود. مرزها ممنوع است.»

وی با اشاره به برخی مشکلات گذشته در مرزهای دو کشور گفت: از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم در زمینه های مختلف امنیت مرزی از جمله پیشگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر و مبارزه با دولت جدید افغانستان همکاری کند. تروریسم.” همکاری کلی.

در پایان این نشست مقرر شد هیاتی چهار نفره از دولت فعلی افغانستان پس از عید سعید فطر در یکی از پایتخت ها یا در مرز مشترک با مقامات ایرانی دیدار و به حل مسائل مختلف مرزی بپردازند.

در همین حال مقرر شد مولوی بریانی جانشین سپاه هرات و یکی از اعضای هیئت امروز برای رفع سوءتفاهمات در مرز با فرمانده دلیر مرزبانی جمهوری اسلامی در خراسان دیداری دوستانه داشته باشد.

در دو روز گذشته گزارش هایی مبنی بر تشکیل نظامی و احتمال درگیری در مرز ایران و افغانستان منتشر شد که مقامات دو کشور آن را تکذیب کردند و به دنبال حل و فصل آن از طریق گفتگو هستند.

/ انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید